• Mrs Was

    9 åring nyfiken på sex

    Jag har en 9 årig dotter som är mycket nyfiken och frågvis. På senaste tiden har hon börjat intressera sig för frågor om sex väldigt mycket. Hon frågar allt möjligt och jag försöker ge henne bra och ärliga svar. Men ibland kan hon ställa frågor som jag upplever privata. Hon kan ställa frågor som har ni haft sex idag? Hur länge hade ni sex sist? Osv.

    Det är nog hennes ålder som gör att hon är så intresserad men jag vill lära henne gränser också. Hur förklarar jag på ett bra sätt att just de frågorna är privata? Samtidigr vill jag ju inte skrämma bort henne utan vill att hon ska fortsätta komma till mig när hon har frågor. Har ni några ideer eller hur gör ni? Hjälp mig jag behöver tips!

  • Svar på tråden 9 åring nyfiken på sex
  • Anonym (.)
    Mrs Was skrev 2018-08-18 07:04:35 följande:

    Jag har en 9 årig dotter som är mycket nyfiken och frågvis. På senaste tiden har hon börjat intressera sig för frågor om sex väldigt mycket. Hon frågar allt möjligt och jag försöker ge henne bra och ärliga svar. Men ibland kan hon ställa frågor som jag upplever privata. Hon kan ställa frågor som har ni haft sex idag? Hur länge hade ni sex sist? Osv.

    Det är nog hennes ålder som gör att hon är så intresserad men jag vill lära henne gränser också. Hur förklarar jag på ett bra sätt att just de frågorna är privata? Samtidigr vill jag ju inte skrämma bort henne utan vill att hon ska fortsätta komma till mig när hon har frågor. Har ni några ideer eller hur gör ni? Hjälp mig jag behöver tips!


    Det är absolut inte normalt för en 9 åring att fråga såna saker eller vara intresserad av det.
  • Mrs Was

    Men varför är det inte normalt? Hon är ju frågvis rent allmänt och frågar mycket om allt möjligt. Hon har hört om sex i skolan och av ompisar varför hon sedan har frågat mig om vad det är och jag har förklarat. Jag tänker mer att hon bara inte vet var gränsen går för vad som är privata frågor kring sex och vad som är ok att fråga. För hon har ju frågat mer allmänna frågor innan. Typ måste man ha sex för att få barn? Och hur har man det osv...känner mer str hon bara inte vet vart gränsen går kanske.

  • Anonym (R)
    Mrs Was skrev 2018-08-18 07:49:24 följande:

    Men varför är det inte normalt? Hon är ju frågvis rent allmänt och frågar mycket om allt möjligt. Hon har hört om sex i skolan och av ompisar varför hon sedan har frågat mig om vad det är och jag har förklarat. Jag tänker mer att hon bara inte vet var gränsen går för vad som är privata frågor kring sex och vad som är ok att fråga. För hon har ju frågat mer allmänna frågor innan. Typ måste man ha sex för att få barn? Och hur har man det osv...känner mer str hon bara inte vet vart gränsen går kanske.


    Jo, det är fullt normalt att barn är nyfikna, även 9åringar.
  • Anonym (.)
    Mrs Was skrev 2018-08-18 07:49:24 följande:

    Men varför är det inte normalt? Hon är ju frågvis rent allmänt och frågar mycket om allt möjligt. Hon har hört om sex i skolan och av ompisar varför hon sedan har frågat mig om vad det är och jag har förklarat. Jag tänker mer att hon bara inte vet var gränsen går för vad som är privata frågor kring sex och vad som är ok att fråga. För hon har ju frågat mer allmänna frågor innan. Typ måste man ha sex för att få barn? Och hur har man det osv...känner mer str hon bara inte vet vart gränsen går kanske.


    När jag va 9 visste jag knappt vad det va. Inte bra att hon har hört om det av kompisar kanske t.om äldre kompisar
  • Anonym (Hm)

    Är du säker på att hon inte blivit utnyttjad? Känns som att hon vill veta sådär mycket pga. någon "orsak", du kunde ju svara genom att ställa motfrågor? Typ "vad tror Du om detta" eller "är det någonting du skulle vilja berätta?" och lyssna på hennes funderingar....

    Sen är vissa barn helt enkelt mer nyfikna än andra, finns även risken att hon råkat se nåt porrigt på nätet....

  • Anonym (Hm)
    Mrs Was skrev 2018-08-18 07:04:35 följande:

    Jag har en 9 årig dotter som är mycket nyfiken och frågvis. På senaste tiden har hon börjat intressera sig för frågor om sex väldigt mycket. Hon frågar allt möjligt och jag försöker ge henne bra och ärliga svar. Men ibland kan hon ställa frågor som jag upplever privata. Hon kan ställa frågor som har ni haft sex idag? Hur länge hade ni sex sist? Osv.

    Det är nog hennes ålder som gör att hon är så intresserad men jag vill lära henne gränser också. Hur förklarar jag på ett bra sätt att just de frågorna är privata? Samtidigr vill jag ju inte skrämma bort henne utan vill att hon ska fortsätta komma till mig när hon har frågor. Har ni några ideer eller hur gör ni? Hjälp mig jag behöver tips!


    Men jättebra att hon har dig att prata med! :)
  • Anonym (.)
    Anonym (Hm) skrev 2018-08-18 08:27:47 följande:

    Är du säker på att hon inte blivit utnyttjad? Känns som att hon vill veta sådär mycket pga. någon "orsak", du kunde ju svara genom att ställa motfrågor? Typ "vad tror Du om detta" eller "är det någonting du skulle vilja berätta?" och lyssna på hennes funderingar....

    Sen är vissa barn helt enkelt mer nyfikna än andra, finns även risken att hon råkat se nåt porrigt på nätet....


    Precis så tänker jag med. Jag såg sex som tabu och pinsamt när jag va liten och det gör dom allra flesta barn. Någonstans har ju sex blivit normaliserat för henne och det är inte normalt att tycka det i den åldern
  • Anonym (stb)

    Man ska prata med sina barn utifrån ålder och hur moget barnet är och det är helt ok att säga att vissa saker är privata och inget man vill dela med andra.

    Nu en viktig varning, vad du än gör var extremt försiktig så att inte socialtjänsten blir inkopplad, det kan ske exempelvis om du har kontakt med BVC. Man kan tro att socialtjänsten inte tar barn från vanliga familjer och att socialtjänsten är duktig på att utreda och snabbt ser när det inte finns något problem i familjen men så är det tyvärr inte.

    SVT Uppdrag Granskning visar på vad som kan hända en helt vanlig familj när socialtjänsten blir inkopplad av misstag. Föräldrarna blir friade i 4 rättegångar men är fortfarande dömda av socialtjänsten.



  • annaståhl
    Mrs Was skrev 2018-08-18 07:04:35 följande:

    Jag har en 9 årig dotter som är mycket nyfiken och frågvis. På senaste tiden har hon börjat intressera sig för frågor om sex väldigt mycket. Hon frågar allt möjligt och jag försöker ge henne bra och ärliga svar. Men ibland kan hon ställa frågor som jag upplever privata. Hon kan ställa frågor som har ni haft sex idag? Hur länge hade ni sex sist? Osv.

    Det är nog hennes ålder som gör att hon är så intresserad men jag vill lära henne gränser också. Hur förklarar jag på ett bra sätt att just de frågorna är privata? Samtidigr vill jag ju inte skrämma bort henne utan vill att hon ska fortsätta komma till mig när hon har frågor. Har ni några ideer eller hur gör ni? Hjälp mig jag behöver tips!


    Låter väldigt oroväckande! Hon kanske ligger med någon och är nyfiken på om hon gör rätt. Utsatt för sexuella övergrepp?
  • felicityporter

    Herregud, vilka växlar vissa drar på. När jag var 9 år var jag också väldigt nyfiken av mig, jag och min bästa vän pratade ofta om sex och våra funderingar kring detta. Det är helt normalt! Vissa barn är nyfiknare än andra.

    Jag tycker du gör rätt som du gör i dagsläget, TS. Fortsätt svara på hennes frågor och till för närgångna frågor tycker jag att du gör helt rätt som säger att det är privat helt enkelt. En 9-åring klarar av att höra det.

Svar på tråden 9 åring nyfiken på sex