• Solgåva

    Gipsproblem, någon fler?

    Jag opererades för en fotledsfraktur för en och en halv vecka sedan. Smärtan och svullnaden i foten har gått ner men jag har haft sådant problem med gipset. Det tryckte och skavde precis där jag har det största operationssåret så efter konsultation med ortopeden så åkte jag in så att de kunde lätta lite på gipset vilket de gjorde. Första halvtimmen kändes det bra men efter det kom en värk över fotknölen där trycket tidigare var. Jag har i princip haft konstant ont sedan igår förmiddag. Och det känns faktiskt värre nu än innan gipset öppnades upp. Förhoppningsvis ger det med sig snart men jag undrar hur det varit för er andra som varit gipsade. Har ni haft problem med gipset på något vis?

  • Svar på tråden Gipsproblem, någon fler?
  • Solarn

    Japp, jag har varit gipsad 2 gånger i mitt liv och båda gångerna har gipset varit för hårt, för långt, vridet, skavt...

  • Solgåva
    Solarn skrev 2018-09-01 19:27:28 följande:

    Japp, jag har varit gipsad 2 gånger i mitt liv och båda gångerna har gipset varit för hårt, för långt, vridet, skavt...


    Besvärligt! Man är ju så glad när själva smärtan från operationen börjar släppa och så ställer gipset till det. Men det är väl bara så det är, fördelarna med gips överväger förstås...Men hur har du gjort när det skavt och varit för hårt? Har du fått omgipsat eller har dom lättat på gipset? 
  • Solarn
    Solgåva skrev 2018-09-01 19:38:16 följande:
    Besvärligt! Man är ju så glad när själva smärtan från operationen börjar släppa och så ställer gipset till det. Men det är väl bara så det är, fördelarna med gips överväger förstås...Men hur har du gjort när det skavt och varit för hårt? Har du fått omgipsat eller har dom lättat på gipset? 
    Det har inte blivit bättre när de gjort om det så det känns meningslöst, jag tänker bara att man få ha det så, det är ju inte så lång tid det handlar om, perioden mellan operationen och sjukgymnastiken, när man bara är gipsad, är ändå den lättaste.
  • Solgåva
    Solarn skrev 2018-09-01 19:50:39 följande:
    Det har inte blivit bättre när de gjort om det så det känns meningslöst, jag tänker bara att man få ha det så, det är ju inte så lång tid det handlar om, perioden mellan operationen och sjukgymnastiken, när man bara är gipsad, är ändå den lättaste.
    Ja, det är det jag börjar känna nu. Att det var totalt onödigt att försöka åtgärda men men, man lär sig. När man inte varit gipsad innan så är det svårt att veta vad som är normalt, är det OK att det trycker på ett ställe så fort man sitter eller ligger? När finns risk för att trycket kan skada? Men som sagt, just nu känns det som att det trycket inte var något större problem egentligen....

    Har det gått bra för dig med sjukgymnastik och rehabilitering?
  • Solarn
    Solgåva skrev 2018-09-01 20:00:49 följande:
    Ja, det är det jag börjar känna nu. Att det var totalt onödigt att försöka åtgärda men men, man lär sig. När man inte varit gipsad innan så är det svårt att veta vad som är normalt, är det OK att det trycker på ett ställe så fort man sitter eller ligger? När finns risk för att trycket kan skada? Men som sagt, just nu känns det som att det trycket inte var något större problem egentligen....

    Har det gått bra för dig med sjukgymnastik och rehabilitering?
    Första skadan var länge sedan och inga problem, andra var en krosskada och har blivit så bra det kan, men sjukgymnastiken var fruktansvärd.
  • Solgåva
    Solarn skrev 2018-09-02 00:59:22 följande:

    Första skadan var länge sedan och inga problem, andra var en krosskada och har blivit så bra det kan, men sjukgymnastiken var fruktansvärd.


    Ja, det är klart olika beroende på skada. Förstår det måste vara/varit jobbigt med krosskada! Vad sjukgymnastiken kommer innebära i mitt fall återstår att se, vad jag vet just nu är att det kommer att ta sin tid.
  • Solgåva

    Har nu blivit omgipsad och det är en milsvid skillnad! Det skaver ingenstans, trycker ingenstans och jag kan vila foten bekvämt. Kanske jag tom kommer kunna sova på nätterna igen :)!

Svar på tråden Gipsproblem, någon fler?