• pyret013

    Svårt med insomning och sömn hos 7-månadersbebis

    Sedan min son var cirka 4 månader har vi haft problem med att få honom att somna in lugnt. Vi har testat allt men det slutar ofta i paniska skrik. Länge funkade bärsele bäst men även den insomningsmetoden innebär numera illvrål innan han äntligen somnar! Även 50% av gångerna vi använder vagn så blir det gråt och illtjut innan han somnar. Detta har hållit på i 3 månader och gjort alla läggningar, dag som kväll, till ångestfyllda situationer. Vi har verkligen testat allt. Det som funkat bäst är när jag lyckas söva honom med amning men det fungerar tyvärr väldigt sällan numera!!!Är det fler som haft det så här och går det över.

    Sedan en vecka tillbaka vaknar han också väldigt ofta på kvällen och natten. Jag försöker buffa honom i rumpan och då kan det resultera i att han sover 15-30min till och så håller vi på tills jag ammar honom och då kan han sova 2 timmar sedan vaknar han. Innan dess då sov han från ca 20-7 med ett uppvak för amning. Jag förstår inte vad det är som hänt. Funderar på om det kan vara separationsfasen? Det blir dock inte bättre av att han ligger bredvid mig. Han sover lika kasst ändå. Jag ammar inte på dagen längre då han gillar mat och äter normala matportioner. Så hungrig tror jag inte han är heller. Jag är så trött. Varför har han börjat sova då kasst!

  • Svar på tråden Svårt med insomning och sömn hos 7-månadersbebis
  • Loppan84

    Hade sjukt jobbiga läggningar från ca 5-8 mån. Sorry har inga tips, amma i sömn var det mest smärtfria här men inte alltid det funkade heller. Typ alla jag pratade med i mammagrupp etc med jämngamla barn hade samma problem vid samma tidpunkt så tyvärr kanske nått man bara ska igenom.Men det blev bättre senare iaf, om det är nån tröst.

  • Aliona

    Ni byter inte strategi för ofta då? Barn gillar rutiner och förutsägbarhet. Försök lägga barnet vid samma tid varje dag och gör samma sak innan och vid sänggåendet.

  • Alexi

    Men måste ni lägga honom då? Vad händer om han bara får vara vaken tills han somnar av sig själv?

  • pyret013

    Lillajag

    Han har börjat få panik i bärsele/sjal. Annars funkade det bra länge. Men det går inte längre.

    Aliona-

    Läggningsrutinen i övrigt är bra och den har varit samma i 2 månader innan det bytte vi oftare men utan resultat. Han blir väldigt uppspelt på kvällen. Han kommer inte till ro innan det är sovdags.

    Alexi-

    Låter vi honom vara vaken längre då bryter han plötsligt ihop och störtgråter av övertrötthet och då lyckas jag ibland amma honom till sömns men det brukar sluta med att han vaknar efter 30 min. Så det brukar inte bli bättre tyvärr.

Svar på tråden Svårt med insomning och sömn hos 7-månadersbebis