• Grynk

    Hög flourhalt i vatten

    Vi har tagit vattenprov och fått svar att flouriden ligger på 2.2mg/l och gränsvärdet är ju på 1.5mg/l för vad som är rekommenderat. Och rekommendationer enl livsmedelsverket är då att vattnet bör endast ges i begränsad mängd till barn under 1.5år. Och vi har en son på 2månader. Och en son på 2år. Någon som vet något om filter etc för att sätta in så allt vatten blir filtrerat in i huset? Det är ju inte hälsoskadligt med flouriden men kan skapa väligt mycket fläckar och få missfärgade tänder..

  • Svar på tråden Hög flourhalt i vatten
  • qfnafnjf

    Eh du bör nog uppdatera dig rörande flourid.

    Ett enkelt sätt är att installera RO-filter och dylika ting. Brukar finnas på båtshoppar.

  • Grynk
    qfnafnjf skrev 2018-09-01 02:47:15 följande:

    Eh du bör nog uppdatera dig rörande flourid.

    Ett enkelt sätt är att installera RO-filter och dylika ting. Brukar finnas på båtshoppar.


    Vad är det jag behöver uppdatera? Det jag skrivit är vad jag kunnat läsa mig till. Ja det finns ju sånt filter att sätta men då blir det ju bara renat i köket. Funderar på om det finns för att sätta in på allt inkommande vatten runt om i huset?
  • qfnafnjf
    Grynk skrev 2018-09-01 06:35:10 följande:
    Vad är det jag behöver uppdatera? Det jag skrivit är vad jag kunnat läsa mig till. Ja det finns ju sånt filter att sätta men då blir det ju bara renat i köket. Funderar på om det finns för att sätta in på allt inkommande vatten runt om i huset?
    Du har säkerligen enbart ett färskvattenintag, inte flera och ja RO-filter är en bra lösning. Då vet du att du med största säkerhet alltid har rent dricksvatten utan en massa skit i.

    Det här är vad min första match på Google säger om saken:
    "Enligt en forskarrapport som i mars 2014 publicerades i The Lancet, världens ledande medicinska tidsskrift, klassificeras nu fluor som ett utvecklingshämmade nervgift och har placerats i samma grupp som bly, arsenik och metylkvicksilver."

    Det är rimligt att anta att det påverkar barn i större omfattning på olika negativa sätt som kan göra föräldrarollen väldigt mycket jobbigare.
    Tandvården hävdar såklart att flour förebygger emaljskador men benskörhet på äldre dar är förmodligen heller en höjdare.

    Det tråkiga med sådant här är att allt pekar mot att där det finns pengar att tjäna finns också förvanskning och undanhållande av data. Inte sällan stiger implikationerna av denna data till ytan långt senare. Då är flera generationer redan påverkade och den sålda lögnen inte sällan etablerats som sanning. Det finns miljontals exempel på andra produkter och ämnen och händelser som omfattas av samma mörkläggningar för det är så pengar och ondska hör ihop. Det är ganska många sanningar som skulle må bra av att revideras.

    Man ska använda huvudet rätt, för då inser man att kommersiella intressen och pengarna styr. Inte människovärde. Konsumenter är bara ett medel för att bli rik och kunna finansiera nästa bluff.
    Dessutom så följer introduktionen av flour historiskt sett ett vedertaget mönster.
    Något introduceras i skolorna (flourtanten) och via en etablerad auktoritet (tandvården) blir den legitim.
    Generationerna innan hade redan pryglats och agats till någon form av auktoritetstro och en annan form av respekt (aga, dödsstraff, inkvisitorer av kyrkan).
    Att ifrågasätta hierarkier har alltid gjort att man blir utstött och paria på olika vis. Mobbning är inte ett modernt fenomen utan har alltid existerat i någon form.
    I alla civilisationer som kan härledas tillbaka till revolutioner med livet som insats stämmer detta.
    Sedan börjar det framstå som ganska logiskt att sådant här har vuxit fram. De flesta har dött innan de kunnat förändra. Nog var/är tanken att vetenskapen ska förebygga precis sådant här? Det slår mig som intellektuell att människan i allmänhet är en ganska korkad varelse inkl. en själv.
    Det är egentligen bara de tre första styckena ovan som du behöver bry dig om.
  • Grynk

    Ja ro filter funkar ju men det sätter man ju bara under diskbänken. Och jag vill rena allt vatten innan det kommer runt till kranar.. och att en forskare säger att allt är påhittat är ju bara löjligt. När en hel nation och tandläkare och livsmedelsverket säger att det är skadligt med för mycket fluor.

  • qfnafnjf
    Grynk skrev 2018-09-02 08:25:18 följande:

    Ja ro filter funkar ju men det sätter man ju bara under diskbänken. Och jag vill rena allt vatten innan det kommer runt till kranar.. och att en forskare säger att allt är påhittat är ju bara löjligt. När en hel nation och tandläkare och livsmedelsverket säger att det är skadligt med för mycket fluor.


    Fast gör dom det? De hävdar väl snarare att så inte är fallet? Annars har jag missat att de ändrat uppfattning.
  • Grynk

    Ja vad jag fattar så är gränsen på 1.5mg/l för under det är bra för tänderna. Över det upp till 6mg/l så är vattnet otjänligt med reservation för att det "bara" blir skönhetafel som fläckar etc på tänderna. Över 6mg/l är otjänligt och ska inte drickas av någon då det kan vara skadligt.

  • klenben
    qfnafnjf skrev 2018-09-01 08:34:45 följande:

    Du har säkerligen enbart ett färskvattenintag, inte flera och ja RO-filter är en bra lösning. Då vet du att du med största säkerhet alltid har rent dricksvatten utan en massa skit i.

    Det här är vad min första match på Google säger om saken:

    "Enligt en forskarrapport som i mars 2014 publicerades i The Lancet, världens ledande medicinska tidsskrift, klassificeras nu fluor som ett utvecklingshämmade nervgift och har placerats i samma grupp som bly, arsenik och metylkvicksilver."

    Det är rimligt att anta att det påverkar barn i större omfattning på olika negativa sätt som kan göra föräldrarollen väldigt mycket jobbigare.

    Tandvården hävdar såklart att flour förebygger emaljskador men benskörhet på äldre dar är förmodligen heller en höjdare.

    Det tråkiga med sådant här är att allt pekar mot att där det finns pengar att tjäna finns också förvanskning och undanhållande av data. Inte sällan stiger implikationerna av denna data till ytan långt senare. Då är flera generationer redan påverkade och den sålda lögnen inte sällan etablerats som sanning. Det finns miljontals exempel på andra produkter och ämnen och händelser som omfattas av samma mörkläggningar för det är så pengar och ondska hör ihop. Det är ganska många sanningar som skulle må bra av att revideras.

    Man ska använda huvudet rätt, för då inser man att kommersiella intressen och pengarna styr. Inte människovärde. Konsumenter är bara ett medel för att bli rik och kunna finansiera nästa bluff.

    Dessutom så följer introduktionen av flour historiskt sett ett vedertaget mönster.

    Något introduceras i skolorna (flourtanten) och via en etablerad auktoritet (tandvården) blir den legitim.

    Generationerna innan hade redan pryglats och agats till någon form av auktoritetstro och en annan form av respekt (aga, dödsstraff, inkvisitorer av kyrkan).

    Att ifrågasätta hierarkier har alltid gjort att man blir utstött och paria på olika vis. Mobbning är inte ett modernt fenomen utan har alltid existerat i någon form.

    I alla civilisationer som kan härledas tillbaka till revolutioner med livet som insats stämmer detta.

    Sedan börjar det framstå som ganska logiskt att sådant här har vuxit fram. De flesta har dött innan de kunnat förändra. Nog var/är tanken att vetenskapen ska förebygga precis sådant här? Det slår mig som intellektuell att människan i allmänhet är en ganska korkad varelse inkl. en själv.

    Det är egentligen bara de tre första styckena ovan som du behöver bry dig om.


    Fluor och fluorid är inte samma sak.
  • Anonym (samma)

    Vi har samma problem med vattnet i vårt hus. Vi har löst det så att vi har en ro-apparat i köket så att vi har två kranar där. Allt dricksvatten tar vi från det filtrerade vattnet. Kostade ca. 2500 kronor i inköp och nya filter kostar ca. 150 kronor i månaden. Visst går det att filtrera allt vatten, men är det verkligen värt kostnaden? Behöver verkligen dusch- och tvättvattnet vara filtrerat? De små mängder fluor som barnen får i sig när de ibland dricker från någon annan kran i huset gör ingen större skillnad. På grund av smaken väljer de oftast att istället fylla upp en vattenflaska med filtrerat vatten att ha i sina rum.

  • qfnafnjf
    klenben skrev 2018-09-02 14:48:37 följande:
    Fluor och fluorid är inte samma sak.
    Kolla kemisk beteckning får du det.
  • Anonym (Häpp)
    qfnafnjf skrev 2018-09-01 08:34:45 följande:

    Du har säkerligen enbart ett färskvattenintag, inte flera och ja RO-filter är en bra lösning. Då vet du att du med största säkerhet alltid har rent dricksvatten utan en massa skit i.

    Det här är vad min första match på Google säger om saken:

    "Enligt en forskarrapport som i mars 2014 publicerades i The Lancet, världens ledande medicinska tidsskrift, klassificeras nu fluor som ett utvecklingshämmade nervgift och har placerats i samma grupp som bly, arsenik och metylkvicksilver."

    Det är rimligt att anta att det påverkar barn i större omfattning på olika negativa sätt som kan göra föräldrarollen väldigt mycket jobbigare.

    Tandvården hävdar såklart att flour förebygger emaljskador men benskörhet på äldre dar är förmodligen heller en höjdare.

    Det tråkiga med sådant här är att allt pekar mot att där det finns pengar att tjäna finns också förvanskning och undanhållande av data. Inte sällan stiger implikationerna av denna data till ytan långt senare. Då är flera generationer redan påverkade och den sålda lögnen inte sällan etablerats som sanning. Det finns miljontals exempel på andra produkter och ämnen och händelser som omfattas av samma mörkläggningar för det är så pengar och ondska hör ihop. Det är ganska många sanningar som skulle må bra av att revideras.

    Man ska använda huvudet rätt, för då inser man att kommersiella intressen och pengarna styr. Inte människovärde. Konsumenter är bara ett medel för att bli rik och kunna finansiera nästa bluff.

    Dessutom så följer introduktionen av flour historiskt sett ett vedertaget mönster.

    Något introduceras i skolorna (flourtanten) och via en etablerad auktoritet (tandvården) blir den legitim.

    Generationerna innan hade redan pryglats och agats till någon form av auktoritetstro och en annan form av respekt (aga, dödsstraff, inkvisitorer av kyrkan).

    Att ifrågasätta hierarkier har alltid gjort att man blir utstött och paria på olika vis. Mobbning är inte ett modernt fenomen utan har alltid existerat i någon form.

    I alla civilisationer som kan härledas tillbaka till revolutioner med livet som insats stämmer detta.

    Sedan börjar det framstå som ganska logiskt att sådant här har vuxit fram. De flesta har dött innan de kunnat förändra. Nog var/är tanken att vetenskapen ska förebygga precis sådant här? Det slår mig som intellektuell att människan i allmänhet är en ganska korkad varelse inkl. en själv.

    Det är egentligen bara de tre första styckena ovan som du behöver bry dig om.


    Man tillsätter inte flour i dricksvattnet i Sverige utan det förekommer naturligt. Vad vill du säga med din föreläsning?
  • qfnafnjf
    Anonym (Häpp) skrev 2018-09-02 18:30:31 följande:
    Man tillsätter inte flour i dricksvattnet i Sverige utan det förekommer naturligt. Vad vill du säga med din föreläsning?
    Du ser inte den röda tråden kring desinformation och indoktrinering?
  • annabellelee
    qfnafnjf skrev 2018-09-01 08:34:45 följande:

    Du har säkerligen enbart ett färskvattenintag, inte flera och ja RO-filter är en bra lösning. Då vet du att du med största säkerhet alltid har rent dricksvatten utan en massa skit i.

    Det här är vad min första match på Google säger om saken:

    "Enligt en forskarrapport som i mars 2014 publicerades i The Lancet, världens ledande medicinska tidsskrift, klassificeras nu fluor som ett utvecklingshämmade nervgift och har placerats i samma grupp som bly, arsenik och metylkvicksilver."

    Det är rimligt att anta att det påverkar barn i större omfattning på olika negativa sätt som kan göra föräldrarollen väldigt mycket jobbigare.

    Tandvården hävdar såklart att flour förebygger emaljskador men benskörhet på äldre dar är förmodligen heller en höjdare.

    Det tråkiga med sådant här är att allt pekar mot att där det finns pengar att tjäna finns också förvanskning och undanhållande av data. Inte sällan stiger implikationerna av denna data till ytan långt senare. Då är flera generationer redan påverkade och den sålda lögnen inte sällan etablerats som sanning. Det finns miljontals exempel på andra produkter och ämnen och händelser som omfattas av samma mörkläggningar för det är så pengar och ondska hör ihop. Det är ganska många sanningar som skulle må bra av att revideras.

    Man ska använda huvudet rätt, för då inser man att kommersiella intressen och pengarna styr. Inte människovärde. Konsumenter är bara ett medel för att bli rik och kunna finansiera nästa bluff.

    Dessutom så följer introduktionen av flour historiskt sett ett vedertaget mönster.

    Något introduceras i skolorna (flourtanten) och via en etablerad auktoritet (tandvården) blir den legitim.

    Generationerna innan hade redan pryglats och agats till någon form av auktoritetstro och en annan form av respekt (aga, dödsstraff, inkvisitorer av kyrkan).

    Att ifrågasätta hierarkier har alltid gjort att man blir utstött och paria på olika vis. Mobbning är inte ett modernt fenomen utan har alltid existerat i någon form.

    I alla civilisationer som kan härledas tillbaka till revolutioner med livet som insats stämmer detta.

    Sedan börjar det framstå som ganska logiskt att sådant här har vuxit fram. De flesta har dött innan de kunnat förändra. Nog var/är tanken att vetenskapen ska förebygga precis sådant här? Det slår mig som intellektuell att människan i allmänhet är en ganska korkad varelse inkl. en själv.

    Det är egentligen bara de tre första styckena ovan som du behöver bry dig om.


    Forskarna är överens om att höga halter av fluor är skadligt. Det är därför du ska skölja och SPOTTA ut, inte svälja. Det finns ingen forskarkonspiration som påstår att det är nyttigt att dricka fluor i vattnet. Däremot kan en lagom mängd stärka tändernas emalj.

    Spar dina teorier om konspirationer till när de verkligen behövs.
  • klenben
    annabellelee skrev 2018-09-02 21:46:55 följande:

    Forskarna är överens om att höga halter av fluor är skadligt. Det är därför du ska skölja och SPOTTA ut, inte svälja. Det finns ingen forskarkonspiration som påstår att det är nyttigt att dricka fluor i vattnet. Däremot kan en lagom mängd stärka tändernas emalj.

    Spar dina teorier om konspirationer till när de verkligen behövs.


    Då tar vi det igen:

    ? Fluor är ett grundämne. Ett mycket giftigt sådant.

    ? Fluorid är namnet på fluor då atomerna i systemet befinner sig i sin negativa jonform.

    Hur ett ämne beter sig och hur farligt det är kan inte förutsägas av vilka atomer det innehåller. Jämför med natrium och klor, som var för sig är farliga gifter för människan, men när de ingår i förening med varandra blir de det relativt harmlösa natriumklorid (salt).
  • qfnafnjf
    annabellelee skrev 2018-09-02 21:46:55 följande:
    Forskarna är överens om att höga halter av fluor är skadligt. Det är därför du ska skölja och SPOTTA ut, inte svälja. Det finns ingen forskarkonspiration som påstår att det är nyttigt att dricka fluor i vattnet. Däremot kan en lagom mängd stärka tändernas emalj.

    Spar dina teorier om konspirationer till när de verkligen behövs.
    Läste du inlägget ö.h.t?

    Konsekvenserna av den positiva effekten av stärkt emalj är benskörhet på äldre dar. Fluor gör benvävnad hårdare men skörare. Vill du ha andra exempel som är mer målande kan du titta på stresstester av olika metaller på youtube, dessa visar samma fysikaliska fenomen.

    Rörande konspirationer, så är det ingen konspiration utan en gradvis tillvänjning av att lagar och regler som styr samhället har flyttats fram lite i taget.

    Påverkan av flour är bara ett iskorn på isberget.
  • qfnafnjf
    klenben skrev 2018-09-02 21:35:51 följande:
    Fluor ? F

    Fluorid ? F¯

    Vad är din tanke om följande länk?

    www.thelancet.com/journals/laneur/article/PIIS1474-4422(14)70115-2/fulltext
    Ingen speciell tanke. Det tar upp saker jag lärde mig för länge sedan.

    Ja. F är gemensamt i båda och det är konstaterat att det tillhör en grupp som är giftig oavsett förekomst. Innan människor blev bofasta var det inte ett problem då man säkerligen nyttjade olika källor för föda och vatten. Men som bofast så ansamlas gifterna på ett helt annat sätt. Lyckligtvis avhjälper RO-filter sådana problem. Det kan också i många fall vara värt att införskaffa jodtabletter också för somliga med egna brunnar.
  • klenben
    qfnafnjf skrev 2018-09-02 22:25:47 följande:

    Ingen speciell tanke. Det tar upp saker jag lärde mig för länge sedan.

    Ja. F är gemensamt i båda och det är konstaterat att det tillhör en grupp som är giftig oavsett förekomst. Innan människor blev bofasta var det inte ett problem då man säkerligen nyttjade olika källor för föda och vatten. Men som bofast så ansamlas gifterna på ett helt annat sätt. Lyckligtvis avhjälper RO-filter sådana problem. Det kan också i många fall vara värt att införskaffa jodtabletter också för somliga med egna brunnar.


    Innan människan blev bofast (alltså under äldre stenåldern) beräknas medellivslängden ha varit en dryg tredjedel av vad den är idag. Du får gärna återgå till att leva som stenåldersmänniskorna om du tror att deras liv var så mycket bättre.
  • qfnafnjf
    klenben skrev 2018-09-03 00:10:13 följande:
    Innan människan blev bofast (alltså under äldre stenåldern) beräknas medellivslängden ha varit en dryg tredjedel av vad den är idag. Du får gärna återgå till att leva som stenåldersmänniskorna om du tror att deras liv var så mycket bättre.
    Det finns inget som säger att man inte kan leva som en stenåldersmänniska och hybridisera med modern teknologi. Det är något ni internetkrigare glömmer för ni bor hemma i föräldrarnas källare istället.

    Jag vet att deras liv var bättre på mer än ett vis.
Svar på tråden Hög flourhalt i vatten