• Anonym (skräckslagen)

    landstingsfinansierat NIPT Göteborg

    Kan man få göra NIPT istället för KUB i Göteborg eller måste man betala det själv privat? är 43 år, har tidigare varit gravid med foster trisonomi 21 och har tidigare fått missfall pga läkarmisstag vid fostervattensprov. Kommer aldrig någonsin våga utföra fostervattenprov igen och pga min ålder kommer jag med all sannolikhet hamna extremt högt i risk på KUB därav ser jag inte någon mening med att göra KUB.

  • Svar på tråden landstingsfinansierat NIPT Göteborg
  • Anonym (Gilda)

    Om du får dåligt resultat på KUB så får du göra NIPT kostnadsfritt.

    Annars får du göra NIPT privat och betala för det.

  • Anonym (skräckslagen)

    är man 43 får man dåligt på KUB, man räknar in åldern och generellt är det ca 1 foster av 15 som är drabbade av kromosomdefekter när mamman är 43 år så KUB kommer gissningsvis visa ca 1:15 bara efter att ha satt in min ålder. Är mkt insatt i hur KUB fungerar efter att ha gjort några KUB (med bra och dåliga resultat det sämsta på 1:2) efter jag fyllt 40. :(

  • Anonym (pol)

    TS många vet inte att du kan få Landstinget/Regionen att betala för NIPT även om de inte tillhandahåller det själv. Det du behöver göra är att hitta ett ställe i din närhet där det erbjuds, då får du åka dit och göra testet och räkningen skickas till ditt hemlandsting/region.

    Vi har gjort det så jag vet att det fungerar så

    Lycka till,Skrattande

  • Anonym (skräckslagen)

    Så om jag som bor i Göteborg vill göra NIPT åker jag tex till Borås, NÄL el Varberg och gör det så skickas räkningen till Göteborg? Känns lite omständigt men det känns ju dumt att betala först i skatten och sedan betala 6000 kr till för att göra NIPT privat. 

  • Anonym (pol)
    Anonym (skräckslagen) skrev 2018-08-22 15:22:24 följande:

    Så om jag som bor i Göteborg vill göra NIPT åker jag tex till Borås, NÄL el Varberg och gör det så skickas räkningen till Göteborg? Känns lite omständigt men det känns ju dumt att betala först i skatten och sedan betala 6000 kr till för att göra NIPT privat. 


    I princip så,

    Det du måste vet är att det erbjuds som allmän vård på det stället du avser att åka, sedan kontaktar du detta ställe för att boka in dig.

    I det fall de kräver en betalningsförbindelse (kan hända) kontaktar du ditt eget Landsting/region och begär en remiss (de kan inte neka dig, då det är allmän vård)
  • Anonym (NIPT)

    Någon som vet om detta fortfarande är aktuellt? Jag bor i västra götalandsregionen och hade velat få förslag på kliniker som utför nipt och godkänner remisser från offentliga vården

Svar på tråden landstingsfinansierat NIPT Göteborg