• meanna

    Era bästa tips för föräldraledigheten!

    Jag har precis gått på föräldraledighet och är otroligt nyfiken på era bästa tips! Det kan handla om allt från inställning, till olika tips och trix, vad man gör om dagarna, vad ni hade gjort annorlunda om ni var föräldralediga igen osv!

    Allt är välkommet ????

  • Svar på tråden Era bästa tips för föräldraledigheten!
  • Alexi

    Träffa andra föräldralediga!

    Mammagrupper via MVC, BVC, familjeliv, Facebook, Öppna förskolan osv, det gjorde all skillnad för mig att ha folk i samma sits att umgås med!

  • Seven Costanza

    Som ovan samt försök spara så många föräldrapenningsdagar du/ni kan första året! Ta ut noll om du har en partner som kan försörja hela familjen. Det är guld värt att ha många dagar till senare till att förlänga ledigheter/lov/röda dagar och/eller att fylla ut ain arbetstid med om man vill jobba deltid och ändå skydda sin sgi.

  • SI12344

    Passa på att fika medan bebisen bara vill vara i famnen/amma/på golvet, eller fixa med saker medan de håller sig på en avgränsad säker yta. Min 6-månaders kryper runt så nu är det slut på lattemamma-tiden. Och klädkammaren har jag inte hunnit rensa heller!

    Jag gillar att komma ut, så tidigt fick jag in en rutin som gör att man kommer iväg och inte alltid fastnar i en amning, två blöjbyten och en skrikfest. Det går såklart inte att undvika helt men om man snabbt lär sig vad som behöver göras i vilken ordning (packa skötväska, ta på barnet, ta på skor etc) så blir livet lättare.

    Träffa andra mammor, de blir som kollegor! De enda som bryr sig om bebisrelaterade ting.

  • fjanten

    Ta det lugnt och gör det du orkar. Jag var inte mycket för föräldragrupper via BVC där det enda gemensamma man hade var barn i samma ålder. Men då hade jag i och för sig en väninna som fick barn tre dagar efter mig som jag träffade några gånger i veckan.

    Njut. Det går JÄTTEFORT och får du fler barn så kommer det inte alls vara särskilt lugnt och mysigt som med första bebisen (eftersom storasyskonet såklart behöver sitt).

Svar på tråden Era bästa tips för föräldraledigheten!