• Anonym (Orolig)

    Psykisk misshandel

    Vill vara tydlig med att detta inlägg handlar inte om mig utan om en nära familjemedlem till mig.

    Jag vill fråga alla er här vad jag kan göra om jag märker att min släkting blir illa behandlad i sitt förhållande.
    Jag pratar då om psykisk misshandel.
    Det värsta är att det verkar inte vara direkt utan indirekt i hur han beter sig mot henne, hur han svarar henne etc.

    Under en släktmiddag satt jag och vittnade i hur han skämtsamt förnedrade henne. Hon bara skrattar åt det som om det inte vore något vidare medans jag och flera familjemedlemmar satt med vidöppna ögon men vågade inte säga något då vi knappt träffar dem lika ofta längre. 

    Man märker även på sociala medier hur han förminskar henne (som sagt inte direkt utan indirekt och "skämtsamt")

    Jag själv har varit i ett förhållande där jag blivit manipulerad och psykiskt misshandlad och det enda jag vill är att rädda henne. Jag vågar dock inte direkt prata med henne om det då hon verkligen verkar vara förälskad i honom och vill verkligen inte förstöra vår relation. 

    Snälla ge mig tips för jag är så trött på att se på sociala medier hur hon blir behandlad. 

    Och jag vill inte vara sådan men vill speciellt ha tips från er med erfarenheter av detta. 

  • Svar på tråden Psykisk misshandel
  • Tiffany

    Det enda du kan göra är att prata med henne angående detta och din oro. 


    Det kan vara svårt att få folk att lämna en destruktiv relation om dem inte själv vill och ev. är manipulerade. Men jag tycker absolut du ska prata med henne om detta, och kanske andra också som oroar sig. 

  • Engulgummianka

    Jag har själv levt i en relation med en man som psykiskt misshandlade mig. Nu stack han med en annan kvinna (tack och lov) men hade han inte gjort det så hade jag nog aldrig kunnat ta mig ur relationen själv. Jag var så fruktansvärt nertryck, hade inget egenvärde, manipulerad och tillintetgjord och tyckte själv att det inte var så farligt för han hade ju inte slagit mig iaf.

    Jag vet inte hur det ser ut där ni bor men här där jag bor finns det något som heter Kvinnofrid och där finns även centrum för våld. Jag var själv dit och pratade med en kvinna när jag separerade från mitt ex och det var då jag insåg att han inte hade behandlat mig väl. Prata med din släkting och erbjud dig att följa med.

    Om du pratar med henne får du nog vara beredd på liten olika reaktioner. Hon kommer nog bli arg först det skulle jag ha gjort iaf sen kommer bortförklarandet att det är inte så farligt det bara hänt en gång, det var mitt fel osv.

    Även om det är i all välmening så kommer hon nog inte förstå det just då.

Svar på tråden Psykisk misshandel