• humlan00

    Sjukskrivning till bf??

    Var hos läkaren idag och fick bara 2v sjukskrivning sen sa hon att jag får ta ut föräldrapenning för försäkringskassan kommer inte godkänna längre sjukskrivning ch då kommer jag inte få några pengar..

    känns SÅÅ konstigt, har svår foglossning, jätte mycket sammandragningar (min barnmorska säger att jag bör vara hemma till bf pga det)

    Kan knappt gå!

    Är i v33, vad är sverige för land där gravida inte kan få vara hemma i några veckor innan man ska föda barn när man jobbat hela livet och betalar skatt!! Usch!!

    Någon som varit sjukskriven till bf?

    Vad hade ni för krämpor??

  • Svar på tråden Sjukskrivning till bf??
  • Anonym (BF)

    Blev erbjuden sjukskrivning 50 eller 100% fram till BF av samma skäl kring v. 30. Svår foglossning (går som om jag vore 100 år gammal..), smärtsamma sammandragningar hela dagarna (i mitt fall också lite kort livmodertapp). Läkaren sa att det inte finns någon chans att jag blir bättre under resten av graviditeten varför hon sjukskrev till planerad BF.

  • Anonym (BF)

    Kanske beror tidsbegränsningen på att dina symtom kommit närmre BF, och då betraktas som skitjobbigt men ett normaltillstånd på något vis? Hur långt innan BF får en ta FP, 5 veckor?

  • Anonym (K)

    Blev sjukskriven pga foglossning 50% i v 22 och 100% en månad senare. Jag blev dock bara sjukskriven en månad i taget så det var först drygt en månad innan bf som jag blev sjukskriven hela vägen fram till bf. Hade aldrig några problem med FK. Kanske beror det på vad du jobbar med och om de anser att det går att göra anpassningar utifrån dina besvär? Själv är jag idrottslärare så fanns inte många anpassningar att göra...

  • humlan00

    Okej, då kanske jag ska gå till läkaren igen om 2veckor så får hon sjukskriva mig korta perioder enda fram till bf,

    Jobbar i butik och står 7tim per dag och kan inte sitta å vila eller inte vara alert och klättra på stegar på lager osv.

  • humlan00

    60 dagar innan bf får man ta fp,

    Men jag vill inte göra det för det tycker jag är till för att vara med mitt barn inte ta ut när man inte kan gå.

  • legomum

    Jag blev heltidssjukskriven i v 20-21 fram tills en v efter bf.

    Jag hade problem med sömnen och sov inte (aldrig haft sömnproblem tidigare i hela mitt liv) men läkaren kunde inte skriva det så han skrev något om smärtor och eftersom jag var gravid med tvillingar var det aldrig något problem.

  • Anonym (Anonym)
    humlan00 skrev 2018-08-29 20:01:05 följande:

    60 dagar innan bf får man ta fp,

    Men jag vill inte göra det för det tycker jag är till för att vara med mitt barn inte ta ut när man inte kan gå.


    Inte funderat på att söka graviditetspenning? Det kan man ju få om man har tungt arbete 60 dagar innan bf.
  • LaFontaine

    Jag blev sjukskriven fram till bf. Inga problem att få igen om det heller. Jag är reumatiker och blev väldigt sjuk under graviditeten. Först hoppades man att det skulle gå tillbaka, men från vecka 30 blev jag sjukskriven till slutet.

  • Anonym (bm)

    Sammandragningar kan man bara sjukskrivas för fram till v 37, då är bebisen färdig. Då tänker man att sammandragningarna ju kan fortsätta så att du får föda. 

  • Anonym (t)
    humlan00 skrev 2018-08-29 19:43:29 följande:

    Är i v33, vad är sverige för land där gravida inte kan få vara hemma i några veckor innan man ska föda barn när man jobbat hela livet och betalar skatt!! Usch!!


    Nog för att det låter konstigt men...seriöst? Sverige har massor av anpassningar och fördelar för föräldrar att utnyttja.
  • Anonym (Memme)

    Jag blir - vid varje graviditet - sjukskriven från och med v.15 men jag har försvagad livmoderhals och får cerklage sen är jag i princip sängliggandes.

    Men menar läkaren på att denne vet att f.kassan kommer neka dig? Jag tycker personligen att du ska kunna bli sjukskriven, om inte pga foglossningen så åtminstone pga dina sammandragningar. Och om du jobbar inom handel så kan ju inte din chef omplacera dig till ett kontorsjobb. Annars hade der ju vart en annan sak.

    Men det kan ju vara att du får ta ut graviditetspenning och gå hemma.

    Det är ju tråkigt om läkaren vet att en sjukskrivning inte blir beviljad genom f.kasssan för då är det ju inte läkarens mening utan då är det ju f.kassan som inte förstår.

    Hoppas det löser sig för dig

  • LittleSunshine84

    Blev sjukskriven för hormonell migrän samt hyperemesis från v17 tills bf. Jag fick ringa in och meddela när barnet kommit. Var inga problem att vara sjukskriven fram tills bf. Blev dock sjukskriven en månad i taget med motivationen att läget kunde ju förändras.

    Min migrän var så kraftigt att man trodde att jag fått en TIA och blev inlagd på SÖS i en vecka. Så jag hade ett bra underlag.

  • modsey
    humlan00 skrev 2018-08-29 20:01:05 följande:

    60 dagar innan bf får man ta fp,

    Men jag vill inte göra det för det tycker jag är till för att vara med mitt barn inte ta ut när man inte kan gå.


    Förlåt, men vi har en av världens bästa föräldrarflrsäkrin ändå..
  • Anonym (Wahwah)
    humlan00 skrev 2018-08-29 19:43:29 följande:

    Var hos läkaren idag och fick bara 2v sjukskrivning sen sa hon att jag får ta ut föräldrapenning för försäkringskassan kommer inte godkänna längre sjukskrivning ch då kommer jag inte få några pengar..

    känns SÅÅ konstigt, har svår foglossning, jätte mycket sammandragningar (min barnmorska säger att jag bör vara hemma till bf pga det)

    Kan knappt gå!

    Är i v33, vad är sverige för land där gravida inte kan få vara hemma i några veckor innan man ska föda barn när man jobbat hela livet och betalat skatt!


    Ja, Sverige är verkligen sämst! Om du inte får vara sjukskriven när du vill är det helt rätt att överväga att flytta till ett bättre land där staten tar hand om medborgarna. Kanske Kina, eller Rumänien om man vill stanna i Europa.
  • Jsv17

    Jisses! Vad folk är sömmande... VEM hade förväntat sig att någon som brutit benet och gick på kryckor skulle tillbaks och jobba i butik innan hen tagit av gipset och blivit av med kryckorna? VEM tycker att någon som varit i en olycka, och har så ont att hen knappt kan gå, och rehabiliteras för detta skulle få vara sjukskriven till man kan gå ordentligt? Att man är gravid vilket i sig inte är ett sjukdomstillstånd betyder INTE att sjukdoms- eller funktionsnedsättande symptom som grav foglossningssmärta eller att kräkas konstant INTE berättigar till sjukskrivning, jag struntar i VILKET land det är, det är lika illa vart det än är, men man måste ju börja där man befinner sig, man ska INTE behöva ta föräldradagar för att man är sjuk, på samma sätt som ovanstående bryta ben exempel inte ska behöva använda sin semester när hen brutit benet, ingen säger ju då att ?du har ju semester att ta ut, börja med det? ?

    TS det är bara vända dig till läkaren igen om 2v om besvären fortsätter, du ska absolut inte ta av dina föräldradagar för att vara hemma när du inte kan jobba för att du mår dåligt, de dagarna ska vara till att vara hemma och ta hand om ditt barn.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • humlan00

    Håller HELT med dig!!!

    Ska gå tillbaka om 2v till läkaren, vägrar ge mig och ta föräldradagar när jag vet folk som har mindre besvär än mig och varit hemma sen v20!

    Så orättvist!!

Svar på tråden Sjukskrivning till bf??