• Ture888

    Så här försöker feminister och kulturvänstern styra folk med hjälp av språket

    Språk är makt. Språk är också något som kan nästla sig in i folks hjärnor utan att de vet om det, det vill säga man blir påverkad utan att tänka på det.

    I den här tråden visar vi exempel på hur feminister och kulturvänstern försöker styra folks värderingar med hjälp av språket.

    En vanlig grej är att man vill förändra betydelsen av ordet normalt så att ALLT ska vara normalt. Detta göra man till exempel genom att:

    kejsarsnitt/vaginalt
    "Vaginal förlossning" är att föda barn. Kejsarsnitt så skär man upp magen för att kvinnan av olika anledningar inte kan eller vill föda naturligt. Genom att använda ordet "vaginalt" så jämställer man det med kejsarsnitt - helt plötsligt låter båda alternativen lika naturliga.

    hen och en
    Här vill man ta bort det som är könsspecifikt, så att alla påhittade kön ska ses som normala. Finns visserligen de som bara använder hen för att det går snabbare att skriva än han eller hon, men ordets ursprung kommer från feminismen.

    partner
    Istället för att använda flickvän eller pojkvän används ordet partner för att göra det neutralt. Eftersom alla små sexuella minoriteter ska klassas som normala tar man bort det könsspecifika ur ordet och så får man fram slutprodukten "partner".

    Det här var de tre exempel jag kunde komma nu, det finns definitivt fler. Men hur får då dessa ord spridning? Jo, det finns väldigt många feminister och kulturvänsteraktivister inom media och skolväsendet, som använder sin genomslagskraft genom att upprepa dessa ord tills folk tror att det är helt normalt.

    Idag finns dock sociala medier, så traditionell media har inte alls samma inflytande idag som de hade för 20 år sedan.

    Vi som förstår vilken betydelse språket har och som dessutom redan har starka värderingar (och därmed inte är lättpåverkade av det som skrivs av aktivister) låter oss dock inte luras.

  • Svar på tråden Så här försöker feminister och kulturvänstern styra folk med hjälp av språket
  • Anonym (haha)

    Eller hur, jag är inte vänster och jag använder alla de orden.

    1. Vaginal eller kejsarsnitt, vad spelar det för roll? Båda är förlossningar, i båda fallen kommer barnen ut. Låt mammor välja själva!

    2. Hen och en... vad menar du med "en"? Hen används inte när man vet könet, så vad är problemet? Det finns inga påhittade kön, förresten. De som är/har både manliga och kvinnliga eller födda i fel kropp är knappast PÅHITTADE. De är riktiga människor.

    3. Partner är väl ett jättebra ord?

    Är du lite rädd för utökade ordförråd eller vad är problemet? Ju fler ord vi har och kan använda, desto rikare språk, desto lättare att prata och göra sig förstådd.

    Om om du bara "kunde komma på 3 ord nu" men att det finns fler... ja, om du nu har problem att ens komma ihåg dem så är det nog inte ett så stort problem för dig att folk använder dem? Eller?

  • Ture888
    Anonym (haha) skrev 2018-08-16 18:55:26 följande:

    Eller hur, jag är inte vänster och jag använder alla de orden.

    1. Vaginal eller kejsarsnitt, vad spelar det för roll? Båda är förlossningar, i båda fallen kommer barnen ut. Låt mammor välja själva!

    2. Hen och en... vad menar du med "en"? Hen används inte när man vet könet, så vad är problemet? Det finns inga påhittade kön, förresten. De som är/har både manliga och kvinnliga eller födda i fel kropp är knappast PÅHITTADE. De är riktiga människor.

    3. Partner är väl ett jättebra ord?

    Är du lite rädd för utökade ordförråd eller vad är problemet? Ju fler ord vi har och kan använda, desto rikare språk, desto lättare att prata och göra sig förstådd.

    Om om du bara "kunde komma på 3 ord nu" men att det finns fler... ja, om du nu har problem att ens komma ihåg dem så är det nog inte ett så stort problem för dig att folk använder dem? Eller?


    1 Om du inte fattar vad det spelar för roll får du läsa startinlägget en gång till.

    2 Feminister säger "en" istället för "man". Och folks självupplevda kön har ingenting med fakta att göra. Känslor är inte fakta. Det finns två kön plus massa missbildningar med olika namn.

    3 Det är helt uppenbart att du inte greppat trådens syfte. Läs igen.
  • Nimzay

    Allting är inte inte normalt - absolut inte, är bara tramsigt och jävligt verklighetsfrånvänt att påstå att allt är normalt, men ibland kan det kanske dock vara bra med lite uttryck som är mer åt det neutrala hållet.

  • Anonym (haha)
    Ture888 skrev 2018-08-16 19:01:53 följande:
    1 Om du inte fattar vad det spelar för roll får du läsa startinlägget en gång till.

    2 Feminister säger "en" istället för "man". Och folks självupplevda kön har ingenting med fakta att göra. Känslor är inte fakta. Det finns två kön plus massa missbildningar med olika namn.

    3 Det är helt uppenbart att du inte greppat trådens syfte. Läs igen.
    1. nej, vad spelar det för roll om man säger "vaginal förlossning"? Menar du att man bara ska säga "förlossning" eller vad är problemet?

    2. Nej, feminister säger inte "en" istället för "man". Det är dialekt.

    3. Vad är syftet? Att berätta att du är rädd för att utöka ditt språk? Då kan jag lugna dig med att säga att det inte är någon fara. Språket har utvecklats i alla tider, vi pratar inte likadant idag ens som för 100 år sedan. Alla har överlevt. Eller ja... ingen har dött av att språket har utvecklats utan har de dött har det varit av andra orsaker som ålderdom, sjukdom eller olyckor.  Så du behöver inte vara rädd.
  • Ture888
    Anonym (haha) skrev 2018-08-16 19:06:26 följande:
    1. nej, vad spelar det för roll om man säger "vaginal förlossning"? Menar du att man bara ska säga "förlossning" eller vad är problemet?

    2. Nej, feminister säger inte "en" istället för "man". Det är dialekt.

    3. Vad är syftet? Att berätta att du är rädd för att utöka ditt språk? Då kan jag lugna dig med att säga att det inte är någon fara. Språket har utvecklats i alla tider, vi pratar inte likadant idag ens som för 100 år sedan. Alla har överlevt. Eller ja... ingen har dött av att språket har utvecklats utan har de dött har det varit av andra orsaker som ålderdom, sjukdom eller olyckor.  Så du behöver inte vara rädd.
    Antingen vill du inte förstå eller så är du tappad bakom en vagn. Språk utvecklas naturligt, inte för att aktivister propagerar för väldigt specifika ord som helt ersätter gamla som inte stämmer överens med deras ideologi.
  • Nimzay
    Anonym (haha) skrev 2018-08-16 19:06:26 följande:
    2. Nej, feminister säger inte "en" istället för "man". Det är dialekt.
    Finns visst det feminister som väljer att säga en istället för man på grund av sina åsikter och värderingar. Har du helt missat det? O-:
    Anonym (haha) skrev 2018-08-16 19:06:26 följande:
    3. Vad är syftet? Att berätta att du är rädd för att utöka ditt språk? Då kan jag lugna dig med att säga att det inte är någon fara. Språket har utvecklats i alla tider, vi pratar inte likadant idag ens som för 100 år sedan. Alla har överlevt. Eller ja... ingen har dött av att språket har utvecklats utan har de dött har det varit av andra orsaker som ålderdom, sjukdom eller olyckor.  Så du behöver inte vara rädd.
    Men även om språket har utvecklats i alla tider, så kan man ju fortfarande vilja säga ifrån ifall ifall man tycker att språket utvecklas till det sämre. Vad är det för konstigt med det egentligen?
  • Anonym (Kalle)
    Nimzay skrev 2018-08-16 19:12:08 följande:
    Finns visst det feminister som väljer att säga en istället för man på grund av sina åsikter och värderingar. Har du helt missat det? O-:
    Anonym (haha) skrev 2018-08-16 19:06:26 följande:
    3. Vad är syftet? Att berätta att du är rädd för att utöka ditt språk? Då kan jag lugna dig med att säga att det inte är någon fara. Språket har utvecklats i alla tider, vi pratar inte likadant idag ens som för 100 år sedan. Alla har överlevt. Eller ja... ingen har dött av att språket har utvecklats utan har de dött har det varit av andra orsaker som ålderdom, sjukdom eller olyckor.  Så du behöver inte vara rädd.
    Men även om språket har utvecklats i alla tider, så kan man ju fortfarande vilja säga ifrån ifall ifall man tycker att språket utvecklas till det sämre. Vad är det för konstigt med det egentligen?
    TS har en massa åsikter. Det är inte fakta hen presenterar. Och det är OK att tycka vad man vill om "nya" ord. Men att avfärda andra som tycker annorlunda som att de är tappade bakom en vagn är inte OK.

    Tycker du inte det är bättre att folk reagerar mot taskigt språkbruk mot andra, än att gnälla över vissa använder ord som man själv inte gillar?
  • Anonym (pappa)

    Fast min partner är min partner. Vi använder det ordet för att både markera för andra och påminna oss själva är vi är ett team och att vi behöver vara just partners för att få familjelivet att fungera. Vi använder andra ord om varandra och om oss som enhet också.

  • Anonym (Anders)

    Det märks vem det är som är tappad bakom en vagn. Tror du språkutveckling är en fysikalisk lag? Det är alltid vissa grupper som börjar använda nya ord, det kommer inte spontant på olika håll. Sedan tar fler efter.

  • Anonym (Lingo)
    Ture888 skrev 2018-08-16 18:48:27 följande:

    Språk är makt. Språk är också något som kan nästla sig in i folks hjärnor utan att de vet om det, det vill säga man blir påverkad utan att tänka på det.

    I den här tråden visar vi exempel på hur feminister och kulturvänstern försöker styra folks värderingar med hjälp av språket.

    En vanlig grej är att man vill förändra betydelsen av ordet normalt så att ALLT ska vara normalt. Detta göra man till exempel genom att:

    kejsarsnitt/vaginalt
    "Vaginal förlossning" är att föda barn. Kejsarsnitt så skär man upp magen för att kvinnan av olika anledningar inte kan eller vill föda naturligt. Genom att använda ordet "vaginalt" så jämställer man det med kejsarsnitt - helt plötsligt låter båda alternativen lika naturliga.

    hen och en
    Här vill man ta bort det som är könsspecifikt, så att alla påhittade kön ska ses som normala. Finns visserligen de som bara använder hen för att det går snabbare att skriva än han eller hon, men ordets ursprung kommer från feminismen.

    partner
    Istället för att använda flickvän eller pojkvän används ordet partner för att göra det neutralt. Eftersom alla små sexuella minoriteter ska klassas som normala tar man bort det könsspecifika ur ordet och så får man fram slutprodukten "partner".

    Det här var de tre exempel jag kunde komma nu, det finns definitivt fler. Men hur får då dessa ord spridning? Jo, det finns väldigt många feminister och kulturvänsteraktivister inom media och skolväsendet, som använder sin genomslagskraft genom att upprepa dessa ord tills folk tror att det är helt normalt.

    Idag finns dock sociala medier, så traditionell media har inte alls samma inflytande idag som de hade för 20 år sedan.

    Vi som förstår vilken betydelse språket har och som dessutom redan har starka värderingar (och därmed inte är lättpåverkade av det som skrivs av aktivister) låter oss dock inte luras.


    Grundantagandet håller jag med om, dvs. att språk är makt. Men att ord, och språkbruk, får fäste tror jag beror mer på att de fyller en viktig funktion än att de används i ett viss syfte. 

    Ord som "hen" fyller exempelvis en viktig funktion som den som vill förnya och förenkla språket tacksamt kan ta till sig. Beteckningen partner har varit i bruk lång tid och fått fäste eftersom det har en neutral ton. 

    Någon som insåg att ord har ett starkt symbolvärde och myntade kraftfulla uttryck som verkligen formade debatten var Fredrik Reinfeldt. Han - och hans entourage - skapade/vitaliserade bl.a begreppet "utanförskap" som blev en kraftfull symbol för de nya moderaternas politik. Det finns flera exempel. 

    Ett annat ord, som skiftat i innebörd/konnotation är "rasist". Det epitetet har den senaste mandatperioden klistrats på diverse debattörer som inte har följt den norm som länge rådde beträffande diverse frågor sammankopplade med flyktingvågen och den debatt som följde i dess kölvatten. Den skiftningen har jag länge följt med stort intresse.

    Å andra sidan är begreppet "åsiktskorridor" en nyskapelse som jag associerar främst med SD-anhängare, som ansåg sig bli åsidosatta så snart de sa något som väkte mothugg, särskilt från etablerade personer/politiker. 
Svar på tråden Så här försöker feminister och kulturvänstern styra folk med hjälp av språket