• Nlg

    Husköp

    vi har köpt hus för ett tag sedan och kvar blev en del saker i bodarna, sakerna som förra ägarna skulle ha kvar skulle hämtas snarast men eftersom vi inte flyttat in har vi inte brytt oss att ha koll på det. Nu börjar det därimot bli dags för oss att flytta in och vi vill inte längre ha dem springandes i bodarna och plocka en sak då och då - något dom inte förstår när vi säger.

    Hur fungerar sånt här och vem kan man ta hjälp av?

    Hur länge räknas sakerna på numera våran tomt som deras?

  • Svar på tråden Husköp
  • Kjell2

    Om ni inte kommer överens om något:

    Efter ni fått tillträde kan ni förbjuda dem att komma in på er tomt

    Sakerna är deras för evigt

    Ni kan be om hjälp från kronofogden att få bort sakerna på deras bekostnad

  • MeandHim

    Ställ lite ultimatum, sätt ett slutdatum!

    Ex Säg att senast nästa fredag ska sakerna vara borta, för då vill ni kunna ställa in era saker.

  • Nlg

    Vi har försökt att sätta datum men sakerna är kvar. Kan tillägga dem inte flyttade ut på vår tillträdes dag heller utan en vecka senare. Jag försökte ringa runt efter hjälp då men man har lite rättigheter fick jag mest förklarat.

    De va därför jag undrade om dem hade rätt att ha kvar sina grejer hur länge som helst på vår tomt eller om vi tillslut får kasta. Vi har ägt huset i 5 månader nu.

    Vi kommer alltså måsta betala kronofogden för deras saker, de här paret kommer inte betala och då faller det väl på oss?

  • Kjell2
    Nlg skrev 2018-09-09 06:38:07 följande:

    Vi har försökt att sätta datum men sakerna är kvar. Kan tillägga dem inte flyttade ut på vår tillträdes dag heller utan en vecka senare. Jag försökte ringa runt efter hjälp då men man har lite rättigheter fick jag mest förklarat.

    De va därför jag undrade om dem hade rätt att ha kvar sina grejer hur länge som helst på vår tomt eller om vi tillslut får kasta. Vi har ägt huset i 5 månader nu.

    Vi kommer alltså måsta betala kronofogden för deras saker, de här paret kommer inte betala och då faller det väl på oss?


    Ni får inte kasta

    Ni kan nu begära handräckning av kronofogden. De kommer ta betalt av säljaren, till sist via utmätning. Ring och fråga i morgon.

    Finns en blankett att fylla i, du hittar den på kfm hemsida. Fyll i, skicka kopia till säljare och säg att ni skickar till kfm om en vecka.
  • Anonym (Okej)

    Köpte huset via mäklare? I så fall kan ni kontakta mäklaren för hjälp. Jag och min sambo har nyligen köpt hus och hon sa att om vi hade problem med saker osv som va kvar så kunde vi kontakta henne så skulle hon hjälpa.

  • Nlg

    Nä förstår det, ska ringa kronofogden imorgon och höra mig för imorgon. Tack för hjälp!

    Nej tyvärr ingen mäklare, extremt få hus som säljs via mäklare generellt här. Hade vi vetat hur problematiskt allt skulle bli hade vi aldrig köpt av dem - dom sitter redan hos kronofogden och huset skulle gå på auktion via dem om de inte blev sålt så vi köpte för väldigt bra pris åtminstone..

Svar på tråden Husköp