• Anonym (Barnlängtan)

    45 år- är det kört att få barn?

    Hej!
    Jag skriver anonymt eftersom det är lite känsligt i vissas ögon att vilja skaffa barn i min ålder. Jag är inte intresserad av svar kring min ålder, jag är väl medveten om den och om att det finns olika syn på hur gamla föräldrar bör vara. Så snälla- du som har åsikter om att skaffa barn sent i livet behöver inte svara.

    Det jag undrar är ifall jag har en endaste liten chans att bli gravid i min ålder? Jag har tre barn sedan tidigare och de har blivit till på en gång. Nu har vi använt ägglossningstest och graviditetsapp och försökt i ett år utan att lyckas.
    Jag äter Folsyra, Bidrottninggelé och Rosenrot. Vi har även testat slemlösande tabletter (har glömt namnet), allt efter fina tips här på FL Men det blir inget.

    Läste någonstans att jag har 1 procents chans att bli gravid varje ÄL och att det sedan är 50 procents risk för missfall och DE siffrorna var ju inte kul...

    Någon här som har hört statistik för oss äldre med barnlängtan? Någon som lyckats få barn på "naturlig" väg i min ålder? Går det eller är det kört?

  • Svar på tråden 45 år- är det kört att få barn?
  • Anonym (D)

    I min släkt - på båda sidorna - har kvinnorna fått barn sent. Tidigt också. Min gammelfarmor hade 9 barn. Hon var 49 år när hon fick sista. Min gammelmormor fick också 9 barn och den sista när hon var 47 år.

    Min farmor var 46 när hon fick min yngsta farbror. Min svägerska var 40år när hon blev gravid med sista. Min styvmamma var först 39år sen 41år när hon fick mins syskon.

    Ingen har fått hjälp med ivf utan alt är skett på naturlig väg

  • Anonym (Nja)

    Chansen är oerhört låg. Så är det rent krasst. Omöjligt är väl kanske för mycket sagt. Men om du är beredd att satsa på äggdonation (utomlands) så är chanserna goda.

  • Anonym (Nja)
    annabellelee skrev 2018-09-04 18:37:30 följande:

    Inte omöjligt men ovanligt. Se SCB:s sida om mödrars ålder:

    www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Aldre-mammor-vanligare-forr/


    De senaste årens statistik  (då IVF har varit möjligt) säger inget om huruvida det skett med egna ägg eller ej. 


    Riktigt gamla siffror kan vara missvisande. Det förekom förr att barn som föddes av en ogift, ung flicka/kvinna registrerades som barn till kvinnans/flickans mamma för att minska den sociala skammen. 


     

  • Anonym (Nja)

    TS, jag önskar dig verkligen all lycka till! 


    Något du kan göra är att ta ett prov på FSH samt AMH. Åldern är fortfarande starkaste faktorn. Men de proverna kan nog säga en del om det finns en minichans i alla fall. 

  • viseversa

    Edward Blom och Gunilla kinn har ju tre barn tätt. Yngsta bara en månad gammal. Hon är 47år. Så visst går det.

  • Anonym (Nja)
    viseversa skrev 2018-09-04 18:49:50 följande:

    Edward Blom och Gunilla kinn har ju tre barn tätt. Yngsta bara en månad gammal. Hon är 47år. Så visst går det.


    Vet man om det är hennes egna ägg? Min gissning är att så inte är fallet.....


     

  • BuoBä

    Statistik är alltid på gruppnivå och säger egentligen rätt lite om just dina chanser. Kanske var det för sent för dig redan för flera år sen, kanske kan du bli gravid i flera år till.

  • BuoBä
    Anonym (Nja) skrev 2018-09-04 18:50:51 följande:

    Vet man om det är hennes egna ägg? Min gissning är att så inte är fallet.....

     


    De två första blev till naturligt enligt en intervju jag läste, och enligt en annan intervju hade de inte ens tänkt sig ett 3e barn, så jo det är nog hennes ägg.
  • Anonym (Visst går det)

    www.tv4.se/efter-tio/klipp/45-%C3%A5r-och-gravid-jag-var-of%C3%B6rberedd-och-j%C3%A4tter%C3%A4dd-3024791

    Se här, dom nämner ingen konstbefruktning,  en 45 år och en 49 år så allt går.
    Bra program om mamma i hög ålder.

Svar på tråden 45 år- är det kört att få barn?