• Freijah

    Barn och LCHF?

    Jag har två pojkar, en på 7 år, och en på 1,5 år.

    Jag funderar på att börja äta enligt LCHF, men är fundersam på om barnen kan äta det med?

    Stora kommer ju äta vanlig mat i skolan, men lillen äter ju bara hemma.

    Dom är tunna som spetor bägge två, så jag vill inte att don ska gå ner i vikt, tvärtom skulle dom nog må bra av att lägga på sig lite.

    Någon som har erfarenheter och råd att ge mig?

  • Svar på tråden Barn och LCHF?
  • Kokoskorven

    Jag är ingen expert på lchf, men spontant tycker jag att det verkar högst olämpligt att ge en såpass extrem diet till barn. De växer och behöver en varierad och komplett kost.

  • PK91
    Freijah skrev 2018-08-18 19:18:18 följande:

    Jag har två pojkar, en på 7 år, och en på 1,5 år.

    Jag funderar på att börja äta enligt LCHF, men är fundersam på om barnen kan äta det med?

    Stora kommer ju äta vanlig mat i skolan, men lillen äter ju bara hemma.

    Dom är tunna som spetor bägge två, så jag vill inte att don ska gå ner i vikt, tvärtom skulle dom nog må bra av att lägga på sig lite.

    Någon som har erfarenheter och råd att ge mig?


    Ät normalt, i rimliga mängder och viktigaste av allt, se till att barnen leker av sig ordentligt! 12min av lek då och då ger stora effekter vid inlärning av diverse ting.
  • Bellelelle

    Min man äter Lchf (kött+grönsker) och barnen äter samma men så brukar jag ha pasta/potatis/ris till ifall barnen vill ha. Rätt ofta vill de dock hellre ha grönskerna som enda tillbehör.


    Så mitt tips till dig, gör mat som ni båda kan äta och så gör du något tillbehör åt barnet :)

  • Valentina01

    Helt ärligt talat är inte människokroppen skapad för att äta såhär extremt mycket kolhydrater som den "normala" svenska kosten innehar idag. LCHF är inget dåligt alls för barn. Men då förutsätter jag att detta ska vara en typ av livsstil och inte ett extremt bantningssätt - då man kan dra lchf såpass hårt så det blir Atkins och det kanske blir för mycket. 

  • Kelsson1

    Vi har kört LCHF hemma sedan 2016.
    Vi har två små barn och har inga problem med maten.
    Maten vi lagar brukar vi försöka välja en variant där kolhydraterna är enkla att lägga till eller dra ifrån.
    Barn ska ändå inte ha mycket kolhydrater (lika mycket som en knytnäve, deras) så brukar inte vara ett problem.
    Om man till exempel lagar kycklingfilér med grönsaker och god sås kan man lägga till lite ris till barnen.
    Ibland väljer vi att göra två separata rätter och gör storkok av båda så har man mat för ett par dagar och slipper laga mat varje dag.

  • Minfamilj

    Jag äter LC (utesluter HF när jag pratar om det eftersom folk tror man vräker i sig fett) sedan ett tag tillbaka men gör andra tillbehör till barnen. Om jag äter blomkål och broccoli så gör jag kanske makaroner eller annat till barnen. Vill de äter de givetvis grönsakerna också. Min prioritet är att barnen äter, inte att de äter exakt samma som jag. Dock köper jag alltid fullfettsprodukter så det äter vi såklart allihop.

    Som någon sa tidigare så är inte människan gjord för att äta dessa enorma mängder kolhydrater som en del gör. Missuppfattningen att vi behöver massa kolhydrater för energi är ju också uppåt väggarna.Jag äter inte LC för att gå ner i vikt utan för att jag helt enkelt tror att det är bra att äta så. Att utesluta nedre delen av matpyramiden gör inte en kosthållning extrem på något sätt. 

  • Mandel
    Kokoskorven skrev 2018-08-18 19:22:15 följande:

    Jag är ingen expert på lchf, men spontant tycker jag att det verkar högst olämpligt att ge en såpass extrem diet till barn. De växer och behöver en varierad och komplett kost.


    Vad är det extrema med LCHF?

    Det är ju inte så att det bara går ut på att käka biff och smör dagarna i ända
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Barn och LCHF?