• C Olsson

    Vilken elcykel är bäst för pendling?

    Jag antar att jag inte är den enda här som går i tankarna att köpa elcykel? Jag har dock oerhört svårt att välja vilken elcykel jag ska köpa...

    Jag är ute efter en framdämpad herr-modell som jag kan pendla dagligen med till jobbet (5 km enkelväg), har därför kikat en del på Meridas elcykel Espresso 300 EQ med elmotor och 500 Wh batteri från Shimano. Kostar omkring 25 000 kr, vilket blir ca 19 000 kr efter rabatten från elcykelpremien. Just den elcykeln ska även ha fått bra betyg när jag jämfört lite olika elcykel tester.

    Är dock inte lätt att välja elcykel när det finns likvärdiga modeller från andra tillverkare som exempelvis Scott som har elmotor och batteri från Bosch.

    Finns det några här som tar elcykeln till jobbet? Vore i så fall intressant att få höra vilken elcykel ni använder och mer om era erfarenheter kring allt från batteriets räckvidd till vilken elmotor som är bäst!

  • Svar på tråden Vilken elcykel är bäst för pendling?
  • myskmalva

    En nyfiken fråga: hur har du kommit fram till att du behöver en cykel med motor? En mil om dagen är ju ingen oöverkomlig sträcka att pendla på en vanlig cykel om man inte har hälsoproblem eller tung last (t.ex. barn). Jag tycker absolut att du ska ha en elcykel om det är vad som behövs för att du ska välja bort bilen men det vore ju synd om du missar en chans till gratis motion.

  • Drottningen1970
    myskmalva skrev 2018-08-18 12:13:22 följande:

    En nyfiken fråga: hur har du kommit fram till att du behöver en cykel med motor? En mil om dagen är ju ingen oöverkomlig sträcka att pendla på en vanlig cykel om man inte har hälsoproblem eller tung last (t.ex. barn). Jag tycker absolut att du ska ha en elcykel om det är vad som behövs för att du ska välja bort bilen men det vore ju synd om du missar en chans till gratis motion.


    Nu cyklar jag iof inte bara till jobbet. Elcykeln spar tid. Jag är bekväm och skulle lätt välja bilen istället för att kämpa i uppförsbacke med en vanlig cykel och komma fram svettig. Elcykel är inte som en moped där man bara åker med men ger lite hjälp i backar etc.
  • C Olsson
    Drottningen1970 skrev 2018-08-18 11:11:31 följande:

    Har en rätt billig från Biltema. Men har bara en kilometer till jobbet. Behöver ladda ett par ggr i veckan.


    Jag har också funderat på nån billigare elcykel från exempelvis Biltema, men nu med elfordonspremien blev man sugen på att köpa nån lite bättre. Men jag ska kolla på lite billigare alternativ innan jag bestämmer mig, tack för tipset! 
  • C Olsson
    myskmalva skrev 2018-08-18 12:13:22 följande:

    En nyfiken fråga: hur har du kommit fram till att du behöver en cykel med motor? En mil om dagen är ju ingen oöverkomlig sträcka att pendla på en vanlig cykel om man inte har hälsoproblem eller tung last (t.ex. barn). Jag tycker absolut att du ska ha en elcykel om det är vad som behövs för att du ska välja bort bilen men det vore ju synd om du missar en chans till gratis motion.


    Sant, själva sträckan är inte speciellt farlig. Jag har dock några riktiga tuffa uppförsbackar på vägen till jobbet och vill inte komma fram svettig. Ser elcykeln mer som ett smidigt alternativ till en moped/scooter eller liknande.
  • sextiotalist
    myskmalva skrev 2018-08-18 12:13:22 följande:

    En nyfiken fråga: hur har du kommit fram till att du behöver en cykel med motor? En mil om dagen är ju ingen oöverkomlig sträcka att pendla på en vanlig cykel om man inte har hälsoproblem eller tung last (t.ex. barn). Jag tycker absolut att du ska ha en elcykel om det är vad som behövs för att du ska välja bort bilen men det vore ju synd om du missar en chans till gratis motion.


    Här är en som inte behöver cykla i motvind, har många backar etc hör jag.

    Det är en viss skillnad att transportera sig till arbetet och vill vara fräsch när man kommer fram (alla vill inte börja på jobbet med en dusch och ha det ombytet som krävs med sig)
    Det krävs rätt mycket arbete för att kunna hålla en snitthastighet på 25 km/h (som en elcykel kan hålla).
    Jag börjar överväga att köpa en elcykel, just för att slippa det där jäkla kämpandet i motvind (det blåser ofta och mycket här), som gör att man hellre tar bussen eller bilen när det blåser kraftigt.


Svar på tråden Vilken elcykel är bäst för pendling?