• Deb123

    Skatta hela lönen

    Om man har 2 jobb, kan man be arbetsgivaren på ena jobbet att betala in den stora, hela lönen som skatt? Sen får man ut den lilla lönen på kontot.

    Tänker att jag kommer få tillbaka resten i nästa års skatte återbäring.

    Så min fråga.

    Finns det nackdelar med att göra såhär? Bortsett från att jag får leva billigare.

    Kommer pengarna som blir över på något sätt minskas än om lönen betalades ut med vanlig 30 procentig skatt?

    Är de okej att göra såhär?

    Jag vill se att jag får in mindre pengar på kontot så att jag kan leva billigare. Annars är de lätt att pengarna flyger iväg och att man tänker att "men om jag lånar från mitt sparkonto så lägger jag bara in extra nästa månad". Vill testa detta några månader/något år, hoppas på att vänja bort mig från att slösa så mycket och lära mig att jag kan leva bra igen på mindre pengar.

    Ni behöver inte ifrågasätta varför jag inte sparar istället/öppnar ett nytt bankkonto och för över.

  • Svar på tråden Skatta hela lönen
  • Don3

    Skulle säga nej. Företag har regler att följa betalar de inte in din skatt kan det lätt slå tillbaka på dem tillslut. Bättre du isf ber dem dra rätt skatt, så titta vad din totala bruttolön ger för skatt och sen räkna fram procentsatsen och be dem dra lite mer än den procenten.

    Det du inte vill ha av lönen för du över till en nischbank så blir det lite omständigare att låna från sparpengarna.

  • Anonym (Ellen)

    Det kommer inte att slå tillbaka på arbetsgivaren om du som anställd meddelar dem att DU vill dra extra skatt! Finns det bara ett underlag från dig är det inga problem. Som arbetstagare får man begära att arbetsgivaren ska dra MER skatt för att man själv vill det av olika skäl, däremot får en arbetsgivare aldrig dra MINDRE skatt då detta kräver beslut ifrån Skatteverket (jämkning).

    Det är dock en ganska puckad grej att göra, Skatteverket är ingen bank.

    Då är det bättre att du säkrar upp med kanske 40% skatteavdrag , beroende på hur mycket du tjänar, och sen fixar autogiro till ett konto där pengarna finns. Lås dem x antal år om du måste men bjud inte staten på gratis inlåning.

  • Anonym (Pia)
    Anonym (Ellen) skrev 2018-09-03 05:54:15 följande:

    Det kommer inte att slå tillbaka på arbetsgivaren om du som anställd meddelar dem att DU vill dra extra skatt! Finns det bara ett underlag från dig är det inga problem. Som arbetstagare får man begära att arbetsgivaren ska dra MER skatt för att man själv vill det av olika skäl, däremot får en arbetsgivare aldrig dra MINDRE skatt då detta kräver beslut ifrån Skatteverket (jämkning).

    Det är dock en ganska puckad grej att göra, Skatteverket är ingen bank.

    Då är det bättre att du säkrar upp med kanske 40% skatteavdrag , beroende på hur mycket du tjänar, och sen fixar autogiro till ett konto där pengarna finns. Lås dem x antal år om du måste men bjud inte staten på gratis inlåning.


    Vilket konto kan man låsa och samtidigt få sätta in pengar varje månad?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Pia) skrev 2018-09-03 05:59:02 följande:

    Vilket konto kan man låsa och samtidigt få sätta in pengar varje månad?


    Finns säkert lösningar på det. Bara att googla runt lite tills man hittar något seriöst med insättningsgaranti som passar ens önskemål.

    Eller helt enkelt bestämma sig. Och inte röra pengarna.
  • OlgaElvira

    Visst kan man be AG dra extra mycket skatt. Det kommer då att hamna på ditt skattekonto och du får dem som skatteåterbäring. Du kommer dock inte att få någon ränta på som man fick tidigare.

Svar på tråden Skatta hela lönen