• HSOF

    Censuren på nätet ökar allt mer!

    I våras trappade regeringen och några av de stora medierna i Sverige upp jakten mot makt och invandrakritiska röster på nätet. Vilket har fått i följd att många konservativa röster har blivit censurerade både på Facebook, google och youtube.
    Alla tjänsterna har sedan tidigare haft riktlinjer som du bör följa för att inte bli avstängd. Men sedan påtryckningar från b. la DN och senare regeringen så har medierna på nätet stängt ned en rad olika konservativa röster samma trend har även uppdagats utomlands. Nu när valet också närmar sig, så kan man nästan tro att regeringen har en heta linjenkontakt till FB, youtube och google.
    Då maktkritiska och konservativa röster stängs ner oroväckande snabbt, speciellt om det har med invandring att göra.

    Nu senast i raden så stängdes ett reportage från samhällsnytt ned från Youtube, om en liten ort utanför Örebro, där de intervjuade boende på orten som har haft stora problem med invadraungdomar från Örebro de senare åren. Orsaken från Youtube var att det var hatretorik. Jag har själv sett filmen och kan inte förstå vad som är hatretorik. Kan verkligen förstå invånarnas frustration i bygden och värst av allt att ingen gör något åt det, varken polis eller politiker. Istället så tystas det ner och censureras. Detta är för mig är att begränsa yttrandefriheten och att inte lyssna på våra medborgare.
    Vad tog våran yttrandefrihet vägen kan jag undra?

    Filmen går att se här. 



  • Svar på tråden Censuren på nätet ökar allt mer!
  • Anonym (Suck.)

    "Invandrarkritiska" och "konservativa" är alltså, för er oinsatta, det moderna sättet att benämna främlingsfientliga, rasistiska tokdårar som sprider hat och felaktigheter på nätet.

    Och "samhällsnytt" är lite som rassarnas "En ding ding värld".

    Bara så ni vet.

  • HSOF
    Anonym (Suck.) skrev 2018-08-29 13:27:11 följande:

    "Invandrarkritiska" och "konservativa" är alltså, för er oinsatta, det moderna sättet att benämna främlingsfientliga, rasistiska tokdårar som sprider hat och felaktigheter på nätet.

    Och "samhällsnytt" är lite som rassarnas "En ding ding värld".

    Bara så ni vet.


    Så du menar att du tycker det som den här filmen tar upp är rasistiskt?
  • qfnafnjf

    Förslagsvis slutar man som konsument då använda internet och webben men även radio och TV. Det finns faktiskt väldigt lite syfte att följa sådana kanaler eftersom vi i Sverige litar på våra förtroendevalda. I annat fall finns ingen anledning att ha demokrati.

    Däremot kan jag anse att det är svårare att följa allt som påverkas och förändras om man inte har centraliserad makt. En enskild beslutsfattare skulle vara lättare att syna än en bunt överbetalda ögontjänare.

  • IceKitten

    YouTube, Facebook osv är inte medier. De är privata företag som får välja helt själva vad de vill ha på sina sidor osv om det är rasistisk propaganda eller hundvalpar.

    Det finns ingen censur inblandat då företagen helt enkelt inte har något krav att vara objektiva eller oberoende.

  • qfnafnjf
    IceKitten skrev 2018-08-29 13:58:15 följande:

    YouTube, Facebook osv är inte medier. De är privata företag som får välja helt själva vad de vill ha på sina sidor osv om det är rasistisk propaganda eller hundvalpar.

    Det finns ingen censur inblandat då företagen helt enkelt inte har något krav att vara objektiva eller oberoende.


    Vad får dig att tro att nätet i allmänhet och dess aktörer inte fungerar på samma sätt? Är internet gratis så vem som helst kan sätta upp en tjänst utan kostnad? Om inte så kanske det är där man bör kika först.
  • Anonym (Micke)

    Det som är skrämmade är att utredningar av svåra brott som våldtäkt mot barn, grov misshandel mm kan ligga på polisens och åklagarens bord i åratal utan att något händer eller läggs ner utan att man gjort ett jota medans bagateller på internet
    åtalas för hets mot folkgrupp.

  • IceKitten
    qfnafnjf skrev 2018-08-29 14:14:07 följande:

    Vad får dig att tro att nätet i allmänhet och dess aktörer inte fungerar på samma sätt? Är internet gratis så vem som helst kan sätta upp en tjänst utan kostnad? Om inte så kanske det är där man bör kika först.


    Jag har inte överhuvudtaget nämnd resterande internet. TS handlade om YouTube, Google och Facebook. Ingen av dessa företag har något krav på att vara oberoende, det är något som TS och övriga borde inse.

    Man får se världen som det är, jag skulle aldrig gått till YouTube och förvänta mig oberoende nyheter.
  • Aniiee

    Det ni inte verkar förstå om Youtube är att det inte är Youtube/Goole/Alphabet-personal som sitter och granskar vad som läggs upp på youtube. Det är omöjligt nämligen, det läggs upp 60 timmar youtubevideo varje minut och de har definitivt inte råd att ansätlla så mycket personal. De går redan back på Youtube.

    Det som händer när en video tas bort eller blockas är antingen 1) youtubes bottar/algoritmer har hittat något de är programmerade att reagera på, 2) någon privatperson (oftast) har anmält videon till youtube, som tar bort eller blockar den per automatik. De har inte tid att titta efter så det gör de först om en anmälan överklagas till dem av videons ägare/uppladdare. DÅ KANSKE de tittar på den. Om de har lust och hinner.

    En annan grej..... Sargon of Akkad. Han har en youtubekanal. Den är inte censurerad. Just saying......


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Aniiee

    Förövrigt skiter Youtube och Facebook högaktningsfullt i DN, det kan jag garantera.


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • qfnafnjf
    IceKitten skrev 2018-08-29 14:19:13 följande:
    Jag har inte överhuvudtaget nämnd resterande internet. TS handlade om YouTube, Google och Facebook. Ingen av dessa företag har något krav på att vara oberoende, det är något som TS och övriga borde inse.

    Man får se världen som det är, jag skulle aldrig gått till YouTube och förvänta mig oberoende nyheter.
    Fast det är något du behöver göra om det ska bli rätt. Internet är mycket, mycket mer än det du ser med blotta ögat genom din webbläsare apropå att se världen som den är.
Svar på tråden Censuren på nätet ökar allt mer!