• Evylina

    Embryo donation för singlar?

    Hej! Har en stor barnlängtan och träffade min kärlek sent i livet. Vi har dock nyligen avslutat vår relation :( Varit gravid naturlig, men fått tidigt missfall. Då övergick vi till IVF och gjorde hela 4 stycken. Blev aldrig någon graviditet av det :/ vi höll på i fem år, vilket slet på vårt förhållande och ledde till att det till slut inte höll mellan oss, vilket är en stor sorg i sig :(  Jag vill inte ge upp hoppet om att bli mamma och vill fortsätta försöken på egen hand, men har uppnått "no go" åldern av 43 år vilket betyder att försöka med mina egna ägg är bortkastad tid och pengar. Har faktisk vant mig vid tanken på att prova med donerade ägg då detta skulle bli nästa steg för oss, hade vi tänkt, ifall inte IVF gav något, men detta blev alltså aldrig av. Detta är en väldigt kortfattad bild av min "barnverkstad"-historia.

    Sitter och letar, läser och läser. Hittar mycket om ägg donation med partners spermier och lite om embryo donation där partners/makar försöker, men nästan inget om singelkvinnor som försöker. Finns ni där ute? Skulle vilja ha stöd, dela tankar och kanske få tips om kliniker, behandlingar etc. Ni som inte är singlar men genomgått embryo donation får ju så klart också ge tips och råd och skriva, men ni som singlar provat detta får gärna ge mig era upplevelser! Detta känns otroligt skrämmande sak att ta tag i helt själv!! :O så jag skulle vilja ha stöd och pepp!! Har tidigare läst mycket här då vi höll på med IVF men aldrig provat att skriva själv. Så, jag är tacksam för era upplevelser! :)

  • Svar på tråden Embryo donation för singlar?
  • Virpan

    Jag har inte gjorde embryodonation, var nära men det blev äd istället eftersom jag träffade en ny man. Men skriver ändå eftersom jag har gjort äd på Ava i St Petersburg och är väldigt nöjd men kliniken. Vet andra som har gjort embryo donation där och också var nöjda.

  • UndrandeSökare

    Trådstartaren- Hos Avaclinic i Riga, Lettland kan man göra embryodonation (dubbeldonation) som singel.

    Jag och min sambo har gjort dubbeldonation på den kliniken pgr av min ålder och sambons dåliga spermier. Det var lätt att få kontakt med kliniken, jag gick in på deras hemsida en vardag under kontorstid och började chatta med en av klinikens koordinatorer, sen fortsatte vi kontakten via mail.

    Riga är rätt så nära, det tar bara 1 timme att flyga till Riga från Arlanda och det går båtar dit också. Kliniken ligger på 10min promenadavstånd från båtgerminalen i Riga.

    Vi fick 13 färska ägg av donatorn, 12 blev befruktade, alla levde dag 3, och dag 5 gjordes PGS (kromosomtest, det är tillval) på 8st blastos och 7st var friska kromosommässigt.

    Hör av dig om du har några frågor om embryodonation så kan jag försöka svara på dem om jag kan.

  • Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-08-29 23:13:23 följande:

    Trådstartaren- Hos Avaclinic i Riga, Lettland kan man göra embryodonation (dubbeldonation) som singel.

    Jag och min sambo har gjort dubbeldonation på den kliniken pgr av min ålder och sambons dåliga spermier. Det var lätt att få kontakt med kliniken, jag gick in på deras hemsida en vardag under kontorstid och började chatta med en av klinikens koordinatorer, sen fortsatte vi kontakten via mail.

    Riga är rätt så nära, det tar bara 1 timme att flyga till Riga från Arlanda och det går båtar dit också. Kliniken ligger på 10min promenadavstånd från båtgerminalen i Riga.

    Vi fick 13 färska ägg av donatorn, 12 blev befruktade, alla levde dag 3, och dag 5 gjordes PGS (kromosomtest, det är tillval) på 8st blastos och 7st var friska kromosommässigt.

    Hör av dig om du har några frågor om embryodonation så kan jag försöka svara på dem om jag kan.


    Hej Undrande! Jag har läst dina inlägg i andra trådar (har hållit mig hemlig och läst mycket men aldrig varit aktiv), du verkar så kunnig! Jag bor i Skåne så jag får flyga från Kastrup eller Köpenhamn. Lite meckigare men tänker att det är värt det! Då valde ni alltså embryo donation med PGS? Har läst i AVA Rigas hemsida också. Hade forskat en del i äggdonation så jag känner igen deras olika program. Tycker fortfarande att det är svårt att välja :/ frös ni ner några till senare försök?
    Virpan skrev 2018-08-29 23:08:39 följande:

    Jag har inte gjorde embryodonation, var nära men det blev äd istället eftersom jag träffade en ny man. Men skriver ändå eftersom jag har gjort äd på Ava i St Petersburg och är väldigt nöjd men kliniken. Vet andra som har gjort embryo donation där och också var nöjda.


    Har faktisk läst mycket på deras hemsida och tycker att de verkar kanon! Jag har lyckats spara ihop lite pengar som skulle gå till en eventuell äggdonation, som nu kan användas till embryo donation. Deras priser är rätt höga, är detta ungefär vad alla kliniker har? Lyckades du bli gravid? :)
  • UndrandeSökare

    Hej Evylina-Tackar ! Ja, man blir kunnig när man håller på med något intensivt under väldigt många år.

    Vi satte in 2st och frös ner 5 st och jag blev gravid (men tyvärr missfall i v.11 pgr av mitt immunförsvar). Så jag kommer nu att fixa behandling för immunförsvaret innan nästa insättning. Vi har fortfarande 5 blastos kvar i frysen som är normala efter PGS. Jag har kontakt med koordinatorn Veronika på Avaclinic och jag kan rekommendera henne, hon är mycket duktig.

    Embryodonation med PGS kostar drygt 100.000kr, men om man inte väljer PGS så blir det billigare. Du hittar deras svenska hemsida inkl prislista om du googlar på Avaclinic Riga.

    En fördel med Lettland är att de är med i EU, de använder euro och inget visum behövs (visum måste man ansöka om ifall man ska till Ryssland).

    Jag är nöjd med kliniken och kan rekommendera den.

  • Virpan

    Jag är gravid i vecka 11 nu. Fick missfall i höstas, också efter äd. Innan har jag gjort 3 ivf med pgs men blev inte gravid. Jag har inte jämfört priser så vet inte om de ligger högre än andra kliniker. Jag är väldigt nöjd iaf. Det verkad svårt med Ryssland först, men tycker det går väldigt smidigt. Det är enkelt att få visum och kliniken är hjälpsam även med praktiska saker. De brukar ha seminarium där man får träffa läkarna och diskutera sina chanser. Tror att de har i Köpenhamn i september, du kan kolla på deras hemsida. Det brukar vara Dr Olga som håller i det.

  • Stina14

    Hej Evylina!

    Jag är singel och har genomgått 3 misslyckade ivf försök. Därefter testade jag embryodonation på AVA Riga, det lyckades och jag är nu gravid i vecka 32. Du får jättegärna skriva till mig!

    Kramar

  • Vujt
    Evylina skrev 2018-08-29 23:24:04 följande:

    Hej Undrande! Jag har läst dina inlägg i andra trådar (har hållit mig hemlig och läst mycket men aldrig varit aktiv), du verkar så kunnig! Jag bor i Skåne så jag får flyga från Kastrup eller Köpenhamn. Lite meckigare men tänker att det är värt det! Då valde ni alltså embryo donation med PGS? Har läst i AVA Rigas hemsida också. Hade forskat en del i äggdonation så jag känner igen deras olika program. Tycker fortfarande att det är svårt att välja :/ frös ni ner några till senare försök?Har faktisk läst mycket på deras hemsida och tycker att de verkar kanon! Jag har lyckats spara ihop lite pengar som skulle gå till en eventuell äggdonation, som nu kan användas till embryo donation. Deras priser är rätt höga, är detta ungefär vad alla kliniker har? Lyckades du bli gravid? :)


    Dubbeldonation är lagligt i Danmark nu från och med i år. Eftersom du bor i Skåne kan det vara värt att titta närmare på. Lättare att åka dit.
  • UndrandeSökare
    Vujt skrev 2018-08-30 07:06:26 följande:

    Dubbeldonation är lagligt i Danmark nu från och med i år. Eftersom du bor i Skåne kan det vara värt att titta närmare på. Lättare att åka dit.


    Jättebra att dubbeldonation har blivit lagligt i Danmark, i Sverige kommer det bli lagligt från 1 januari 2019.

    Men en nackdel med Danmark som jag hört av andra är att maxgränsen för insättning där är 45år för kvinnor, så när man fyllt det så kastas embryona bort.

    I Riga är åldersgränsen 50år, så är man 43 år nu, så har man fler år på sig att hinna göra fler insättningar om det inte skulle lyckas på första eller andra försöket.
  • Evylina
    UndrandeSökare skrev 2018-08-30 09:14:50 följande:
    Jättebra att dubbeldonation har blivit lagligt i Danmark, i Sverige kommer det bli lagligt från 1 januari 2019.

    Men en nackdel med Danmark som jag hört av andra är att maxgränsen för insättning där är 45år för kvinnor, så när man fyllt det så kastas embryona bort.

    I Riga är åldersgränsen 50år, så är man 43 år nu, så har man fler år på sig att hinna göra fler insättningar om det inte skulle lyckas på första eller andra försöket.
    Oj, där hann jag bli jätteglad (att det gick i Danmark) och väldigt besviken när jag hörde om åldersgräns. Alltså jag är så nöjd med bara ett barn, men det hade varit skönt att veta att det fanns en backup ifall man någonsin blev sugen på syskon :/ och man vill ju inte sätta igång direkt efter... :/

    Hade INGEN aning om att Sverige också skulle godkänna dubbeldonation, wow! Vet du Undrande vilka regler Sverige kommer att ha? Gissar att kön kommer att bli lång, man kanske redan nu skulle stilla sig i kö? 
Svar på tråden Embryo donation för singlar?