• Anonym (Osäker)

    Våldtagen men får skulden

    För lite mer än en månad sedan så blev jag våldtagen efter en utekväll på krogen, jag blev alldeles för full och eventuellt drogad och av vad jag hört så drog jag med den här killen ut från krogen och sen kommer jag inte ihåg någonting mer tills han lägger ned mig på gräset i en skog och gör sitt. 

    Jag har berättat denna historia för min bästa kompis och min rumskompis (samma person btw) och hon säger alltid " det kunde varit så mycket värre ! Det kunde ha varit sååå mycket värre !". Jag har berättat för henne om allt och hela den här grejen får det att bara stanna för mig. Hur kan man säga en sådan sak ? 

    Jag har blivit jagad av denna person efter detta hände på krogen och hon sitter lugnt där och dricker alkohol medans jag springer ifrån honom. 

    Nu för 2 dagar sedan så var det som att hon hävdade att hon aldrig hade förstått att det var just en våldtäkt utan att jag var vid medvetande hela tiden och att jag var villig, att det egentligen bara var på tiden och bra att jag fick sex. Hon har nu ignorerat mig sedan dess och är såå sur för att det hände mig. 

    Vafan gör man åt detta? Hon vänder det mot sig själv just nu och försöker få empati utan att det biter på mig. Jag är just nu som ett vandrande skal och vet egentligen inte vafan jag ska göra. 

  • Svar på tråden Våldtagen men får skulden
  • Anonym (What)

    Det första du ska göra är att dumpa din sk kompis. Sen bokar du tid på vc så att du kan få prata med en kurator eller psykolog om det som hände. Givetvis anmäler du svinet som gjorde det oxå!

  • Anonym (Osäker)
    Anonym (What) skrev 2018-08-30 22:32:10 följande:

    Det första du ska göra är att dumpa din sk kompis. Sen bokar du tid på vc så att du kan få prata med en kurator eller psykolog om det som hände. Givetvis anmäler du svinet som gjorde det oxå!


    Gjorde anmälan på killen dagen efter och hade ändå tid till psykolog följande veckan så jag rabblade upp det samtidigt så det är i sin ordning. 

    Det jag inte förstår är hur en människa kan vräka ur sig en sådan sak.. Hon brukar också tillägga " det är det vildaste du någonsin gjort!" och jag blir bara fundersam. Men med tanke på att hon just nu ignorerar mig för att jag gjorde fel så behöver jag inte oroa mig över detta ! :) 
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Osäker) skrev 2018-08-31 05:19:12 följande:
    Gjorde anmälan på killen dagen efter och hade ändå tid till psykolog följande veckan så jag rabblade upp det samtidigt så det är i sin ordning. 

    Det jag inte förstår är hur en människa kan vräka ur sig en sådan sak.. Hon brukar också tillägga " det är det vildaste du någonsin gjort!" och jag blir bara fundersam. Men med tanke på att hon just nu ignorerar mig för att jag gjorde fel så behöver jag inte oroa mig över detta ! :) 
    En del skuldbelägger våldtäktsoffer för att skjuta det ifrån sig "det där kan ine hända mig..."
  • Anonym (What)
    Anonym (Osäker) skrev 2018-08-31 05:19:12 följande:

    Gjorde anmälan på killen dagen efter och hade ändå tid till psykolog följande veckan så jag rabblade upp det samtidigt så det är i sin ordning. 

    Det jag inte förstår är hur en människa kan vräka ur sig en sådan sak.. Hon brukar också tillägga " det är det vildaste du någonsin gjort!" och jag blir bara fundersam. Men med tanke på att hon just nu ignorerar mig för att jag gjorde fel så behöver jag inte oroa mig över detta ! :) 


    Låter konstigt kanske men det är nästan som att hon låter lite ?avundsjuk? det hände dig men inte henne och nu får du uppmärksamhet och inte hon... kan det vara så? Inte att hon är avundsjuk på skälva händelsen kanske men på dig, förstår du hur jag menar?

    Bra att du anmälde och fick hjälp. Hoppas bara att anmälan leder någon vart.

    Hur som som tycker jag nog att du kan byta ut den där kompisen till en riktig vän.
  • Anonym (T)

    Din kompis låter avundsjuk att du fick en kille men inte hon. I övrigt verkar hon inte särskilt närvarande eller empatisk vara sympatisk med fokus på hennes känslor kopplat till det som hände.

    Prata med en kurator om det som hänt. Anmäl honom om det känns rätt.

    Sen hade jag lärt mig en läxa, en kvinna som super är en våldtagen kvinnas i detta samhälle, du måste prioritera att kunna stå på benen när du är bland främlingar alkohol är trots allt en drog, det fungerar inte att tänka "jag borde kunna slappna av på krogen utan att råka ut för våld"

    Ja du kan tänka så men det ändrar inte verkligheten och att du faktiskt bara har ett liv. Jag hoppas du är rädd för att supa igen för hade du varit lite mer stabil på benen och i skallen, lite mer nykter, hade du haft en chans att avfärda hela händelsen, men på för mycket alkohol är du alltid chanslös.

  • Anonym (Anonymm)

    Ville du inte så ville du inte, det är bara du själv som vet det bäst. Lyssna inte på henne. Tycker inte ens du borde vara vän med en som säger så ärligt talat. Säg ifrån ordentligt iallafall.

  • Anonym (X)

    Väldigt märkligt agerande av din kompis.

    Antingen är hon väldigt oerfaren och drömmer om att bli av med oskulden, men får inte till de. Och förstår inte vad ett övergrepp faktiskt innebär. Eller så har hon en liknande erfarenhet som hon rationaliserat bort. När du berättar om ditt övergrepp så förminskar hon det för att slippa behöva ta tag i sitt eget.

    I vilket fall behöver du komma bort från henne och hitta andra kanaler för att berarbeta det som hänt. Och mer mogna vänner. 

  • Anonym (Osäker)
    Anonym (What) skrev 2018-08-31 10:01:34 följande:
    Låter konstigt kanske men det är nästan som att hon låter lite ?avundsjuk? det hände dig men inte henne och nu får du uppmärksamhet och inte hon... kan det vara så? Inte att hon är avundsjuk på skälva händelsen kanske men på dig, förstår du hur jag menar?

    Bra att du anmälde och fick hjälp. Hoppas bara att anmälan leder någon vart.

    Hur som som tycker jag nog att du kan byta ut den där kompisen till en riktig vän.
    Ibland kan jag få en känsla av att hon är sur för att dom dåliga sakerna händer mig och inte henne, if that makes sense så detta kanske stämmer..

    Ja eftersom jag också hade rivsår över hela kroppen och blåmärken över ryggen så hoppas jag att det går undan! 
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (T) skrev 2018-08-31 10:13:28 följande:

    Din kompis låter avundsjuk att du fick en kille men inte hon. I övrigt verkar hon inte särskilt närvarande eller empatisk vara sympatisk med fokus på hennes känslor kopplat till det som hände.

    Prata med en kurator om det som hänt. Anmäl honom om det känns rätt.

    Sen hade jag lärt mig en läxa, en kvinna som super är en våldtagen kvinnas i detta samhälle, du måste prioritera att kunna stå på benen när du är bland främlingar alkohol är trots allt en drog, det fungerar inte att tänka "jag borde kunna slappna av på krogen utan att råka ut för våld"

    Ja du kan tänka så men det ändrar inte verkligheten och att du faktiskt bara har ett liv. Jag hoppas du är rädd för att supa igen för hade du varit lite mer stabil på benen och i skallen, lite mer nykter, hade du haft en chans att avfärda hela händelsen, men på för mycket alkohol är du alltid chanslös.


    Vet inte om jag ska säga tack eller om jag ska bli sur över denna. För det är väl just det som är grejen, en kvinna som har ett glas alkohol i handen "bad" om att bli våldtagen. Det är inte så att hon gick ut med kompisarna som ville ragga och sen bara blev drogad och sedan hände detta. Någon skuld måste landa på personen som blev utsatt. 

    Jag kanske missuppfattade detta men det var vad jag fick ut ut detta.

    Lite mer nykter hade jag kunnat avfärda händelsen ? Jag antar att du inte varit med om detta själv då du uppenbarligen inte vet hur det känns eller hur chanslös du egentligen är vare sig man är full eller inte. Jag dricker numera inte alkohol och tar hand om vad jag gör men det hindrar inte mig från att numera vara rädd för främlingar, jag har ett starkt minne av hur det kändes och hur rädd jag var över att ha hamnat i en skog flera kilometer bort från krogen och samt inte ha en aning om vart jag var eller hur jag skulle hitta hem. 
Svar på tråden Våldtagen men får skulden