• sussiij

    Behovsanställd & gravid

    Hej

    Jag väntar vårt första barn (gravid i sjunde veckan)

    Jobbar just nu på en arbetsplats som jag bara skulle sommarjobba på förra året, men har blivit förlängd hela tiden. Mitt nuvarande kontrakt går ut i slutet av oktober.

    Jag vill inte oroa mig i onödan om jag kommer få fortsätt jobba där eller inte. Det är väldigt svårt att få till ett möte med min chef för att prata ang förlängning, utan hon skickar hem ett papper till mig som jag får skriva.

    Jag har ingen a kassa

    Jag har läst och läst på försäkringskassans hemsida, men jag blir inte klokare.

    Min barnmorska rekommenderade mig att sjukskriva mig pga illamående, men hur ska jag kunna sjukskriva mig från ett jobb som jag kanske inte har efter oktober? Tror inte att min chef blir så inställd på att förlänga mig när jag blir sjukskriven..

  • Svar på tråden Behovsanställd & gravid
  • Anonym (I)

    Om du kan och har ork så jobba på.

    Har du haft jobb innan så du har en bra SGI?

    Trist situation med chefen, hoppas du får tag på henne/honom för att prata om ditt arbete.

    Förstår att det är jobbigt med illamående men som sagt, kan du jobba oktober ut så gör det. Chansen är betydligt större att du får förlängning (om det behövs) för annars kan din chef ta in någon annan om tjänsten kräver förlängning om det är så stt du sjukskriver dig.

  • sussiij

    Hej

    har haft jobb innan så min sgi är bra.

    Min fråga är hur man ska kunna sjukskriva sig efter oktober (om jag inte får förlängning) utan ett jobb? Kommer jag då inte få några pengar alls tills jag föder barnet?

  • Anonym (I)
    sussiij skrev 2018-09-04 17:25:15 följande:

    Hej

    har haft jobb innan så min sgi är bra.

    Min fråga är hur man ska kunna sjukskriva sig efter oktober (om jag inte får förlängning) utan ett jobb? Kommer jag då inte få några pengar alls tills jag föder barnet?


    Du kan ju vara sjukskriven fast du är arbetslös men du måste tänka på att du kanske inte kommer vara sjukskriven heller. Illamåendet kan gå över vilket är väldigt vanligt och får du inte vara kvar på ditt jobb så måste du skriva in dig hos arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb.

    Du är bara gravid i v.7 och illamåendet kan som sagt mycket väl försvinna. Så som jag förstår det så är du inte sjukskriven nu heller och kanske inte ens kommer bli?

    Men skulle du bli sjukskriven nu och får gå från jobbet så kan du vara sjukskriven ändå.
  • sussiij

    Jag har fått oturen att få Hypermesis Gravidarium så banala saker är väldigt ansträngande för mig.

    Allt jag äter kommer upp igen. Så nu är jag faktiskt sjukskriven och oroar mig för den ekonomiska framtiden.

    Barnmorskan sa att det finns en chans att detta håller i sig hela graviditeten samt att det också KAN bli mindre jobbig mellan v 20-24

    Vet inte vad jag ska göra :(

  • Anonym (I)
    sussiij skrev 2018-09-11 06:12:45 följande:

    Jag har fått oturen att få Hypermesis Gravidarium så banala saker är väldigt ansträngande för mig.

    Allt jag äter kommer upp igen. Så nu är jag faktiskt sjukskriven och oroar mig för den ekonomiska framtiden.

    Barnmorskan sa att det finns en chans att detta håller i sig hela graviditeten samt att det också KAN bli mindre jobbig mellan v 20-24

    Vet inte vad jag ska göra :(


    Min kompis hade det, hon kräktes från dag 1 tills hon födde. Sjukskriven hela vägen ut. Låg stilla i soffa/säng om dagarna. Hon fick åka upp till sjukhuset 3 - 4 dagar i veckan för att få nå ersättningsdropp.

    Så då finns det nog inte så många andra val än sjukskrivning :/
Svar på tråden Behovsanställd & gravid