Inlägg från: Anonym (Skattebetalare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skattebetalare)

    Orättvist skattesystem

    Precis som ett par andra i den här tråden skiter jag helt i löneökningar nu eftersom det bara skattas bort. Hellre ledighet eller byta jobb till något lugnare med lägre lön. Sverige har världens högsta skatter och något drastiskt måste göras för att folk inte helt ska tappa viljan att ta mer ansvar och växa på jobbet. Ett annat problem är att många har ojämna inkomster och eftersom skatten alltid räknas på ett år får skatta bort pengar de skulle behövt när tex ett projekt är slut och man blir arbetslös. Systemet är inte gjort för alla dessa som har väldigt varierande inkomst över tid, och det är många.

  • Anonym (Skattebetalare)
    Less is more skrev 2018-08-14 11:13:11 följande:

    I ditt exempel låter systemet ganska klumpigt, projekt - samt in och ur arbetslöshet. Men jag tror inte jag sett något parti som har en lösning på oregelbundna arbetsinkomster.


    Nej jag har inte heller sett några förslag. Kanske skulle man ge folk möjlighet till retroaktiv skatteåterbäring efter 5 år eller så. Är enstaka år höga men snittet lågt borde man beskattas efter det.

    Men engångsbonusar tex betalar man 60% skatt för.
  • Anonym (Skattebetalare)
    Tom Araya skrev 2018-08-14 19:38:03 följande:

    Hur räknar du nu? Skulle det totala skattetrycket ligga på 90-99% menar du?

    Hur långt tror du lönen räcker då om man tjänar 20-30 tusen brutto?

    Bor du gratis för att ha råd?


    Det totala skattetrycket ligger på 70-80 % om även arbetsgivaravgifter och moms räknas in.
  • Anonym (Skattebetalare)
    Tom Araya skrev 2018-08-14 19:33:37 följande:

    Nja, man kan lika gärna se det som en avgift/skatt för arbetsgivaren att ha anställd arbetskraft och att arbetsgivaren hade behållit hel eller del av pengarna själv, om det inte hade varit ett krav att betala in dem till staten.


    Detta är det största problemet. Alla ni som är egenföretagare eller har fått en budget från ditt företag för att rekrytera en medarbetare känner till problemet. Tex på universitetet behöver jag få forskningsanslag på 64 000 sek per månad för att kunna projektanställa en person och ge 31 000 sek i lön.
  • Anonym (Skattebetalare)
    Anders 386 skrev 2018-08-15 15:42:13 följande:

    Vår marknadsekonomi har skapat orimligt stora inkomstskillnader. Inkomsten står inte i relation till hur mycket man anstränger sig. Vi föds också med olika förutsättningar och har därför helt olika möjligheter att påverka vår inkomst. Jag tror att många med låga inkomster arbetar betydligt "hårdare" än TS, men dom får en betydligt lägre utdelning på sin arbetsinsats.Dessutom tjänar många pengar på rena kapitalinvesteringar - och dom pengarna är egentligen skapade av andra människors hårda arbete.

    Jag tycker att det är helt rimligt att de som har högre inkomster ska dra ett större lass till dom offentliga utgifterna. Jag tycker höginkomsttagarna ska betala betydligt mer i skatt än dom gör idag. 


    Lönen kommer aldrig att stå i proportion till hur mycket man anstränger sig och det är heller inte något att sträva efter. Lönen är en fråga om hur utbytbar man är och om det finns behov av din kompetens. Lönen inom handel är låg eftersom det är ett jobb många klarar av att utföra.

    Sen har vi redan konstaterat att även om skattesatsen vore 30% rakt av så betalar de med hög lön mer skatt.
  • Anonym (Skattebetalare)
    Anonym (Trött på alla missnöjda) skrev 2018-08-15 18:17:56 följande:

    För er alla som inte har en aning om livet utanför Sverige så vill jag börja med att säga att vi lever förmodligen i ett av dem bättre länderna som finns i världen. 

    Vi har ett skattesystem som gör att våra mödrar fått hjälp och utbildning innan dem föder på ett sjukhus(gratis). Vi har ett system som vaccinerar våra barn och håller dem fria från sjukdomar och följer dem med kontroller flera gånger under sitt unga liv. Vi har ett system som tillåter oss att få tillgång till förskolan, lågstadie, högstadie, gymnasium och ytterligare utbildning för dem som vill(i princip gratis). Inte nog med att vi har möjlighet att bli utbildade, vi får betalt för att utbilda oss för utbildning genererar i slutändan bättre kvalitet och högre kompetens inom flera områden vilket skapar nya jobb i framtiden. Vi får i princip gratis vård, vi har högkostnadsskydd som gör att vi inte blir rånade ifall vi blir riktigt sjuka och behöver mkt vård och mediciner. Vi har nog en av världens bästa kommunikation och säkerhet i landet. Kriminaliteten i landet är extremt lågt ifall man jämför med övriga länder i världen. Vi har ett socialt skyddsnät ifall vi av någon anledning blir deprimerade, utmattade eller psykiskt sjuka. VI hjälper folk som är i nöd..... och mkt mer som jag inte orkar ta upp för er alla som är blinda. 

    Mycket vill ha mer! Dem där extra kronorna som ni vill ha är det för att ni vill resa, äta mer ute, köpa mer kläder, gå på mer bio, ut och festa mer...? På bekostnad på att vi får mer klyftor i landet mellan fattiga och rika. Lägg på högerextremism på det så har vi en ekvation som är = KAOZ. 

    Sluta vara så missnöjda och försök vara tacksamma för livet som vi har för en dag kommer det vi har idag inte finnas kvar tack vare vår girighet!


    Jag håller med om att det är mycket som är bra i Sverige men jag har även bott i England och Tyskland med barn och där lyckas de på något vis ha klart lägre skattetryck och ändå leverera i princip samma välfärd. Likaså Frankrike, enligt en väns syster som bor där med man och 3 barn. Det är lite märkligt tycker jag..... var tar pengarna vägen i Sverige?????
  • Anonym (Skattebetalare)
    Tom Araya skrev 2018-08-15 19:18:34 följande:

    Nej, Englands, Tysklands och Frankrikes välfärdssystem ser annorlunda ut.

    De skandinaviska länderna delar välfärdsmodell, med mindre individuella skillnader.

    Jag är inte insatt i ländernas skattesystem, men möjligt är ju att de hämtar in mer skatt någon annanstans, exempelvis på företag, produktion, export, konsumtion mm.


    Nu bodde jag med familj och barn i UK över 10 år så har lite koll på läget...... Den stora skillnaden är föräldraförsäkringen och förskolan, annars känns nivån av välfärd lika hög.

    Själv tror jag snarare att förklaringen till höga skatter i Sverige är att statsapparaten är ineffektiv med bland annat alldeles för många anställda i kommun och stat.
  • Anonym (Skattebetalare)
    Tom Araya skrev 2018-08-15 19:18:34 följande:

    Nej, Englands, Tysklands och Frankrikes välfärdssystem ser annorlunda ut.

    De skandinaviska länderna delar välfärdsmodell, med mindre individuella skillnader.

    Jag är inte insatt i ländernas skattesystem, men möjligt är ju att de hämtar in mer skatt någon annanstans, exempelvis på företag, produktion, export, konsumtion mm.


    Nu bodde jag med familj och barn i UK över 10 år så har lite koll på läget...... Den stora skillnaden är föräldraförsäkringen och förskolan, annars känns nivån av välfärd lika hög.

    Själv tror jag snarare att förklaringen till höga skatter i Sverige är att statsapparaten är ineffektiv med bland annat alldeles för många anställda i kommun och stat.
  • Anonym (Skattebetalare)
    Less is more skrev 2018-08-15 21:29:49 följande:

    Saker och ting är säkert organiserat på ett annat sätt i UK. Men det är nog få anstälkda i stat och kommun i Sverige som rullar tummarna och inte har någit att göra.

    Däremot kanske det skulle behövas färre personal, om man såg över regelverk/lagar samt om stat, kommun och landsting blev organiserade på ett smidigare sätt. Personalomsättning är kostsamt samt stafett/hyrläkare. Kommande teknikutveckling kan också hjälpa till.


    Jag är helt överens med dig här.
  • Anonym (Skattebetalare)
    AndreaBD skrev 2018-08-15 21:45:26 följande:

    Jag har också bott i Tyskland med barn och det är ju INTE samma välfärd. Framför allt så finns det inte någon verkligen fungerande barnomsorg, så om man som kvinna vill arbeta, så måste man se om man kan pyssla ihop det på något sätt och om man har otur, så kan det kosta väldigt mycket. Det finns inte heller en verklig föräldrapenning (man får lön 6 veckor före och 8 veckor efter förlossningen och en mindre summa något år eller två). Sedan finns det skattelättnader för pappan om mamman inte jobbar. Det är komplicerat, men systemet bygger egentligen på att mammor inte jobbar. Och i England är det inte så mycket annorlunda.

    Även i skolorna är det ju skillnader. T.ex. så brukar man ju behöva betala för lunch, eller ta med sig egen mat. Och man måste köpa in material - allt ifrån pennor, skrivböcker, m.m. Även skolböcker måste man i regel bekosta själv och de är inte billiga. Familjer som inte har så bra inkomst kan ha ganska jobbigt med dessa kostnader.

    Det är en sak att skatten är högre i Sverige, men då har man ju alla dessa saker gratis. I Tyskland och England måste du betala för dem. Och du kan knappast välja bort skolböcker eller skollunch för barnen heller.


    Jag bodde bara ett år i Tyskland men tyckte välfärd och samhälle fungerade hur bra som helst. Barnomsorg är den stora skillnden som jag skrev men den är billigare i Tyskland än UK. Men tänk även på att det är färre år det handlar om eftersom skolan / kindergarten finns för 4-5 åringar. Nej jag tycker vi som familj har minst pengar över efter omkostnader jämfört med de andra länder vi bott i.
Svar på tråden Orättvist skattesystem