• Jonas92

    Är en 13 åring för stör för bältesstol?

    Som rubriken lyder är min 13 snart 14 åring 145 cm för gammal för bältesstol? Ja vill att hon ska sitta i bältesstol så länge de bara går eftersom ja anser att de är de säkraste. Tyvärr är de andra föräldrar som tycker att ja överdriver så hur ska ja göra?

  • Svar på tråden Är en 13 åring för stör för bältesstol?
  • Anonym (Ja)

    Ja de känns lite väl.. snart 14 år. Tror barnet klarar sig utan bältesstol.

  • Anonym (Celia)

    1) Lär dig skriva som en vuxen

    2) sluta skämma ut dig själv och låt din dotter åka i bilen som en normal tonåring.

  • Anonym (123)

    Jag tycker det är konstigt att en 13-åring inte totalvägrar sådant. Blir man inte mobbad för sånt i den åldern?

  • Anonym (pappa)

    Man ska sluta sätta barnen i bältesstol när de är 10 år och ca 135 cm långa. Det är också av säkerhet. Ja, du överdriver, eller har inte förstått att du numera utsätter ditt barn för onödig fara.

  • Jonas92

    Nej hon tycker de är helt okej att åka i bältesstol säger hon själv och de är ingen av hennes klasskamrater som har sagt nåt när dom har åkt med

  • Anonym (haha)

    Bältesstol har man ju bara för att barnet är för kort för det vanliga bältet. och får det över halsen istället för bröstet.  Det blir inte säkrare med stol när man väl är lång nog att sitta utan.

  • Anonym (hej)

    Tycker som övriga. Hon behöver ingen bältesstol. Och jag finner det också konstigt att hon inte totalvägrat bältesstol för länge sen... själv slapp jag den såfort jag var 135cm lång. Gick väl i 2an eller 3an skulle jag tro. Vad jag hört är det längden som avgör när man ska sluta med bältesstol. Mina föräldrar hade hört 135cm så det var de stenhårda på. Om hon är 145cm är det nog ingen fara att hon åker bil som en normal tonnåring (dvs utan bältesstol).

Svar på tråden Är en 13 åring för stör för bältesstol?