• Anonym (Headache)

    Kan Försäkringskassan neka sjukskrivning retroaktivt?

    Som rubriken lyder; har Försäkringskassan stöd i lagen att neka en sjukskrivning för tidigare månader i efterhand om handläggningen har förskjutits på tiden(3 månader)? Jag träffade en läkare som sa att de inte får göra det, ändå har de gjort just det med min sjukskrivning.

  • Svar på tråden Kan Försäkringskassan neka sjukskrivning retroaktivt?
  • Anonym (Headache)
    Anonym (...) skrev 2018-08-16 17:16:14 följande:

    Ja det får de. Din läkare ljög


    Vad menas med detta då?

    "Den som har fått sjukpenning tidigare ska få ersättning under den tid Försäkringskassan utreder om sjukpenning ska betalas ut på nytt. Den enskilde ska heller inte kunna få avslagsbesked retroaktivt."

    www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/03/inga-avslag-pa-sjukpenningen-ska-kunna-ske-i-efterhand/
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Headache) skrev 2018-08-16 17:11:56 följande:

    Som rubriken lyder; har Försäkringskassan stöd i lagen att neka en sjukskrivning för tidigare månader i efterhand om handläggningen har förskjutits på tiden(3 månader)? Jag träffade en läkare som sa att de inte får göra det, ändå har de gjort just det med min sjukskrivning.


    Fullkomligt utsiktslöst att få FK ändra ett beslut. Tyvärr.
    Rövhålsmyndighet, enligt mig. Man kan tro att uppdraget  är att göra det svårt för hederliga svenskar som arbetat för att pengarna ska gå till våra ekonomiska migranter.
  • Anonym (Headache)
    CitronTulo skrev 2018-08-16 18:08:22 följande:

    Har du börjat få sjukpenning och vill förlänga, eller är det din första ansökan i detta sjukfall?


    Nyansökan men handläggningen verkar ha delats upp i två delar då jag blev arbetslös mitt under sjukskrivningen, och det är den andra perioden som arbetslös som jag blivit nekad sjukpenning. Den första perioden då jag arbetade fick jag godkänt. Och det här beslutet kommer de med efter 3 månader.
Svar på tråden Kan Försäkringskassan neka sjukskrivning retroaktivt?