• koeman92

    B i första terminen - kört?

    Som rubriken lyder fick jag B första terminen i Juristlinjen. Detta svider så in i helvete, jag har nästan helt tappat moralen och känner både oro och uppgivenhet. 

    Jag vill väldigt gärna ha möjligheten att kunna välja vad jag vill efter att ha tagit examen, mest lutar det nu åt att sitta ting eller att jobba för en av de stora advokatbyråerna. Min fråga är därför - kommer detta B att sätta stopp för denna dröm, eller åtminstone försvåra den avsevärt?

  • Svar på tråden B i första terminen - kört?
  • Anonym (...)

    Allvarligt? B är ett jävligt bra betyg. Man går ju in i väggen om man ska ha A på alla kurser, 

  • koeman92
    Anonym (...) skrev 2018-08-28 18:52:45 följande:

    Allvarligt? B är ett jävligt bra betyg. Man går ju in i väggen om man ska ha A på alla kurser, 


    Inget illa menat, men du har inte så bra koll på juridikstudier på universitetsnivå, eller hur?
  • Anonym (l)
    koeman92 skrev 2018-08-28 17:49:31 följande:

    Som rubriken lyder fick jag B första terminen i Juristlinjen. Detta svider så in i helvete, jag har nästan helt tappat moralen och känner både oro och uppgivenhet. 

    Jag vill väldigt gärna ha möjligheten att kunna välja vad jag vill efter att ha tagit examen, mest lutar det nu åt att sitta ting eller att jobba för en av de stora advokatbyråerna. Min fråga är därför - kommer detta B att sätta stopp för denna dröm, eller åtminstone försvåra den avsevärt?


    Japp, nu är hela din framtid körd, lika bra att hoppa av med en gång och satsa på en karriär som korvgubbe. :P
  • koeman92

    Vill inte vara den, men endast seriösa kommentarer, tack. Jag vet att detta må låta löjligt för vissa, men detta äter verkligen upp mig.

  • Anonym (l)
    koeman92 skrev 2018-08-28 20:33:44 följande:

    Vill inte vara den, men endast seriösa kommentarer, tack. Jag vet att detta må låta löjligt för vissa, men detta äter verkligen upp mig.


    Fast det låter som att problemet här är just att du är för seriös, alltså du lägger för mycket press på dig själv och riskerar att gå in i väggen.
  • koeman92
    Anonym (l) skrev 2018-08-28 21:00:28 följande:

    Fast det låter som att problemet här är just att du är för seriös, alltså du lägger för mycket press på dig själv och riskerar att gå in i väggen.


    Jo tack, du är nog den 1000:e personen som har noterat det. Jag håller för närvarande på att läsa böcker och smider strategier för att inte återupprepa detta fiasko nästa termin, men jag vill bara veta att det inte är ?kört?, om du förstår vad jag menar.
  • Anonym (XX)

    Det är inte kört. Det absolut viktigaste är uppsatserna (och då inte bara betyget utan även ämnet) gällande betygen.

    Annars spelar även kontakter och personlighet en enorm roll.

  • koeman92
    Anonym (XX) skrev 2018-08-28 21:14:01 följande:

    Det är inte kört. Det absolut viktigaste är uppsatserna (och då inte bara betyget utan även ämnet) gällande betygen.

    Annars spelar även kontakter och personlighet en enorm roll.


    Fast domstolar kollar enbart på betyg, om man vill sitta ting.
  • Anonym (C)

    Nej, det är inte kört ännu, men satsa alltid på AB. Skaffa mycket kontakter och engagera dig i typ JF och Elsa.

    Varför tror du att du fick B? Pluggat för lite? Förstod inte frågorna?

  • koeman92
    Anonym (C) skrev 2018-08-28 22:15:46 följande:

    Nej, det är inte kört ännu, men satsa alltid på AB. Skaffa mycket kontakter och engagera dig i typ JF och Elsa.

    Varför tror du att du fick B? Pluggat för lite? Förstod inte frågorna?


    Tack för svar. Kommer jag att behöva AB i alla resterande kurser för att kompensera för B:et? Jag har tre extrajobb på sidan om plugget, så jag vet att det lär se bra ut på CV:t.

    Nej, jag pluggade som en häst. Men något gick fel på tentan, och det är det som frustrerar mig. Jag hålle som sagt dock på att åtgärda det genom att läsa böcker om studieteknik.
  • Aniiee
    koeman92 skrev 2018-08-28 22:40:38 följande:
    Tack för svar. Kommer jag att behöva AB i alla resterande kurser för att kompensera för B:et? Jag har tre extrajobb på sidan om plugget, så jag vet att det lär se bra ut på CV:t.

    Nej, jag pluggade som en häst. Men något gick fel på tentan, och det är det som frustrerar mig. Jag hålle som sagt dock på att åtgärda det genom att läsa böcker om studieteknik.
    Tre jobb kanske är ditt problem. När jag pluggade hade jag också tre extrajobb ett tag, men det gick ut över studierna till slut.
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • koeman92
    Aniiee skrev 2018-08-28 23:04:06 följande:

    Tre jobb kanske är ditt problem. När jag pluggade hade jag också tre extrajobb ett tag, men det gick ut över studierna till slut.


    Nej nej, jag fick alla dessa jobb under sommaren. Det är dessutom sådana jobb där jag själv väljer när och hur mycket jag vill jobba, så jag har inget schema jag behöver följa.
Svar på tråden B i första terminen - kört?