• Migas

    Lite skeva proportioner eller?

    Hej, 
    ni som är mer bakkunniga än mig, visst låter detta recept (mittkok.expressen.se/recept/appel-och-mandelmassabullar/) lite fel i proportionerna mellan vätska, mjöl och jäst. Jag tycker inte det känns rimligt att ha 3dl mjölk till 1/4 paket jäst och 7 - 8 dl mjöl?  Känns det inte rimligare att receptet skulle gälla ½ paket jäst eller kanske 1 paket jäst? 

  • Svar på tråden Lite skeva proportioner eller?
  • Aniiee

    Jag är ingen bakexpert, men jag tycker visst att det kan låta rimligt. Mitt bas-bakmaskinrecept är 1/4 jäst, 3,3 dl vätska och 520 g vetemjöl (dvs knappa 9 dl) och det fungarar ju utmärkt. Snabbkoll i kokboken så är det samma proportioner där i deras kanelbullar, saffransbullar, mm (även om de recepten är "större" är proportionerna desamma).


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Migas
    Aniiee skrev 2018-08-22 14:54:59 följande:

    Jag är ingen bakexpert, men jag tycker visst att det kan låta rimligt. Mitt bas-bakmaskinrecept är 1/4 jäst, 3,3 dl vätska och 520 g vetemjöl (dvs knappa 9 dl) och det fungarar ju utmärkt. Snabbkoll i kokboken så är det samma proportioner där i deras kanelbullar, saffransbullar, mm (även om de recepten är "större" är proportionerna desamma).


    Aha, tyckte att lät som det var lite med ett paket jäst till så mycket mjöl och vätska. I de recept jag brukar använda är det 5dl vätska och ca. 13dl mjöl till ett paket jäst, så kändes lite mycket med mer än det dubbla nu. Är det att bullarna blir mindre "fluffiga" med mindre jäst i förhållande till andra ingredienser? 

    Tack för input, då ska jag testa receptet som det är, som jag tänkte från början innan jag hakade upp mig på mängderna, när jag vet att det finns andra recept med lika lite jäst i förhållande till de andra ingredienserna.
  • Aniiee
    Migas skrev 2018-08-22 15:46:00 följande:
    Aha, tyckte att lät som det var lite med ett paket jäst till så mycket mjöl och vätska. I de recept jag brukar använda är det 5dl vätska och ca. 13dl mjöl till ett paket jäst, så kändes lite mycket med mer än det dubbla nu. Är det att bullarna blir mindre "fluffiga" med mindre jäst i förhållande till andra ingredienser? 

    Tack för input, då ska jag testa receptet som det är, som jag tänkte från början innan jag hakade upp mig på mängderna, när jag vet att det finns andra recept med lika lite jäst i förhållande till de andra ingredienserna.
    Egentligen behver man inte så mycket jäst förutsatt att man istället har tid. Mindre jäst = ofta längre jästid. Men testa receptet som det står för nu. Du kan ju alltid ta en lapp och skriva lite hur det blir och fundera på om något behöver ändras tills nästa gång =)
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Lite skeva proportioner eller?