• Anonym (Barn)

    Kom i henne?

    Jag kom i min tjej varje dag under hennes ÄL och har gjort det tidigare oxå. Men det blev inget. Vet en del som kan hålla på hur länge som helst. Vi har båda varsitt barn sen tidigare. Men kan det vara så att vi inte "matchar"? Eller hur man uttrycker sig.

    För en del skulle bli det jättefort. På en gång asså. Andra inte.

  • Svar på tråden Kom i henne?
  • InaLo

    Genomsnittligt tar det väl ca 7 aktiva försök för att bli gravida. 12-18 mån är inte onormalt.

    Så inget att oroa sig för.

  • InaLo

    Genomsnittligt tar det väl ca 7 aktiva försök för att bli gravida. 12-18 mån är inte onormalt.

    Så inget att oroa sig för.

  • Anonym (Barn)
    InaLo skrev 2018-08-26 09:43:15 följande:

    Genomsnittligt tar det väl ca 7 aktiva försök för att bli gravida. 12-18 mån är inte onormalt.

    Så inget att oroa sig för.


    Jag är inte orolig. Mer undrande bara :)
  • Anonym (Bi)

    Hehe. Om man prickar ägglossning varje cykel så är snittiden som sagt 7 månader. 25% chans att bli gravid varje ägglossning om man har sex då.

  • Anonym (Preventivmedel)

    Ta ingen risker och använd kondom, p-piller eller annat preventivmedel.

    Det är inte avsarsfullt att hålla på som ni gör. Eftersom ni har barn sedan innan och du skriver att hon är din flickvän så kanske en oplanerad graviditet inte är det bästa.

    Jag och min man har tre barn. Alla tre på första försöket.

  • Anonym (?)
    Anonym (Preventivmedel) skrev 2018-08-26 11:00:41 följande:

    Ta ingen risker och använd kondom, p-piller eller annat preventivmedel.

    Det är inte avsarsfullt att hålla på som ni gör. Eftersom ni har barn sedan innan och du skriver att hon är din flickvän så kanske en oplanerad graviditet inte är det bästa.

    Jag och min man har tre barn. Alla tre på första försöket.


    Men vad har du med de o göra? 
  • Anonym (?!)
    Anonym (Preventivmedel) skrev 2018-08-26 11:00:41 följande:

    Ta ingen risker och använd kondom, p-piller eller annat preventivmedel.

    Det är inte avsarsfullt att hålla på som ni gör. Eftersom ni har barn sedan innan och du skriver att hon är din flickvän så kanske en oplanerad graviditet inte är det bästa.

    Jag och min man har tre barn. Alla tre på första försöket.


    Hur är det med läsförståelsen? De försöker ju få ett planerat barn.
  • Anonym (Barn)
    Anonym (Preventivmedel) skrev 2018-08-26 11:00:41 följande:

    Ta ingen risker och använd kondom, p-piller eller annat preventivmedel.

    Det är inte avsarsfullt att hålla på som ni gör. Eftersom ni har barn sedan innan och du skriver att hon är din flickvän så kanske en oplanerad graviditet inte är det bästa.

    Jag och min man har tre barn. Alla tre på första försöket.


    Kul att höra att du har tre barn och att du blev gravid vid era första försök.

    Jag och min tjej försöker skaffa barn för vi vill ha det. Så förstår inte riktigt varför vi ska skydda oss då.
  • Anonym (Thomas)

    Utan att försöka låta det minsta dryg men jag vill bekräfta det du säger. Folk matchar olika bra, och det är så genom biologin/evolutionen. Vissa får barn lättare än andra och får man inte naturligt barn ihop så "ska" man inte ha barn ihop (rent naturvetenskapligt). Därför blir jag ibland skeptiskt till dessa IVF försök som idag är så vanliga. Liksom att man "tvingar" fram barn mellan par som egentligen inte "ska ha" barn. 

    Jag förstår dock att det är ett provocerande ämne att ta upp, ytterst känsligt för de som inte lyckas få barn naturligt. MEN, naturen är inte rättvis. 

    Däremot har ni inte försökt så extremt mycket? Det kommer kanske till sig snart. 

  • Anonym (mor)

    Det stämmer att man kan vara inkompatibla.
    Jag blir lite konfunderad när du skriver att du kom i henne "varje dag" under ägglossningen, den är ju inte i flera dagar? Däremot skulle jag rekommendera dig att komma i henne flera dagar INNAN hennes ägglossning för att öka chanserna, eftersom spermier kan överleva ganska många dagar i slidan.

  • Anonym (A)
    Anonym (Thomas) skrev 2018-08-26 14:46:25 följande:
    Utan att försöka låta det minsta dryg men jag vill bekräfta det du säger. Folk matchar olika bra, och det är så genom biologin/evolutionen. Vissa får barn lättare än andra och får man inte naturligt barn ihop så "ska" man inte ha barn ihop (rent naturvetenskapligt). Därför blir jag ibland skeptiskt till dessa IVF försök som idag är så vanliga. Liksom att man "tvingar" fram barn mellan par som egentligen inte "ska ha" barn. 

    Jag förstår dock att det är ett provocerande ämne att ta upp, ytterst känsligt för de som inte lyckas få barn naturligt. MEN, naturen är inte rättvis. 

    Däremot har ni inte försökt så extremt mycket? Det kommer kanske till sig snart. 
    Så är det.
  • Anonym (?!)
    Anonym (Thomas) skrev 2018-08-26 14:46:25 följande:

    Utan att försöka låta det minsta dryg men jag vill bekräfta det du säger. Folk matchar olika bra, och det är så genom biologin/evolutionen. Vissa får barn lättare än andra och får man inte naturligt barn ihop så "ska" man inte ha barn ihop (rent naturvetenskapligt). Därför blir jag ibland skeptiskt till dessa IVF försök som idag är så vanliga. Liksom att man "tvingar" fram barn mellan par som egentligen inte "ska ha" barn. 

    Jag förstår dock att det är ett provocerande ämne att ta upp, ytterst känsligt för de som inte lyckas få barn naturligt. MEN, naturen är inte rättvis. 

    Däremot har ni inte försökt så extremt mycket? Det kommer kanske till sig snart. 


    Varför är det så viktigt att just graviditeter uppkommer "naturligt" när i stort sett inget annat vi gör i livet idag är "naturligt"?

    Många som gör IVF idag hade kanske inte heller behövt göra det om de skaffat barn runt 20 år istället för 30-40 som är vanligt idag, så det betyder inte att de inte är kompatibla med varandra, utan helt enkelt att samhället idag inte är uppbyggt för att 20-åringar lätt ska kunna skaffa barn. De flesta blir ju rådda att studera och jobba lite först, och vips är man "för gammal."

    IVF behöver inte heller betyda att spermien och ägget får någon direkt hjälp att förena sig, bara att man gör många på en gång och sätter tillbaka. Dvs, ökar chanserna i ETT försök. Och i de fallen har man ju verkligen inte "tvingat" fram några barn alls.
  • Anonym (Thomas)
    Anonym (?!) skrev 2018-08-26 17:51:27 följande:
    Varför är det så viktigt att just graviditeter uppkommer "naturligt" när i stort sett inget annat vi gör i livet idag är "naturligt"?

    Många som gör IVF idag hade kanske inte heller behövt göra det om de skaffat barn runt 20 år istället för 30-40 som är vanligt idag, så det betyder inte att de inte är kompatibla med varandra, utan helt enkelt att samhället idag inte är uppbyggt för att 20-åringar lätt ska kunna skaffa barn. De flesta blir ju rådda att studera och jobba lite först, och vips är man "för gammal."

    IVF behöver inte heller betyda att spermien och ägget får någon direkt hjälp att förena sig, bara att man gör många på en gång och sätter tillbaka. Dvs, ökar chanserna i ETT försök. Och i de fallen har man ju verkligen inte "tvingat" fram några barn alls.
    Ja, och det finns väl en grund då att det är svårare att få barn vid 30/40. Kan man inte få det naturligt vid den åldern så "ska" man inte föra vidare den genen. Nu talar jag som sagt naturlagsenligt. Att mixtra med IVF är att tvinga fram ett barn som "egentligen inte skulle skapats" mellan två individer. Tänk tanken (åter igen, jag pratar ren logik här) att om endast de som kan skaffa barn naturligt gör det vid den senare åldern - så förs den typ av gen vidare. Det kommer knappast bli lättare för folk att skaffa barn senare i livet i nästa generation när vi idag struntar i dessa naturlagar och tvingar fram barn mellan kompatibla personer. MEN, detta är som sagt en annan debatt än vad ts ville diskutera kanske. 
  • Anonym (Thomas)
    Anonym (Thomas) skrev 2018-08-26 18:11:06 följande:
    Ja, och det finns väl en grund då att det är svårare att få barn vid 30/40. Kan man inte få det naturligt vid den åldern så "ska" man inte föra vidare den genen. Nu talar jag som sagt naturlagsenligt. Att mixtra med IVF är att tvinga fram ett barn som "egentligen inte skulle skapats" mellan två individer. Tänk tanken (åter igen, jag pratar ren logik här) att om endast de som kan skaffa barn naturligt gör det vid den senare åldern - så förs den typ av gen vidare. Det kommer knappast bli lättare för folk att skaffa barn senare i livet i nästa generation när vi idag struntar i dessa naturlagar och tvingar fram barn mellan kompatibla personer. MEN, detta är som sagt en annan debatt än vad ts ville diskutera kanske. 
    Icke kompatibla*
  • Richard1986

    Onödigt och sårande att dra upp massa eget snack om "naturvetenskap" i trådar om par som försöker skaffa barn. Har man inget peppande att säga så.... Man behöver inte lägga börda på börda för dessa par som antagligen tycker att situationen redan är nog jobbig och pressande som den är...

  • Anonym (?!)
    Anonym (Thomas) skrev 2018-08-26 18:11:06 följande:
    Ja, och det finns väl en grund då att det är svårare att få barn vid 30/40. Kan man inte få det naturligt vid den åldern så "ska" man inte föra vidare den genen. Nu talar jag som sagt naturlagsenligt. Att mixtra med IVF är att tvinga fram ett barn som "egentligen inte skulle skapats" mellan två individer. Tänk tanken (åter igen, jag pratar ren logik här) att om endast de som kan skaffa barn naturligt gör det vid den senare åldern - så förs den typ av gen vidare. Det kommer knappast bli lättare för folk att skaffa barn senare i livet i nästa generation när vi idag struntar i dessa naturlagar och tvingar fram barn mellan kompatibla personer. MEN, detta är som sagt en annan debatt än vad ts ville diskutera kanske. 
    Fast det du skriver stämmer inte. Det är inte sämre ägg som ställer till det, utan färre ägg. Alla ägg skapas samtidigt när kvinnan bara är ett foster, det är inte så att det blir nya ägg. Alla finns där från början.

    Skillnaden på "naturlig" som du skriver, och IVF är att vid naturlig så släpper kvinnan ca 10 ägg på ett år - dvs 10 chanser att bli gravid på ett år.
    Medan vid IVF så snabbar man på äggens mognad så att hon kanske släpper 10 på en gång, och så försöker man befrukta alla samtidigt.
    Det är inte så att det finns "naturliga" ägg och "IVF-ägg" om du trodde det.
  • Anonym (Thomas)
    Anonym (?!) skrev 2018-08-26 18:57:11 följande:
    Fast det du skriver stämmer inte. Det är inte sämre ägg som ställer till det, utan färre ägg. Alla ägg skapas samtidigt när kvinnan bara är ett foster, det är inte så att det blir nya ägg. Alla finns där från början.

    Skillnaden på "naturlig" som du skriver, och IVF är att vid naturlig så släpper kvinnan ca 10 ägg på ett år - dvs 10 chanser att bli gravid på ett år.
    Medan vid IVF så snabbar man på äggens mognad så att hon kanske släpper 10 på en gång, och så försöker man befrukta alla samtidigt.
    Det är inte så att det finns "naturliga" ägg och "IVF-ägg" om du trodde det.
    Du verkar inte ha förstått vad jag menar. Jag pratar om "survival of the fittest" som hade sållat bort gener som gör att vi inte kan få barn. Detta försvinner aldrig så länge man tvingar fram barn mellan person som inte ska ha barn. Detta gäller även att skaffa barn i senare ålder. Går det inte så går det inte. Att göra det genom IVF gör sannolikheten större för detta barn att också behöva göra det i IVF i senare skede i livet - då vi nu talar om senare ålder när man skaffar barn. Förstår du nu? 
  • Anonym (?!)
    Anonym (Thomas) skrev 2018-08-26 19:06:07 följande:
    Du verkar inte ha förstått vad jag menar. Jag pratar om "survival of the fittest" som hade sållat bort gener som gör att vi inte kan få barn. Detta försvinner aldrig så länge man tvingar fram barn mellan person som inte ska ha barn. Detta gäller även att skaffa barn i senare ålder. Går det inte så går det inte. Att göra det genom IVF gör sannolikheten större för detta barn att också behöva göra det i IVF i senare skede i livet - då vi nu talar om senare ålder när man skaffar barn. Förstår du nu? 
    Jadu, det är fortfarande inte så det fungerar. Det finns massor av människor som får barn naturligt som inte borde ha barn alls, och de som måste ha hjälp och vars gener blir superbra och smarta barn.

    Du pratar bara om att ärva fertilitet nu och inget annat. Och fertiliteten säger ingenting om "survival of the fittest."
  • Anonym (Klo)
    Anonym (Thomas) skrev 2018-08-26 14:46:25 följande:

    Utan att försöka låta det minsta dryg men jag vill bekräfta det du säger. Folk matchar olika bra, och det är så genom biologin/evolutionen. Vissa får barn lättare än andra och får man inte naturligt barn ihop så "ska" man inte ha barn ihop (rent naturvetenskapligt). Därför blir jag ibland skeptiskt till dessa IVF försök som idag är så vanliga. Liksom att man "tvingar" fram barn mellan par som egentligen inte "ska ha" barn. 

    Jag förstår dock att det är ett provocerande ämne att ta upp, ytterst känsligt för de som inte lyckas få barn naturligt. MEN, naturen är inte rättvis. 

    Däremot har ni inte försökt så extremt mycket? Det kommer kanske till sig snart. 


    www.svt.se/nyheter/spermieantalet-bland-man-i-vastvarlden-har-minskat-dramatiskt

    Forskning visar att spermieandelen hos fertila män i Europa minskat med 50% senaste 40 åren (troligtvis pga av alla kemikalier). Så vad säger din teori om det? Ska enbart ett fåtal europeiska män tillåtas föröka sig eller ska svenska kvinnor sök sig till utomeuropeiska män nu när så många västerlänningar sållats ut av evolutionen?
Svar på tråden Kom i henne?