• Monamadelein

    Fråga om p-ring

    Hej! Jag har en fundering om nuvaring (p-ring) som jag inte lyckats på svar på någonstans än, har ringt till sjukvårdsupplysningen men de visste inte heller och bad mig ringa barnmorska, ska göra det men de har inte tid förens imorgon, så tänkte fråga här också. Frågan är om man kan ha i sin nuvaring i 4 veckor och sedan ut en. Det står tydligt på förpackningen att den ska sitta i 3 veckor och sedan ut en. Men för mig fungerar inte det med min menscykeln. Har testat och börjat om flera gången men min menscykeln vill inte vänja sig vid det. Då blir det att jag knappt får någon mens när jag tar ut ringen, bara som liten mellanblödning, och sen när det gått en vecka och det ska sättas i en ny då kommer min riktiga mens. Så undrar egentligen om ringen är verkande om den sitter i en extra vecka? Det står inte något om det någonstans i innehållsförteckningen... hoppas ni förstod min fråga :)

  • Svar på tråden Fråga om p-ring
  • Anonym (...)

    Jag gjorde precis så, hade ringen i under  4 veckor och sedan tog ut den i en vecka innan jag satte i en ny i massa år (10+) tills jag nu nyligen slutat med preventivmedel.

    Min BM rekommenderade inte att jag skulle göra så men sa samtidigt att det inte var någon fara att jag hade gjort det tidigare. Förklaringen jag fick är att ringen är tänkt att sitta i i 3 veckor och har en felmarginal på en extra vecka ifall man skulle glömma den (det står även i bruksanvisningen, därifrån jag fick idéen att jag faktiskt kunde ha den inne i 4 veckor). Så kör man 4 veckor och kommer ihåg den exakt varje gång så är det så vitt min BM kunde säga ingen fara, men skulle man då missa med bara en dag har man plötsligt inte med säkerhet fullgott skydd. Så att din BM skulle säga rakt ut att det är ok är inte helt sannolikt.

  • Monamadelein

    Supertack för svar! Så skönt att höra, vilken lättnad!

    Då kommer jag nog köra 4 veckor i och en ut, har en en sån p-kalender som säger till när den ska ut och in, så ska vara extra noga med att ha koll på det nu också! Tack! :)

Svar på tråden Fråga om p-ring