• Louise v L

    Migrän i augusti. Orsak?

    Varje år drabbas jag av migränattacker vid tiden för augusti. Att jag har migrän vid andra tillfällen under året är extremt sällsynt och har bara hänt någon enstaka gång.

    Men ungefär i augusti får jag alltid kraftiga migränattacker- vill det sig illa så kan jag få flera stycken varje vecka. Jag drabbas då av synstörningar och aura som är så kraftiga så jag nästan inte kan se någonting och en extrem huvudvärk. Ibland kan jag få ännu värre symtom med halvsides förlamning och svårigheter med tal eller helt tappat tal, ungefär som vid stroke. Jag får också svårt att läsa eller hänga med i andra människors tal.

    Attackerna kan hålla i ifrån allt ifrån tio minuter till timmar innan huvudvärken uppträder.

    Det här attackerna kom för 6 år sedan när jag var gravid, innan har jag inte haft ett migränanfall i hela mitt liv.

    Det beror inte på värme eller ljus då attackerna kan komma en kall och mulen dag lika väl som en varm och solig.

    Är det någon annan som är drabbad av säsongsbetingad migrän och vad kan det bero på?

  • Svar på tråden Migrän i augusti. Orsak?
  • Louise v L
    legomum skrev 2018-08-15 10:36:59 följande:

    Kan det vara kopplat till stress? Som efter semestern när "allvaret börjar" igen?


    Nej, tyvärr- jag brukar vara ledig både innan och efter den här hemska migränperioden.

    Om någon tittar in här och kan tänkas ha en lösning/förklaring så säg gärna till!
  • äldreochklokare

    Jag har levt med migrän hela mitt vuxna liv och jag har det varje månad (beroende på hormoner), men jag får mer när det är oroligt väder! Tex åska, lågtryck  eller rejäl blåst. Idag har jag haft en rejäl släng och det har varit väldigt tryckande i luften där jag bor. Känner det ofta timmar innan själva ovädret bryter ut. 

    Jag läste någonstans att de som får migrän beroende på väder känner av när vädret förändras, alltså att det är själva förändringen som utlöser något, inte just tex åskan i sig. Då är det inte så konstigt att få det i augusti då vädret ofta slår om från sommar till mer höst och kan innebära spänningar av olika slag i luften. 

  • ESEP

    Kan det vara Hortons?

    Från 1177

    Hortons huvudvärk kommer plötsligt, är mycket intensiv och sitter kring det ena ögat. Oftast får man huvudvärksattackerna under några veckor varje år, till exempel vår eller höst. En del får ont i längre perioder, ibland längre än ett år. Under en värkperiod är det vanligt att ett anfall utlöses av stress eller små mängder alkohol.

  • Louise v L
    ESEP skrev 2018-08-16 20:18:33 följande:

    Kan det vara Hortons?

    Från 1177

    Hortons huvudvärk kommer plötsligt, är mycket intensiv och sitter kring det ena ögat. Oftast får man huvudvärksattackerna under några veckor varje år, till exempel vår eller höst. En del får ont i längre perioder, ibland längre än ett år. Under en värkperiod är det vanligt att ett anfall utlöses av stress eller små mängder alkohol.


    Tveksamt. Symtomen liknar migrän. Men det som skiljer är att jag har en klassisk migränaura med synrubbningar och tappat tal. Det verkar inte finnas vid Hortons.

    Men absolut ska jag ta upp det med min läkare. Jag hade aldrig hört talas om detta. Tack!
  • Louise v L
    äldreochklokare skrev 2018-08-16 20:04:47 följande:

    Jag har levt med migrän hela mitt vuxna liv och jag har det varje månad (beroende på hormoner), men jag får mer när det är oroligt väder! Tex åska, lågtryck  eller rejäl blåst. Idag har jag haft en rejäl släng och det har varit väldigt tryckande i luften där jag bor. Känner det ofta timmar innan själva ovädret bryter ut. 

    Jag läste någonstans att de som får migrän beroende på väder känner av när vädret förändras, alltså att det är själva förändringen som utlöser något, inte just tex åskan i sig. Då är det inte så konstigt att få det i augusti då vädret ofta slår om från sommar till mer höst och kan innebära spänningar av olika slag i luften. 


    Så kan det kanske vara. Att det blir någon form av väderomslag. Jag får lätt huvudvärk innan åska och andra väderomslag så jag kanske är generellt känslig. Och just nu slår ju vädret verkligen om.

    Jag får ha detta i åtanke när jag söker mitt svar, tack för input!
Svar på tråden Migrän i augusti. Orsak?