• Anonym (Fundersam)

    alla barn har haklapp på förskolan

    Hej alla. Vi har flyttat nu under sommaren och därför har mitt barn behövt byta förskola. vi har "skolat in" han igår och idag och det verkar vara en bra förskola med bra personal. Men jag blev förvånad när dom idag skulle äta lunch då tog dom på alla barn en haklapp (på avdelning går det barn som är 1-3 år) vi har inte använt haklapp på säkert snart två år, och när jag frågade varför så sa dom bara ja på denna avdelning har alla haklapp. ja ja det är inte hela värden och han verkade inte bry sig heller men är detta vanligt? 
    är det fler förskolor som har haklapp på alla barn som går på småbarnsavdelningar? 

  • Svar på tråden alla barn har haklapp på förskolan
  • Anonym (Fundersam)
    Salmiakk skrev 2018-08-15 14:50:56 följande:

    Vad ska dom annars använda då? För att skydda kläderna?


    Ja du varken på vår gamla förskola eller hemma har han använt haklapp och nej han är inget underbarn som aldrig spiller men lite matfläckar på kläderna har jag inget problem med. väldigt sällan jag har sett 3 åringar med haklapp faktiskt. men det kanske är vanliga än jag tror blev bara lite förvånad över att dom hade det så.
  • Nimzay

    När jag gick på förskola för barn i den åldern hade alla barn haklapp, och jag hade också det även om jag hade slutat hade hemma, var liksom bara så de hade bestämt det på förskolan helt enkelt, varken jag eller mina föräldrar tyckte det var något speciellt konstigt med det.

  • Anonym (Jag)

    Jag hade snarare varit tacksam över det i den åldern

    Mitt barn ska börja på förskola snart och är en riktig kladdfia så jag räknar tyvärr med väldigt mycket förstörda kläder en tid framöver... men det är storbarnsavdelning så jag räknar med att de inte använder haklapp. Hoppas de använder förkläde när de målar i alla fall...

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-15 15:20:17 följande:

    Jag hade snarare varit tacksam över det i den åldern

    Mitt barn ska börja på förskola snart och är en riktig kladdfia så jag räknar tyvärr med väldigt mycket förstörda kläder en tid framöver... men det är storbarnsavdelning så jag räknar med att de inte använder haklapp. Hoppas de använder förkläde när de målar i alla fall...


    Nej jag tror inte att dom använder haklapp på storbarnsavdelningen här heller ???? å tacksam ja det kanske man skall vara jag känner nog inget specielt tyckte mest det var lite underligt att se såpass stora barn använda haklapp. Målar förkläden tror jag nog alla alla förskolor använder sig av på alla barn oavsett ålder ialfall om dom skall måla med vattenfärg eller lera så det behöver du nog inte vara orolig över.
  • Anonym (Nej)

    Tvärtom! Hos oss har nästan ingen haklapp. Vi erbjuder alla som vill en haklapp men säger de nej så behöver de inte. De får bestämma själva. Nästan ingen vill. De allra minsta som spiller mycket tar vi på om de inte protesterar.

  • Anonym (Kanske)

    Kanske många föräldrar som klagar på förstörda kläder av mat att dom nu känner att haklapp är ett måste på alla för att slippa gnäller.

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Nej) skrev 2018-08-15 19:08:08 följande:

    Tvärtom! Hos oss har nästan ingen haklapp. Vi erbjuder alla som vill en haklapp men säger de nej så behöver de inte. De får bestämma själva. Nästan ingen vill. De allra minsta som spiller mycket tar vi på om de inte protesterar.


    Så vad det på vår förra förskola med känns som det är det vanligaste att bara dom allra minsta har haklapp.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Kanske) skrev 2018-08-15 19:14:40 följande:
    Kanske många föräldrar som klagar på förstörda kläder av mat att dom nu känner att haklapp är ett måste på alla för att slippa gnäller.
    Så kan det vara.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Kanske) skrev 2018-08-15 19:14:40 följande:

    Kanske många föräldrar som klagar på förstörda kläder av mat att dom nu känner att haklapp är ett måste på alla för att slippa gnäller.


    Så kan det absolut vara. Nu bor vi i större stad och dom flesta av barnen bor i lägenheter. där har man ju inte samma tvättmöjligheter som där vi bodde innan då nästan alla bodde i eget hus med egna tvättmaskiner och så. Så tror du kan vara något på spåren. Jag var mest nyfiken om det var vanligt att förskolor hade det så här.
  • Anonym (Fundersam)

    Hej, i helgen var vi på kalas till en dagis kompis till sonen och jag kunde inte låta bli att ta upp detta med haklappen med dom andra föräldrarna.
    som det sas i tråden innan så kom det in väldigt mycket klagomål på förstörda kläder ifrån föräldrar för länge sedan matfläckar som inte gick bort för att möjligheten att tvätta dom direkt inte finns i alla hushåll så dom hade kommit underfull med att alla barn på små barnsavdelning skulle använda sig av haklapp.
    svårare än så var det inte. 
    själv kan jag tycka det är lite märkligt hur svårt är det att lite snabbt handtvätta en tröja på kvällen för att sedan köra den i tvättmaskinen när man har tvätt tid. men det är ju min åsikt.

    Det verkar vara problematiskt med tvätten över för föräldrar här runt omkring. bland annat frågade en pedagog mig förra veckan om inte O... skulle ha blöja på sig ute. jag blev lite ställd å svara nej han är helt blöjfri på dagarna. hon säger ja men om en olycka händer då? Ja sa jag då får han byta kläder det finns ju extra kläder i hans låda. då svarar hon Ja jag vet men vi tvättar ju inte han kissiga kläder. nej just därför tänkte jag är det väl inget problem. men men för övrig så trivs killen väldigt bra och har kommit bra in i gruppen så jag har inget att klaga på. men det blir en del reflektioner när man kommer ifrån en plats där smutsiga kläder är vardag och tvättmaskinen går  varje dag till detta där alla verkar undvika att tvätta så mycket det går, även om det enligt mig ibland går ut över barnen. som ex hoppat inte i vattenpölen du blir smutsig, vi tar på en blöja bara för att ifall om kanske du kissar ner dig. bäst att ha haklappen på så inte mamma behöver tvätta osv.
    mina barn får gärna hoppa i vatten pölar dom får gärna kladda med maten (untan att vela så klart) det gör inget om dom kissar ner sig, jag tar inte på blöja för det dom är bara barn och barn lär sig genom lek. viss lek blir man smutsig utav så är det bara 

    Ja nu fick jag skrivit av mig lite också tack för det

  • Anonym (VA)
    Anonym (Fundersam) skrev 2018-09-10 09:39:31 följande:

    Det verkar vara problematiskt med tvätten över för föräldrar här runt omkring. bland annat frågade en pedagog mig förra veckan om inte O... skulle ha blöja på sig ute. jag blev lite ställd å svara nej han är helt blöjfri på dagarna. hon säger ja men om en olycka händer då? Ja sa jag då får han byta kläder det finns ju extra kläder i hans låda. då svarar hon Ja jag vet men vi tvättar ju inte han kissiga kläder.


    Menar du att föräldrar vill att personalen på förskolan tar på barnen blöjor innan dom går ut för att dom inte har lust att tvätta ner kissade kläder? det va det konstigaste jag har hört. Samma det med haklapp på vårt dagis har ingen haklapp där tycker personalen att haklappen blir i vägen för barnen när dom lär sig äta själva.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (VA) skrev 2018-09-10 11:49:38 följande:

    Menar du att föräldrar vill att personalen på förskolan tar på barnen blöjor innan dom går ut för att dom inte har lust att tvätta ner kissade kläder? det va det konstigaste jag har hört. Samma det med haklapp på vårt dagis har ingen haklapp där tycker personalen att haklappen blir i vägen för barnen när dom lär sig äta själva.


    Jag säger inte att någon har sagt till personalen på förskola att deras barn skall ha blöja på sig när dom är ute för att dom inte orkar tvätta. Men det kändes så när hon frågade mig. Men helt klart är min uppfattning att folk här tycker det är jobbigare att tvätta än ute på landet där vi bodde förut.
  • Anonym (Anna)

    På vårt dagis hade de någon "drive" med "giftfri förskola" och tog sonika bort haklspparna, sonen var inte ens 2. Jag sa då att mitt barn ska ha haklapp eftersom jag inte har lust att tvätta kläder varje dag. Det var inga problem.

  • telly

    Här tvärtom. Inga haklappar förutom de allra minsta för då lär sig barnen lättare att äta fint.


    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Anonym (VA)
    Anonym (Anna) skrev 2018-09-10 20:36:26 följande:

    På vårt dagis hade de någon "drive" med "giftfri förskola" och tog sonika bort haklspparna, sonen var inte ens 2. Jag sa då att mitt barn ska ha haklapp eftersom jag inte har lust att tvätta kläder varje dag. Det var inga problem.


    Men inte hade du väl bett personal ta på blöja på ditt barn för att slippa tvätta? 
Svar på tråden alla barn har haklapp på förskolan