• Lillen 84

    Vinst

    Om du vann en stor summa pengar, skulle du dela med dig till dina barn då?

    Förutsatt att du ej har egna lån på hus osv.

  • Svar på tråden Vinst
  • nattuw
    Lillen 84 skrev 2018-09-05 16:38:43 följande:

    Om du vann en stor summa pengar, skulle du dela med dig till dina barn då?

    Förutsatt att du ej har egna lån på hus osv.


    Nej. Att ge barnen pengar blir lätt en björntjänst.
  • Lillen 84
    nattuw skrev 2018-09-05 17:13:46 följande:

    Nej. Att ge barnen pengar blir lätt en björntjänst.


    Hur tänker du nu?
  • Aniiee

    Har inga barn men jag skulle nog inte GE barnen pengar (som nattuw skrev, blir lätt björntjänst), men självklart skulle jag SLÖSA pengar på ungarna (om jag hade några)


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Lillen 84
    Aniiee skrev 2018-09-05 17:23:14 följande:

    Har inga barn men jag skulle nog inte GE barnen pengar (som nattuw skrev, blir lätt björntjänst), men självklart skulle jag SLÖSA pengar på ungarna (om jag hade några)


    Okej
  • nattuw
    Lillen 84 skrev 2018-09-05 17:21:48 följande:
    Hur tänker du nu?
    Barn som inte bygger sin ekonomi på gåvor från föräldrarna blir ofta framgångsrikare och klarar sig bättre ekonomiskt (hur bakvänt det än låter) än de barn som fått pengar.
  • Aumeå
    nattuw skrev 2018-09-05 19:25:08 följande:
    Barn som inte bygger sin ekonomi på gåvor från föräldrarna blir ofta framgångsrikare och klarar sig bättre ekonomiskt (hur bakvänt det än låter) än de barn som fått pengar.
    Vet inte om det stämmer, barn med rika föräldrar bruka oftast fortsätta vara rika o framgångsrika, sedan ännu rikare när dom får arv efter sina redan täta föräldrar.
    Ungefär som utbildning, högt utbildade föräldrar får oftast högt utbildade barn, det plöjer dom även nu i valkampanjen.
  • Lillen 84
    nattuw skrev 2018-09-05 19:25:08 följande:

    Barn som inte bygger sin ekonomi på gåvor från föräldrarna blir ofta framgångsrikare och klarar sig bättre ekonomiskt (hur bakvänt det än låter) än de barn som fått pengar.


    Okej.

    Ja där tycker vi olika:)
  • nattuw
    Aumeå skrev 2018-09-05 19:34:46 följande:
    Vet inte om det stämmer, barn med rika föräldrar bruka oftast fortsätta vara rika o framgångsrika, sedan ännu rikare när dom får arv efter sina redan täta föräldrar.
    Ungefär som utbildning, högt utbildade föräldrar får oftast högt utbildade barn, det plöjer dom även nu i valkampanjen.
    Se till exempel "The millionaire next door" av Thomas j Stanley (den har några år på nacken men är fortfarande läsvärd).
  • Aumeå
    nattuw skrev 2018-09-05 21:11:46 följande:
    Se till exempel "The millionaire next door" av Thomas j Stanley (den har några år på nacken men är fortfarande läsvärd).
    Ska läsa den, bara man inte blir som Kamprad då verkar vara den inriktningen på boken ....
Svar på tråden Vinst