• jonadav

    Åsikter igen (pojknamn)

    Listan har efter mycket om och men blivit betydligt kortare och är nu nere på dessa 8 pojknamn. Kommentarer, associationer etc är välkomna. Och som vanligt - skriv gärna varför ni gillar/ogillar ett specifikt namn då det inte hjälper ett dugg genom att bara skriva "fint/fult". :) 

    Arthur
    Elian
    Felix
    Hugo
    Maximilian
    Oliver
    Theodor
    Zacharias

  • Svar på tråden Åsikter igen (pojknamn)
  • Corneliass
    jonadav skrev 2018-09-03 18:29:52 följande:

    Listan har efter mycket om och men blivit betydligt kortare och är nu nere på dessa 8 pojknamn. Kommentarer, associationer etc är välkomna. Och som vanligt - skriv gärna varför ni gillar/ogillar ett specifikt namn då det inte hjälper ett dugg genom att bara skriva "fint/fult". :) 

    Arthur
    Elian
    Felix
    Hugo
    Maximilian
    Oliver
    Theodor
    Zacharias


    Arthur tycker jag är väldigt gulligt, på en bebis. Men jag tror inte att jag hade tyckt det var lika fint på en tonåring/vuxen man.

    Elian låter påhittat och lite för krystat för min smak. 

    Felix gillar jag inte heller, inte riktigt i min smak. 

    Hugo är helt okej, kort och enkelt. 

    Maximillian är väldigt fint namn, men det känns som ett ganska vanligt namn att döpa sin son till just nu, eller? Och dessvärre kommer nog att pojken få namnet Max som smeknamn. Men har ni inget problem med det så är det väldigt fint!

    Oliver tycker jag inte om, kan inte sätta fingret på vad. 

    Theodor är så så fint, ett av mina favoritnamn. Väldigt vackert. 

    Zacharias har även jag på min lista över pojknamn ;) Så jag tycker det är väldigt fint. 
    Gravid med första barnet
  • Duckan

    Arthur -Fint!
    Elian -Funkar, men föredrar Elis.
    Felix - För vanligt
    Hugo - För vanligt
    Maximilian - För vanligt
    Oliver - För vanligt
    Theodor - För vanligt
    Zacharias - Fint!

  • jonadav

    Vad tror ni om möjligheterna att undvika 'Zack' som smeknamn för Zacharias?

    Tyckte för ett par år sen att Zack/Zach etc var väldigt fint, men nu tycker jag att det låter hårt och knepigt. Föredrar i så fall Zacke, men helst inget smeknamn alls..men tänker att det kan bli svårt att undvika? Rynkar på näsan

  • Stuppis1
    jonadav skrev 2018-09-03 18:29:52 följande:

    Listan har efter mycket om och men blivit betydligt kortare och är nu nere på dessa 8 pojknamn. Kommentarer, associationer etc är välkomna. Och som vanligt - skriv gärna varför ni gillar/ogillar ett specifikt namn då det inte hjälper ett dugg genom att bara skriva "fint/fult". :) 

    Arthur

    Elian

    Felix

    Hugo

    Maximilian

    Oliver

    Theodor

    Zacharias


    Av dessa namn tycker jag väldigt mycket om Oliver och Zacharias. Dock kommer nog Zacharias med all säkerhet att bli Zacke. Fortfarande fint enligt mig!

    Elian, Felix och Hugo är fina på små barn men passar inte lika bra på en vuxen man enligt mig.

    Theodor och Maximilian är lite för krångliga för min smak.

    Arthur både älskar jag och tycker är krångligt, mest pga att det kan uttalas på olika sätt.
  • FH24

    Arthur - inte riktigt i min smak

    Elian - Gillar! Vart ett av mina favoriter när vi väntade vår son

    Felix - inte riktigt min smak

    Hugo - Gillar! Också ett av mina favoriter.

    Maximilian - Vår son heter endast Milian så föredrar det så, haha. Det är dock fint så också :)

    Oliver - inte riktigt min smak

    Theodor- Fint :)

    Zacharias - Tveksam till vad jag tycker

    :)

  • Nimzay

    Arthur - Tycker det låter fint, vackert, ståtligt och även typ kungligt på nåt sätt.

    Elian - Känns väl hyfsat fint på ett sätt, men samtidigt kanske lite knepigt typ, och möjligtvis även en aning förvirrande. Skulle nog föredra Elias med S i så fall tror jag.

    Felix - Helt okej namn tycker jag, ganska fint faktiskt. Bara lite synd kanske i så fall att det börjar med ordet fel :/

    Hugo - Mycket fint namn tycker jag. Låter både gulligt och rejält på samma gång. Passar till både småpojkar, unga män, gamla gubbar etc.

    Maximilian - Vackert namn, men samtidigt kanske en aning långt och krångligt.

    Oliver - Helt okej och hyfsat fint namn på ett sätt, men jag för min del tänker kanske lite väl mycket på livsmedlet oliver när jag hör/läser det.

    Theodor - Hyfsat fint namn på ett sätt, men kanske inte riktigt min favorit. Tänker mycket gud när jag hör det...

    Zacharias - Väldigt vackert och ståtligt namn, men samtidigt kanske en aning långt och krångligt.

  • MallaL

    Arthur - vackert och manligt, men kan ju uttalas på två olika sätt, långt eller kort a, vilket hade ni tänkt?

    Elian - lite barnsligt och för mjukt för min smak

    Felix - gillar faktiskt detta trots att det är ketchup

    Hugo - mycket vackert och bra namn både på barn och vuxen

    Maximilian - långt men fint, men kommer att bli Max till vardags

    Oliver - ogillar skarpt, uttalas ju Ålliver vilket är fult i mina öron, och ser man det skrivet tänker jag på oliver.

    Theodor - fint och manligt, men han kommer att kallas Teo av kompisarna, är ni okej med det?

    Zacharias - vackert, men jag skulle stava det som det uttalas på svenska, Sackarias, och eftersom det är ett långt namn måste ni vara beredda på smeknamn.

  • hammarhajen
    Arthur- fint

    Elian - låter påhittat (föredrar vanliga namn)

    Felix - fint

    Hugo - fint

    Maximilian - får långt, tycker bättre om Max

    Oliver - fint 

    Theodor - fint, men blir Theo

    Zacharias - Stavas med S, Sakarias. Fint, men lite långt. Kommer bli Sackis, Zacke eller liknande. 
  • jonadav
    hammarhajen skrev 2018-09-08 12:17:48 följande:
    Arthur- fint

    Elian - låter påhittat (föredrar vanliga namn)

    Felix - fint

    Hugo - fint

    Maximilian - får långt, tycker bättre om Max

    Oliver - fint 

    Theodor - fint, men blir Theo

    Zacharias - Stavas med S, Sakarias. Fint, men lite långt. Kommer bli Sackis, Zacke eller liknande. 
    Ang din sista kommentar så är det kanske din åsikt att namnet är finast med S, men det är inte så att det är den enda rätta stavningen. T.ex. är Zacharias den vanligaste stavningen. 
  • apan123

    Slopa alla trendnamnen och välj klassiskt som Felix eller Theodor

    Min röst faller på Theodor. Klassiskt, starkt, fint och passar både en pojke eller en man. Kände en sjökapten som hette Theodor. Förknippar det med en stark, vänlig och välutbildad man.

Svar på tråden Åsikter igen (pojknamn)