• Anonym (Ont)

    Tryck/strålning mot underlivet i början av andra trimestern - normalt?

    Detta är min första graviditet så har ingen aning om vad som är normalt eller inte.

    Till och från under hela graviditeten har jag känt ett lätt tryck/strålning ner mot underlivet men inget som jag tänkt något nämnvärt på. Idag har jag under hela dagen haft dessa fast såå mycket starkare. När jag pratade med en väninna var jag tvungen att avbryta samtalet för det gjorde ont/var obehagligt. Kan dock tillägga att det strålar bara i några sekunder. Nu under kvällen har det fortsatt och kommer då och då. Någon som vet vad det kan vara?? Går in i vecka 18 imorgon.

  • Svar på tråden Tryck/strålning mot underlivet i början av andra trimestern - normalt?
  • Anonym (Ilningar)

    När jag var kring vecka 20 fick jag ilningar i livmodertappen. Samtidigt hade jag mycket sammandragningar vid ansträngning. Det som hjälpte för mig då var att ta det lugnt och vila när det blev mycket.

    Jag hade även ilningar i slutet av graviditeten, kändes blixt-ont bara tvärt för att sedan gå över. Det var även det i området kring livmodertappen. När jag läste runt en del så kan det vara bebisen som trycker mot någon nerv.

    Hur känns strålningarna? Har du pratat med bm om vad du upplever? Blir det bättre eller sämre av något? Vid ansträngning eller vila?

  • Anonym (Ont)

    Tack för svar!

    Nej, har inte kunnat prata med min BM om det ännu. Började tänka på det nu ikväll då det tog fart ordentligt.

    Det känns som ilningar som strålar

    långt ner mot hela underlivet. Det känns som att jag är helt öm där nere när det avtagit. Har kännt av det som mest nu ikväll när jag legat stilla på soffan annars när jag gått runt idag inte så mycket!

  • Anonym (Hm)

    Har du varit helt stilla när du känt så här? Låter som en viss typ av foglossningssmärta i blygdbenet?

  • Anonym (Ilningar)

    Hur går det ts? Har du fortfarande samma?

    Det jag hade var ju bara vid ansträngning eller då jag stod upp. Tycker inte att det låter som samma sak då du har det när du vilar.

Svar på tråden Tryck/strålning mot underlivet i början av andra trimestern - normalt?