• Anonym (VALmöjligheter!)

    Rösta taktiskt eller vad man tror på?

    Hur röstar ni?

    Tycker det är svårt att inte tänka logiskt och taktiskt i valfrågan, vilket kan leda till att partiet man tänkt och vill rösta på känns meningslöst om de inte har chans att vinna!

    Hur gör ni andra och tänker?

  • Svar på tråden Rösta taktiskt eller vad man tror på?
  • Anonym (A)

    Jag kommer rösta på det parti jag sympatiserar med mest.

  • Anonym (Vackra tjejen)

    Jag funderar på att rösta på KD för att jag vill de ska va kvar i riksdagen och för att jag tycker de verkar ganska bra. Men vet inte riktigt vad jag "tror på" när det gäller partier, tycker det är ganska svårt att veta vad jag ska rösta på. Håller nog kanske med mest med SD egentligen i många saker, men kanske inte i allt, men vet inte riktigt om jag vill rösta på dom, ugh är så svårt att bestämma sig...

  • Anonym (Kd sd)
    Anonym (Vackra tjejen) skrev 2018-08-18 10:51:51 följande:

    Jag funderar på att rösta på KD för att jag vill de ska va kvar i riksdagen och för att jag tycker de verkar ganska bra. Men vet inte riktigt vad jag "tror på" när det gäller partier, tycker det är ganska svårt att veta vad jag ska rösta på. Håller nog kanske med mest med SD egentligen i många saker, men kanske inte i allt, men vet inte riktigt om jag vill rösta på dom, ugh är så svårt att bestämma sig...


    Känns som att om man sympatiserar med SD men är kvinna så är KD ett bättre alternativ än SD. De tycker lika i många frågor men har bättre anledningar till sina åsikter, trevligare folk och mindre kvinnofientliga.
  • Iarwain

    Jag skulle aldrig rösta "taktiskt", då jag betvivlar den långsiktiga vinsten på att ha stödpartier.
    Vi behöver färre partier och ett personval som har en betydelse.

  • Anonym (Vackra tjejen)
    Anonym (Kd sd) skrev 2018-08-18 11:42:04 följande:
    Känns som att om man sympatiserar med SD men är kvinna så är KD ett bättre alternativ än SD. De tycker lika i många frågor men har bättre anledningar till sina åsikter, trevligare folk och mindre kvinnofientliga.
    Ok, varför tycker du att SD är kvinnofientliga?
  • Anonym (Kd sd)
    Anonym (Vackra tjejen) skrev 2018-08-18 11:55:52 följande:

    Ok, varför tycker du att SD är kvinnofientliga?


    Pga att de vill minska på aborträtten och att de vill ha mindre sexualundervisning i skolorna = fler tonårsgraviditeter. Känns som en dålig kombo.

    Kd är ju också tveksamma till aborter men de ser ändå att nackdelarna med att minska aborträtten är större.

    Sedan om man börjar tulla där så börjar det gå åt fel håll vilket kan få fler konsekvenser längre fram.
  • Anonym (Kd sd)

    Sedan så kommer förmodligen inte sd få majoritet och ingen vill bilda regering med dem medan Kd kan få vara med. De är de mest positivt inställda till sd av andra. Kommer kd med nu blir det lättare för sd att få inflytande nu och även lättare i framtiden när Kd banar väg för att bete sig bättre mot SD än vad de andra partierna gör.

  • Ällingen

    Man röstar på det på parti man sympatiserar mest med. Inget parti är perfekt eller fulländat. Jag tycker absolut inte att SD är kvinnofientliga pga sänkningen av abortveckan. Man ska inte kunna göra abort så nära den s.k överlevnadsveckan. Och den borde man höja istället så barnet har en större chans att både överleva och inte få bestående men. Med tanke på redan alla tonårsgraviditeter så skulle man kunna tro att vi inte har någon sexualundervisning alls i skolan.

  • MsM84

    Jag tänker inte taktiskt utan röstar på det parti jag tror mest på i grundvärderingar (lyssnar inte på valllöften) för att de ska få så mycket inflytande som möjligt oavsett deras möjligheter att vinna valet.

  • Iarwain
    MsM84 skrev 2018-08-18 13:35:28 följande:
    Jag tänker inte taktiskt utan röstar på det parti jag tror mest på i grundvärderingar (lyssnar inte på valllöften) för att de ska få så mycket inflytande som möjligt oavsett deras möjligheter att vinna valet.
    Det är så jag tänker också och rekommenderar alla andra att göra.
Svar på tråden Rösta taktiskt eller vad man tror på?