• MagdalenaK

    Mitt förlossningsbrev

    Hej

    Jag är i skrivande stund i vecka 28 och har börjat snickra på mitt förlossningsbrev. 

    Har jag missat något, känns det långt/kort (är 1 och 1/3 A4 sida för tillfället), några tips?

    Här kommer brevet:


    Förlossningsbrev


    Namn                                                                        Magdalena X
    Personnummer                                                        19XXXX-XXXX
    Beräknat förlossningsdatum                                    2018-11-22
    Partnerns namn                                                        Martin X


    Om mig                        


    Vi ser väldigt fram emot att träffa vår bebis för första gången. Detta är vår första förlossning. Min förväntning är att förlossningen kommer att bli en fin upplevelse och jag är medveten att det kan ta lång tid.


    Jag litar på att ni kommer att vägleda mig genom förlossningen. Jag är oftast väldigt samarbetsvillig och bra på att följa instruktioner. Har ibland svårt för att uttrycka eller sätta ord på mina känslor.


    Jag har mått bra under graviditeten och inte haft några större besvär.


     


    Oro och stöd 


    Jag är inte speciellt rädd för själva förlossningen eller smärtan. Min störst rädsla är nålar, sprutor och blod. Jag har lätt för att svimma vid blodprov. Jag vill inte, om det inte är absolut nödvändigt, ha ven kateter.


    Jag är även rädd för att få bristningar och att behöva sys eller få kejsarsnitt. Jag vill få stöd och instruktioner för att undvika att spricka.


    Jag kan bli orolig om jag inte får reda på vad som händer, därför skulle jag uppskatta om ni berättar allt som händer under förlossningen.


    Jag blir tryggare av att få höra att allt kommer att gå bra. Ni får gärna peppa mig genom att bekräfta för mig när jag gör rätt samt uppmuntra mig till att fortsätta kämpa på.


     


    Bedövning


    Min tanke är att jag ska föda med hjälp av andning/avslappning och lustgas. Vi har gått en profylaxkurs på RundoSund. Jag har även med mig en TENS apparat som jag har övat med hemma. Ett varmt bad kan hjälpa mig att slappna av.


    Eftersom jag ogillar sprutor vill helst föda utan epidural, men känner jag att jag behöver det kommer jag att säga till. Vill ha lokalbedövning om jag ska sys.


    Jag ska göra mitt bästa för att härda ut smärtan och undvika bristningar genom att försöka slappa av. Jag föredrar icke medicinska smärtlindringsmetoder.   


     


    Specifika önskemål


    Jag vill gärna få lavemang innan krystskedet om det är möjligt.


    Jag vill gärna att ni torkar av bebisen lite när han har kommit ut eftersom jag är känslig för blod.


    Det är ok för oss båda om praktikanter vill närvara.


    Inga speciella önskemål om förlossningsställning, jag är öppen för förslag och provar gärna olika ställningar.


     


    När bebisen kommit


    Vi vill att personalen klipper navelsträngen.


    Vi vill stanna båda två på BB och se till att amningen kommit igång och bebisen och jag är friska. Eftersom jag gärna vill amma får ni gärna dubbelkolla så att jag gör rätt.


     

  • Svar på tråden Mitt förlossningsbrev
  • IceKitten

    Jättebra att du skrev detta. Visa det för din kille om du inte redan gjort detta så att han har full koll och ni kan diskutera det.

    Sedan skriver du ett nytt, kortare i punktformat. Typ

    *Torka av bebisen innan uppläggning

    *Är rädd för sprutor

    *Osv, osv.

    Du vill helst att ditt brev ska vara så kort och lättläst som möjligt för att de ska hinna läsa det även under stressiga situationer. Alltså rekommenderas en punktlista med speciellt viktiga punkter understrukna.

    Det är mitt råd :)

  • JA77

    Spontana tankar:
    * Det är din förlossning, inte er. Bättre att skriva att ni väntar ert första barn. 
    * Det mesta är självklarheter, ingen vill att du ska spricka. Bedövning får man alltid. 
    * Det är inga praktikanter på förlossningen, däremot studenter. BM-studenter, läkarstudenter. BM-studenterna gör det som bm gör. Läkarstud. tittar mest på för att se en förlossning.
    * Amningsstöd ges alltid. Däremot kan det ta veckor innan amningen fungerar, så bli inte besviken om det inte är fungerande direkt.

  • sharatec

    Spontant tänker jag att första stycket under "Om mig" är självklart. Det är inte fel, men stryk det så att du minskar på texten de ska läsa.

  • Freya18

    Jättebra skrivet! Väldigt likt det jag skrev också. :)

    Jag ville också bara ta del av andning och lustgas så länge som det gick, men var öppen för förslag gällande andra medel. Jag ville bada, men väl på plats sa jag tvär nej till det. Hade ingen lust att kliva ner i ett bad och ta värkarna där. Jag har ryggproblem och visste att den smärtan skulle bli värst, så då testade vi akupunktur och hon satte flera nålar i ryggen som knappt kändes, men jag tyckte inte om det för då kunde jag inte massera svanken när värkarna kom. Så dom fick plockas bort snabbt.

    Jag var livrädd för epiduralen (man har ju läst en del om biverkningar och hur andra mammor har haft det), men när ryggsmärtan blev olidlig så ville jag ha den och det var absolut det bästa! Smärtan försvann snabbt och jag mådde skitbra! Fick ligga på sidan när dom satte den och jag kände ingenting. Frågade när dom ska börja och då var dom redan klara. Haha.

    Jag hade flera barnmorskor för det var i princip tomt på förlossningen och alla var så duktiga med att följa mina önskemål. Man märkte att dom hade läst brevet. Jag hade flera elever också och det fungerade superbra.

    Dom fick klippa lite innan pojken kom ut (kändes ingenting) och då ville jag också ha lokalbedövning. Kände inte när dom satte dom heller. Krystvärkarna var så dåliga så epiduralen tog dom bort, men jag tror att bedövningen satt fortfarande kvar för allting var relativt smärtfritt och gick så smidigt till.

    Jag har ett tips angående navelsträngen. Man ska helst avnavla sent för att det är bättre för barnet. Den får mera blod och så efter förlossningen. Det hade jag skrivit upp, men pojken kom 5 veckor för tidigt så tråkigt nog var dom tvugna att klippa navelsträngen ganska snabbt för att dom skulle kontrollera att han var frisk och så.

  • Freya18

    Oj, vad långt det blev! Var inte direkt meningen och skriva hur min förlossning blev. Alla förlossningar är ju så olika.

  • MagdalenaK

    Tack för alla svar !

    Freya18, så roligt att du fick en bra upplevelse. Jag hoppas att min förlossning också blir bra. Jag har fortfarande en del tid kvar innan dess, så vissa punkter kan komma att ändras i mitt brev hehe :)

  • Jemp

    Låter jättelångt. Skriv i punktform och ta bort det som är självklart. Däremot är det såklart bra att din partner har så bra koll det bara går.

    Undvika smärtlindring, vilja ha kontroll och känslig för nålar kan vara bra att ha med. Även att torka av. Resten är standard och riskerar bara att göra att de inte hinner läsa allt.

  • pyret013

    Bra skrivet, men du kan helt klart vässa det mer genom att korta ner det tilll hälften och vara mer konkret. Punktform är bra.

    Tex. det räcker att skriva ? jag vill amma? så kommer du få allt stöd de kan ge för de är väldigt pro-amning!

    Likadant så jobbar de alltid med att minska risken för bristningar så att be om det är överflödigt. Men det är bra att ta upp att du är rädd för det! Fundera på om du vill lägga till mer konkreta saker som om du vill att de ska använda finska greppet.

  • Kronärtskockan

    Såhär ser mitt brev ut än sålänge. Vill hålla det så kort och enkelt som möjligt, bara det allra viktigaste ska med.

    - Sen avnavling

    - Endast lustgas, kan ändras

    - Vill ha klara och tydliga direktiv!

    - Skoja gärna med mig, allt behöver ej vara så allvarligt

    - Undvika att spricka, lugnt framfödande om möjligt

    - Vill vara uppdaterad vad som sker

Svar på tråden Mitt förlossningsbrev