• Anonym ((ångest))

    Kan du ge mig råd? (våldtäkt)

    Jag vet inte om jag har lagt denna tråd på rätt ställe. Flytta den om den hamnat fel.

    Jag ska ta historien så kort jag kan.

    I slutet av april i år blev min 14-åriga dotter våldtagen av en 22-årig bekant (en vän till hennes kusiner).
    Han tog kontakt med henne i januari, via sociala medier. Eftersom hon visste vem han var så accepterade hon hans vänförfrågan.

    Hon har ganska dålig självkänsla och mår inte så bra i den klass där hon går. Nu började den här 22-åriga mannen att skriva "snälla" saker till henne. Han skrev att hon var så söt, så snygg, så speciell. Han bad henne att de skulle träffas.

    När vi (hennes föräldrar) upptäckte deras relation så talade vi allvar med vår dotter och förklarade tydligt att det inte var ok.
    Vi kontaktade också mannen i fråga och förklarade för honom att vår dotter bara är 14 år (om han nu mot förmodan inte visste det). Vi krävde vänligt men bestämt att han skulle ta sitt vuxna ansvar och avsluta det hela.

    Tyvärr lyssnade ingen av dem på oss.

    I slutet av april tog han med henne hem till sig. Hon har berättat att de satt i hans soffa när han började "röra" henne. Han började ta av henne kläderna och "drog ner sina egna byxor".
    Hon tyckte att det kändes obehagligt och otäckt, och när han la sig över henne så försökte hon "vrida sig undan". Men hon vågade inte säga nej för hon var rädd att han skulle bli besviken och arg på henne. Han hade ju varit så "snäll" mot henne....
    Men när han penetrerade henne så gjorde det ont och hon bad honom att sluta.
    Då slutade han "efter en stund".

    Våldtäkten är givetvis anmäld och allt är under utredning. Jag vet att de har tagit hans telefon och dator.
    Min dotter har varit på förhör, och fått ett målsägandebiträde.

    Men nu är det över 2 månader sedan vi överhuvudtaget hörde ifrån någon!
    Vi vet inte vad som händer, vi vet inte vad som väntar, vi vet ingenting!
    De sa att de brukar försöka ta sådana här fall så snabbt som möjligt eftersom det rör sig om minderårig. Och OM det går till rättegång så vill de helst ta det innan hon fyller 15 år för att hon ska slippa vara med under rättegången (de spelade in förhöret med henne). Men om hon hinner fylla 15 så kan hon bli tvungen att delta i en ev. rättegång.
    Hon fyller 15 om 3 månader!

    Mannen bor på samma ort som vi, och min dotter riskerar att stöta på honom dagligen.

    Det är så ofattbart svårt att gå här och inte veta någonting! Att ingenting händer.
    Vi har försökt att nå målsägarbiträdet, men han har haft semester och sedan varit på förhandling. Jag har bett att han ska ringa upp oss, men ännu har vi inget hört.

    Hela familjen mår dåligt av händelsen (även om min dotter givetvis mår sämst), och av att inte veta vad som kommer att hända.

    Finns det någon här som har varit i denna situation och som kan råda oss, och berätta för oss vad som ev. väntar oss?

    Jag är inte ute efter någon diskussion.  Jag vill bara ha råd.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-24 11:57
    Vi har inte fått någon som helst information från polisen eller från målsägarbiträdet om vilken typ av stöd och hjälp vi har rätt till i den här situationen.
    Min man har dock själv sökt information.
    Idag har vi kontaktat polisen och begärt en kopia på anmälan.
    Vi har också kontaktat den kommunenhet som ska erbjuda stöd och hjälp i liknande situationer, och vårt försäkringsbolag (det stod på Brottsoffermyndigheten att man skulle kontakta sitt försäkringsbolag).

    Tack till alla som har gett/ger oss råd!

  • Svar på tråden Kan du ge mig råd? (våldtäkt)
  • Anonym (R)

    Fy så vidrig situation för er och er dotter. Jag beklagar verkligen. Kan ni kanske ta kontakt med brottsofferjouren? De jobbar ju med att ge stöttning i liknande situationer.

    Önskar er lycka till!

  • Anonym ((ångest))
    Anonym (R) skrev 2018-08-23 14:33:10 följande:

    Fy så vidrig situation för er och er dotter. Jag beklagar verkligen. Kan ni kanske ta kontakt med brottsofferjouren? De jobbar ju med att ge stöttning i liknande situationer.

    Önskar er lycka till!


    Tack.

    Ja, kanske kan man ta kontakt med dem.
  • Kjell2

    Om hon vill kommer hon till stora delar slippa ha honom i salen under förhör odyl.

    Tråkigt med målsägandebiträde som inte hör av sig men det är där ni i första hand ska ta kontakt och få hjälp. Känner ni att det inte funkar be tingsrätten om en ny.

    I och med att hon är under 15 år räknas det som våldtäkt även om hon var med  på det.

  • Kjell2

    Mera - kontakta åklagaren om ni vill ha status kring processen. Kanske inte svarar men kan vara en möjlighet.

    Dotterna kanske behöver proffshjälp. Kolla med vården.

  • Anonym (K)

    Kontakta handläggaren på polisen som utreder ärendet, den kan svara på vad som händer.

  • Anonym (Pappa)

    Det låter fruktansvärt och även om jag bara har din berättelse att förhålla mig till så tyder tidsaspekten att utredaren inte är 100% övertygad.

    När det gäller bristande intresse från ert ombud så är rådet byt ombud snarast det är oerhört viktigt att känna förtroende för sitt ombud.

  • Anonym (Pappa)

    Ett förhållande mellan ett barn på 14 år och en ung vuxen på 22 år är inte en sund relation.

    Åldersspannet är snävare om man är ung och mer så om man är barn.

    Vuxna kan ha en fin relation även om det skiljer 15-20 år mellan dessa.

  • Anonym (hebefilen)
    Anonym (R) skrev 2018-08-23 16:03:20 följande:
    Extremt dåligt omdöme att ta upp detta i en tråd där en stackars förälder ber om hjälp när dottern blivit våldtagen.
    Ja. Jag håller med ytterligare ett bevis på mitt tillkortakommande som individ. Men det var nog utifrån en egoistisk synvinkel jag gjorde detta.
  • Anonym (K)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-08-23 16:03:50 följande:

    Det låter fruktansvärt och även om jag bara har din berättelse att förhålla mig till så tyder tidsaspekten att utredaren inte är 100% övertygad.

    När det gäller bristande intresse från ert ombud så är rådet byt ombud snarast det är oerhört viktigt att känna förtroende för sitt ombud.


    Mer troligt att tidsaspekten tyder på att den tekniska undersökningen dröjer. Med tanke på polisens personalläge så är det inte ovanligt att dator- och telefontömningar dröjer flera månader.

    Under sommaren är även personalläget som så att utredarna bara hinner hantera frihetsberövade vilket leder till att alla andra ärenden får vänta.
Svar på tråden Kan du ge mig råd? (våldtäkt)