• Humlan88

    Vilka har dödat flest nazismen lr kommunismen?

    Vilka har egentligen dödat flest? Kommunismen ( under all tid) lr nazismen? Länka gärna om ni hittar en bra källa!

  • Svar på tråden Vilka har dödat flest nazismen lr kommunismen?
  • Överste Senap

    Kommunismen har dödat fler. Men det betyder inte att komunismen är ondare. Dels måste man ta hänsyn till hur många som lidit under respektive styre/ockupation samt tid som styren varat. Ex dödsfall/år.

  • mjölkallergiker

    Jag skulle vilja påstå att kommunismen inte dödat "någon". Kommunism och Nazism ur det perspektivet går inte att jämföra. Båda är revolutionära ideologier MEN nazismen har som grundidé att människor på grund av dess egenskaper så som ras, hudfärg osv är mindre värda eller inkompatibla med en annan ras, tror de. Därför måste man göra sig av med alla de som inte passar.

    Kommunismen har ett helt annat sätt att definiera sin ideologi på genom ekonomisk styrning och att "sparka uppåt". Diktatorer som dödar, fängslar eller på annat sätt straffar oliktänkande i kommunismens namn har inget stöd för det i den kommunistiska idéen som Karl Marx grundade. Det förringar inte deras brott där tiotals miljoner människor dödats men faktum kvarstår att det inte går att jämföra kommunism med nazism och dess brott rakt av. Ideologierna har olika syn på människovärdet och det är ganska viktigt att poängtera för att få en nyanserad bild.

  • mjölkallergiker

    Jag skulle vilja påstå att kommunismen inte dödat "någon". Kommunism och Nazism ur det perspektivet går inte att jämföra. Båda är revolutionära ideologier MEN nazismen har som grundidé att människor på grund av dess egenskaper så som ras, hudfärg osv är mindre värda eller inkompatibla med en annan ras, tror de. Därför måste man göra sig av med alla de som inte passar.

    Kommunismen har ett helt annat sätt att definiera sin ideologi på genom ekonomisk styrning och att "sparka uppåt". Diktatorer som dödar, fängslar eller på annat sätt straffar oliktänkande i kommunismens namn har inget stöd för det i den kommunistiska idéen som Karl Marx grundade. Det förringar inte deras brott där tiotals miljoner människor dödats men faktum kvarstår att det inte går att jämföra kommunism med nazism och dess brott rakt av. Ideologierna har olika syn på människovärdet och det är ganska viktigt att poängtera för att få en nyanserad bild.

  • mjölkallergiker
    kusin babelino skrev 2018-08-16 21:16:38 följande:

    Den svenska skolan firar nya triumfer. När man tror att botten är nådd finns det alltid någon som börjar gräva.

    Vi har ju redan förintelseförnekare, månlandningsförnekare, klimatförnekare o.s.v Behöver vi verkligen lyssna på de som förnekar kommunismens fasansfulla brott?


    Jag tror att du hade förstått min poäng om du inte hade varit så trångsynt. Att stoppa in mig i samma fack som förintelseförnekare och konspirationsteoretiker talar mer för vilken skola du själv har som har förmågan att se saker och ting djupare och ur ett annat perspektiv.
  • sextiotalist
    mjölkallergiker skrev 2018-08-16 20:53:39 följande:

    Jag skulle vilja påstå att kommunismen inte dödat "någon". Kommunism och Nazism ur det perspektivet går inte att jämföra. Båda är revolutionära ideologier MEN nazismen har som grundidé att människor på grund av dess egenskaper så som ras, hudfärg osv är mindre värda eller inkompatibla med en annan ras, tror de. Därför måste man göra sig av med alla de som inte passar.

    Kommunismen har ett helt annat sätt att definiera sin ideologi på genom ekonomisk styrning och att "sparka uppåt". Diktatorer som dödar, fängslar eller på annat sätt straffar oliktänkande i kommunismens namn har inget stöd för det i den kommunistiska idéen som Karl Marx grundade. Det förringar inte deras brott där tiotals miljoner människor dödats men faktum kvarstår att det inte går att jämföra kommunism med nazism och dess brott rakt av. Ideologierna har olika syn på människovärdet och det är ganska viktigt att poängtera för att få en nyanserad bild.


    Åh, det ska jag berätta för grannen på landet, vars svåger flydde från dåvarande Sovjet och halva släkten blev avrättad.
    Självklart har även kommunismen avrättat folk, kanske inte på biologiska egenskaper men ideologiska (inget är bättre än det andra).
    Du har rätt i det att Marx inte hade avrättning på sin agenda. Men självklart har folk i kommunismens namn avrättat folk.
    Jag har träffat folk som suttit på koncentrationsläger under andra världskriget och stora delar av släkten blivit avrättad.

    Och det är inte ideologin som dödar, det är människan som dödar
  • mjölkallergiker
    sextiotalist skrev 2018-08-17 08:20:39 följande:

    Åh, det ska jag berätta för grannen på landet, vars svåger flydde från dåvarande Sovjet och halva släkten blev avrättad.

    Självklart har även kommunismen avrättat folk, kanske inte på biologiska egenskaper men ideologiska (inget är bättre än det andra).

    Du har rätt i det att Marx inte hade avrättning på sin agenda. Men självklart har folk i kommunismens namn avrättat folk.

    Jag har träffat folk som suttit på koncentrationsläger under andra världskriget och stora delar av släkten blivit avrättad.

    Och det är inte ideologin som dödar, det är människan som dödar


    Jag tycker att du har viktiga poäng även om du försöker insinuera att jag menar att din grannes släkt inte blev mördade av kommunister.

    Skillnaden är att Nazismen dödar, inte kommunismen. Kommunismen som ideologi dödar inte. De har ingen utrensning på sin agenda ideologiskt. Nazism har det. Det är därför det kan klampa runt kommunister som Sven Wolter i var och varannan TV/tidning. Men av förklarliga skäl är det inte detsamma med nazister vars grundläggande idé är att man måste rensa ut människor inte bara förändra ett system.
  • brallison
    sextiotalist skrev 2018-08-17 08:20:39 följande:
    Och det är inte ideologin som dödar, det är människan som dödar
    Exakt. Så, egentligen det är nästan som att jämföra vilka har dödat flest - kristindomen eller islam (om man ska tänka på alla korståg då och terrordåd nu). Det är inte ideologi/religion som dödar utan människor som använder det som motivering för att göra det de vill.
Svar på tråden Vilka har dödat flest nazismen lr kommunismen?