• Anonym (Lalej)

    Förstår inte varför frågor. 3 åring.

    När kunde era barn svara på varför frågor? Och när började de ställa ordentliga frågor själva?

    Min son förstår precis allt vi säger, svarar på våra frågor adekvat. Tar instruktioner i flera led. Pratar bra. Men verkar inte förstå när vi ställer varför frågor. Man får aldrig ett svar av honom då. T ex varför kramade du lillasyster? Varför är du ledsen? Osv.

    Däremot skulle han kunna beskriva att han är glad, för att han fick den leksaken etc. men just frågor som startar med varför verkar vara svårare. Någon som känner igen de.

    Dessutom ställer han inga frågor själv.

    Han är snart 3 år gammal.

  • Svar på tråden Förstår inte varför frågor. 3 åring.
  • violis

    Barn som är snart 3 har ofta inte börjat ställa varför frågor själv ännu... När vi tittar på barns språkutveckling så kommer det inte upp förrän i 4-5 års ålder när de " ska " kunna ställa varför frågor ...och därmed inte själva kunna begäras svara på den sortens frågor förrän någon gång i den åldern heller .. En treåring tänker inte efter så mycket på varför saker är som det är,varför de gör olika saker de handlar och går efter känsla och impulser mer än efter att analysera ( att fråga sig varför man gör på ett sätt kräver att man kan analysera och titta på sitt eget aggerande utifrån och på ett mer abstrakt sätt än vad man kan kräva av ett yngre barn ) Sedan utvecklar barn sin språk förmåga i omgångar..det är inget ovanligt att barn är långt framåt inom vissa delar av språket att de " ligger före" i vissa bitar,men samtidigt ligger åldersadvekat /senare i vissa bitar Ge det tid, prata och LÄS massor för era barn och prata " vuxenspråk" förklara,förtydliga. Använd själva "varför och därför " och " svåra" ord så lär sig barnen av er och stärks i sin språkutveckling än mer .

  • Anonym (Lalej)
    violis skrev 2018-08-27 18:16:30 följande:

    Barn som är snart 3 har ofta inte börjat ställa varför frågor själv ännu... När vi tittar på barns språkutveckling så kommer det inte upp förrän i 4-5 års ålder när de " ska " kunna ställa varför frågor ...och därmed inte själva kunna begäras svara på den sortens frågor förrän någon gång i den åldern heller .. En treåring tänker inte efter så mycket på varför saker är som det är,varför de gör olika saker de handlar och går efter känsla och impulser mer än efter att analysera ( att fråga sig varför man gör på ett sätt kräver att man kan analysera och titta på sitt eget aggerande utifrån och på ett mer abstrakt sätt än vad man kan kräva av ett yngre barn ) Sedan utvecklar barn sin språk förmåga i omgångar..det är inget ovanligt att barn är långt framåt inom vissa delar av språket att de " ligger före" i vissa bitar,men samtidigt ligger åldersadvekat /senare i vissa bitar Ge det tid, prata och LÄS massor för era barn och prata " vuxenspråk" förklara,förtydliga. Använd själva "varför och därför " och " svåra" ord så lär sig barnen av er och stärks i sin språkutveckling än mer .


    Hej

    Tack för svar och ursäkta sent svar tillbaka. Helt glömt bort.

    Tack för dina tankar.

    Vi läser enormt mkt. Han älskar det och har alltid gjort och kan utan problem sitta blickstilla fokuserad på böcker i en timme o mer om vi skulle sitta så länge. Han älskar sagor och att få saker berättat för sig.

    Han har ett fantastiskt ordförråd och pratar rent och fint. Sammanhängande och i rätt kontext.

    Men just när man ställer ?varför? frågor verkar vara svårt. T ex ?varför slängde du den på golvet?? (Något han gör väldigt ofta så till slut frågar man ju varför. Inte om det händer en gång då o då). Han kan inte svara på det. Frågar man då ?kan du berätta vad som hände här nu?? Då kan han svars att han kasta den för han blev ledsen. Eller så får han en ledfråga o då svarar han.

    Men det kanske är som du säger. Det kommer. Man får ge det tid.

    Han har även svårt för ?jag/mig/dig/du?. Han börjar förstå det men kan fortf tala i tredje person om sig själv. Men förstår när vi säger ?kan du... kan jag... jag vill..? osv. Då förstår hab exakt vem man pratar om. Men att själv uttrycka det verkar svårare... någon tanke där?
  • Anonym (Lalej)
    Jemp skrev 2018-10-11 23:28:41 följande:

    Min blir tre i januari, förstår inte heller varför frågor.


    Får jag fråga hur hans språk är i övrigt? Tänker att min son pratar bra men också har svårt för ?jag/mig? o talat fortf mkt i tredje person.
  • Alexi

    Jag tror nog varför-frågor är svårt för de flesta barn i den åldern. De vet helt enkelt inte varför de gör på ett visst sätt.

    Om ni frågar varför om något helt annat som inte har med honom att göra. Typ om man ser på tv, ser ett barn som trillar och sen skriker, om ni då frågar varför barnet skriker.
    Åh, jättesvårt att hitta på exempel så här men att helt enkelt fråga om saknar som inte handlar om barnets egna känslor.  

  • Anonym (Sluta stressa)

    Barn kan inte svara på varför-frågor förrän i 4-5-årsåldern. Det har inte med stimulans (läsning etc) att göra och är inget som ni kan träna fram. Hans hjärna har inte den förmågan än, helt enkelt.

    Det är lite som att du skulle lägga tid och energi på att fundera över varför din 8-månaders inte pratade med treordsmeningar.

  • Alexi

    Ts, tänkte på den här tråden när jag läste den här artikeln i DN. Handlar om en barnpsykologs råd. Läs just om detta med varför-frågor.

    Glöm tjat, belöningar, time-out och bestraffningar. Med hjälp av den amerikanska psykologen Ross Greene kan du vara förälder på ett sätt som i stället fokuserar på samarbete med ditt barn. Grundtanken som Ross Greene utgår ifrån är att barn uppför sig väl om de kan. Han menar att det oftast är barns färdigheter snarare än motivation som brister när de inte uppför sig som omgivningen förväntar sig. När Ross Greene skrev boken och myntade begreppet ?Explosiva barn? för 20 år sedan, var han inriktad på utmanande barn, ofta med neuropsykiatriska diagnoser. Men i sin senaste bok, ?Att växa tillsammans: Du och ditt barn genom livet?, använder han samma principer för att hjälpa familjer med helt ?vanliga? barn. Sin modell kallar han collaborative and proactive solutions, CPS, samarbetsbaserade och proaktiva lösningar på svenska.

    Läs mer: Guide: Så kan du tänka kring barnuppfostran

    Som vuxen är det lätt att reagera på barns beteende, medan det snarare är mer fruktbart att identifiera de bakomliggande orsakerna, menar Ross Greene. För honom är det oönskade beteendet bara det sätt som barnet ?kommunicerar att förväntningar och färdigheter inte är förenliga?. ?Detta är febern ? symptomet.?

    Bland de metoder som är mindre lyckade ? men inte helt ovanliga ? när barnet inte lever upp till förväntningarna finns:

    ? att lösa problemet åt barnet,

    ? att kräva att barnet lever upp till förväntningarna,

    ? att förklara varför det är viktigt att barnet lever upp till förväntningarna,

    ? att peppa barnet,

    ? att bryta ner barnet,

    ? att bestraffa och belöna.

    Gemensamt för dessa metoder är att ingen av dem hjälper barnet att utvecklas. Tvärtom är de enkelriktade och lämnar barnet utanför ? och bör bara användas i undantagsfall. Målet som vuxen är i stället att hjälpa barnet att upprätthålla balansen mellan förväntningar och barnets personlighet och förmågor. För många föräldrar kan det här kännas som att man ger avkall på sin auktoritet, men Ross Greene menar att hans idéer handlar om en balans mellan Tyrannien och Slappedonien, en förlovad dal som han kallar Samarbetien. I Samarbetien har ömsesidigt inflytande ersatt ensidig kontroll ? och det är både förälder och barn som ska ha inflytande.

    Läs mer: Så hanterar du ditt barns utbrot

    Obs: För att komma till rätta med återkommande problematiska beteenden hos barnet är det sällan bra att reagera mitt i stundens hetta. I stället gäller det att arbeta proaktivt, vid en neutral situation.

    Ross Greenes modell har tre steg:

    Visa empati

    1

    Det första steget är att du samlar information från ditt barn, för att förstå barnets tankar kring ett olöst problem. Det är lätt att som vuxen tro att man vet vad barnets problem handlar om och hur det ska lösas. Men utmaningen här är att inte lära ut något eller avfärda och förminska sitt barns tankar. För att få så bra information som möjligt är hur, var och när bra frågeord. Men att fråga varför ska man däremot göra med försiktighet, enligt Ross Greene. Då får du nämligen ofta en teori som barnet har hört från någon vuxen som svar. Han exemplifierar med en fyraårig flicka som gav honom följande förklaring till att hon uppförde sig illa i hemmet: ?Jag gör det för att jag får negativ förstärkning.? Som sagt, om du vill slippa höra andra vuxnas paketlösningar så undvik varför-frågan. På samma sätt menar Ross Greene att det är klokare att fråga vad barnet tänker än vad hen känner, med förklaringen att de tankarna ger mer användbara svar än känslorna.

    Innan du ger din egen bild i steg två är det bra att sammanfatta det barnet berättat för dig, så att du försäkrar dig om att du uppfattat saken rätt och inte missat någon väsentlig del av problemet.

    Definiera problemet

    2

    Sakta i backarna! I steg två är det lätt att som vuxen skynda och föreslå lösningar på problemet. Men här handlar det snarare om att du ska ge din bild av situationen inför att du och ditt barn gemensamt kommer fram till en lösning. Obs: Att än en gång påpeka att barnet inte lever upp till förväntningarna räknas inte som att ge din synpunkt. Däremot är det fruktbart att berätta om hur du tycker att det olösta problemet påverkar ditt barn och andra. Här gäller det återigen att inte avfärda eller förminska barnets bild när du ger ditt perspektiv.

    Bjud in

    3

    I det tredje och sista steget diskuterar du och barnet er fram till en lösning som är både realistisk och som tar hänsyn till båda era perspektiv. Återigen: Det är inte du som löser problemet åt barnet, utan det handlar om samarbete. Som inledning kan du summera dina och barnets synpunkter från steg 1 och 2. Därefter är det bra att låta barnet komma med förslag på lösningar först. Det visar att du är intresserad av barnets idéer och barnet får öva på att själv komma på lösningar. Hjälp till självhjälp!

    Läs mer: Från aggressiv till mogen ? så hanterar du barn med beteendeproblem

    Hur ska du då agera i ett mer pressat läge? Idealet är så klart att du redan har gjort de här tre stegen vid en mer avspänd tidpunkt, så att ditt barns återkommande problem är om inte borta så i alla fall mildrat. Men i situationer där de här tre stegen inte är tillämpbara rekommenderar Ross Greene att man modifierar och anpassar eller lägger förväntningarna åt sidan, åtminstone tillfälligt. Det här handlar inte om att ge upp som förälder, utan det här alternativet kan motiveras med principen att välja sina strider. Det kan också handla om att medvetet foga dig efter barnets förmågor och personlighetsdrag, eller att ge barnet en chans att lösa problemet på egen hand.

    Glöm inte: Att vara förälder handlar inte bara om att ha en bättre relation med sitt barn, det handlar också om att hjälpa barnet att främja goda egenskaper. Det du och ditt barn odlat genom det samarbetsbaserade föräldraskapet handlar om några av människans godare sidor: empati och ärlighet, förmåga att lösa oenighet utan konflikter och att se situationer från andras perspektiv. Inte så illa, eller hur?

    Jonas Mattsson är chefredaktör för Modern Psykologi. Artikeln baseras på Ross Greenes bok ?Att växa tillsammans: Du och ditt barn genom livet? (Studentlitteratur 2017).

  • Jemp
    Anonym (Lalej) skrev 2018-10-12 11:22:38 följande:

    Får jag fråga hur hans språk är i övrigt? Tänker att min son pratar bra men också har svårt för ?jag/mig? o talat fortf mkt i tredje person.


    Han pratar mycket och relativt långa meningar men inte rent. Förstår det mesta annat. Pratar också i tredje person.

    Såvitt jag förstår det är han fullt normal, inte jättetidig men inte direkt sen.
  • Anonym (Lalej)

    Han har nu börjat kunna svara på basic varför frågor. T ex varför är du ledsen? Då kan han svara. Inte just VARFÖR han är ledsen men däremot säger han: för jag vill ha kram från mamma. Eller om det är något konkret så säger han det. Tex jag ramla.

    Börjat prata mer i jag form om sig själv också. Men fortf mkt tredje person.

  • Anonym (Tvillingar)

    Mina tvillingar på 3 år kan inte uttrycka sig om jag frågar varför? Men dom har inte kommit till den mognaden än, då dom bara agerar på känslor än.

Svar på tråden Förstår inte varför frågor. 3 åring.