• Pastime

    Hur många försök tog det för dig att bli gravid med första barnet?

    Svara gärna :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många försök tog det för dig att bli gravid med första barnet?
  • Anonym (C)

    Första blev till av "misstag" (avbrutet samlag där han missade att dra ut i tid). Det var första gången någon kom i mig.

    Har nu försökt få till andra i över 2 år nu utan att lyckas och gjort tre IVF som slutat i tre missfall...

  • Anonym (5 år)

    5 år och två missfall i v12 innan det blev levande barn.

  • brallison

    3 försök innan första graviditeten som slutade i MF i v. 5, sedan 2 försök till och vi fick vår dotter.

  • Anonym (Lång tid)

    Med första tog det 2,5 år innan jag blev gravid efter jag slutat med p-piller. Vi försökte varje månad men kanske bara ägglossningstester i sammanlagt ett år. När vi slutade försöka blev jag gravid.

    Nu när vi försöker med syskonet har vi försökt i 1,5 år när vi väl blev gravida slutade det med två missfall i rad. Snart ska vi försöka igen.

    Inte gjort några utredningar eller liknande. Då vi inte varit så stressade över att det tagit tid ännu då jag bara är 30 år.

  • Anonym (ananas)

    Det tog ett år med första, men det kan ha berott på att jag var väldigt ung. Med andra och tredje(tvillingar) tog det bara tre försök.

  • isabelle81

    Blivit gravid på första med alla mina dock nu med fjärde fick jag missfall och nu tagit sig på försök nr 5 istället!!

  • Anonym (2barnsmor)

    Fick ta hjälp av IVF båda gångerna, icsi, pga för lite/dåliga spermier

  • Anonym (Tjipp)

    2,5 år tog det att bli gravid med första barnet, blev gravid med hjälp av gonal-f injektioner pga PCO. Dock startade han "ketchupeffekten" och jag blev sedan väldigt lätt gravid med hans yngre syskon (två av små syskonen är "hoppsan-barn" medan den yngste tog 3 mån och då var jag 13 år äldre än med första).

  • Anonym

    Skulle ha svarat "0" försök, noll... Eftersom jag inte försökte och barnet blev till utan att jag märkte det. Efter några månader utan mens började jag fundera vart mensen tagit vägen och varför det kändes konstigt i magen, och köpte ett grav.test. Blev värsta chocken. Jag var bara tonåring då och det hade tagit slut med barnets pappa.... :/

  • Anonym (Blue)

    Intressant ändå att första försöket och mer än ett år leder. Två ytterligheter kan man ju säga.

  • Anonym (2kids)
    Anonym (Blue) skrev 2018-09-14 22:42:12 följande:

    Intressant ändå att första försöket och mer än ett år leder. Två ytterligheter kan man ju säga.


    Ja verkligen. Men säger nog mer om vilka som är intresserade av att läsa/svara i tråden än nåt annat.

    Jag blev gravid på första ägglossningen med första barnet. Var 28 år då.
  • Anonym (Snart 2barnsmamma)

    Tog ut koppar spiral, första försöker blev det inget, andra försöker blev tidigt missfall, hann inte ens ge utslag på test, men kände att jag var gravid, mensen var mellan 1-2 v sen och var inte som en vanlig mens som kom när det blödde. Först kom ett litet litet embryo, som en kidneyböna med en dinglande sträng. Två dagar senare blödde jag. 2 v efter det var jag gravid med första barnet.

    Andra barnet som jag väntar nu, blev vi gravid på första försöket. (Med det menar jag att vi hade sex i några dagar kring 1 ägglosssning).

    Vi har haft tur att vi så kompatibla. Jag och min man. Känner verkligen med er alla som kämpar. Är dagligen så tacksam och förstår så väl hur det inte är något att ta förgivet.

  • Pastime
    Anonym (Snart 2barnsmamma) skrev 2018-09-15 07:47:53 följande:

    Tog ut koppar spiral, första försöker blev det inget, andra försöker blev tidigt missfall, hann inte ens ge utslag på test, men kände att jag var gravid, mensen var mellan 1-2 v sen och var inte som en vanlig mens som kom när det blödde. Först kom ett litet litet embryo, som en kidneyböna med en dinglande sträng. Två dagar senare blödde jag. 2 v efter det var jag gravid med första barnet.

    Andra barnet som jag väntar nu, blev vi gravid på första försöket. (Med det menar jag att vi hade sex i några dagar kring 1 ägglosssning).

    Vi har haft tur att vi så kompatibla. Jag och min man. Känner verkligen med er alla som kämpar. Är dagligen så tacksam och förstår så väl hur det inte är något att ta förgivet.


    Tack för ditt svar! Så fin ton här i tråden tycker jag.
  • jonadav

    5 inseminationer och 1 IVF, totalt drygt 2 år från det att processen påbörjades. Mer än 1 år från första inseminationen till plus. 

  • Mrs Green

    Beror på hur man ser det... första graviditeten tog sig på första försöket.
    Men första barnet (tredje graviditeten) kom efter två missfall och några månaders "paus" emellan, så från första försöket tog det totalt 13 månader innan jag blev gravid med dottern. 

  • Pastime
    jonadav skrev 2018-09-16 16:33:15 följande:

    5 inseminationer och 1 IVF, totalt drygt 2 år från det att processen påbörjades. Mer än 1 år från första inseminationen till plus. 


    Så det fungerade ändå på första försöket med IVF eller vad menar du? :)
Svar på tråden Hur många försök tog det för dig att bli gravid med första barnet?