• Epem

    Kolik? Magknip? Annat?

    Har läst så många trådar och inlägg nu men är fortfarande osäker, behöver hjälp, tips, råd!

    Dotter på drygt 6v, har praktiskt taget skrikit sen hon kom ut. Många läkbesök senare så har vi nu gått igenom: Semper magdroppar, laktulos, nutramigen, neocate, rapsolja, d droppar vattenbaserat, massage, pip, bad, resulax, rapning mm.

    Vill gärna få råd iom hennes beteende:

    Väldigt ofta gnällig och missnöjd. Ibland när hon äter trycker hon bort flaskan, blir röd i ansiktet o krysyar för att sen hejdlöst gråta. Mycket pruttar, återkommande förstoppning som vi försöker lindra med pip o resulax. Grinig ändå.

    Skriker ofta men mest dagtid o olika tider. På kvällen kring 08-09 somnar hon i min famn.

    På natten mellan 03-05 ligger hon o fäktar som en galning, skriker efter att hon krystat ett tag o är sedan otröstlig.

    Vill äta ca varannan timme.

    MEN kan ibland bli tyst o somna när hon blir buren, åker bil osv.

    Är det kolik om skriken är utspridda över dagen/eftermiddag och om det kan ibland tröstas bort? Eller är det magknip?

  • Svar på tråden Kolik? Magknip? Annat?
  • Kellie13
    Epem skrev 2018-09-13 13:47:28 följande:

    Har läst så många trådar och inlägg nu men är fortfarande osäker, behöver hjälp, tips, råd!

    Dotter på drygt 6v, har praktiskt taget skrikit sen hon kom ut. Många läkbesök senare så har vi nu gått igenom: Semper magdroppar, laktulos, nutramigen, neocate, rapsolja, d droppar vattenbaserat, massage, pip, bad, resulax, rapning mm.

    Vill gärna få råd iom hennes beteende:

    Väldigt ofta gnällig och missnöjd. Ibland när hon äter trycker hon bort flaskan, blir röd i ansiktet o krysyar för att sen hejdlöst gråta. Mycket pruttar, återkommande förstoppning som vi försöker lindra med pip o resulax. Grinig ändå.

    Skriker ofta men mest dagtid o olika tider. På kvällen kring 08-09 somnar hon i min famn.

    På natten mellan 03-05 ligger hon o fäktar som en galning, skriker efter att hon krystat ett tag o är sedan otröstlig.

    Vill äta ca varannan timme.

    MEN kan ibland bli tyst o somna när hon blir buren, åker bil osv.

    Är det kolik om skriken är utspridda över dagen/eftermiddag och om det kan ibland tröstas bort? Eller är det magknip?


    Halloj! Jag vet hur jobbigt du har det! Min son är 2 månader snart och han börjar skrika konstant från kl 17 och fortsätter fram tills han somnar kl 22 (han är endast tyst om jag ammar hela tiden eller att sambon dansar med honom) Vilket tar kål på både honom och mig snart! Vet fan inte vad man ska göra! Inget verkar fungera!! Vi har oxå provat magdroppar och olja! Man känner sig maktlös!!
  • Intenuintesåhär

    Har ni testat Windi pysventil?

    Den hjälpte min dotter som hade kolik och just nu även min son som har en bubblig mage som stör honom på kvällstid.

  • Epem

    Så kan man se beteendet som kolik?

    Pip använder vi men så mycket gaser som hon har skulle den behövas sitta i hela tiden! Hon är liksom ledsen snart igen pga gaser..

  • Kellie13
    Intenuintesåhär skrev 2018-09-13 20:25:24 följande:

    Har ni testat Windi pysventil?

    Den hjälpte min dotter som hade kolik och just nu även min son som har en bubblig mage som stör honom på kvällstid.


    mm det har funkat bara nån enstaka gång för oss.
  • Kellie13
    Epem skrev 2018-09-14 07:52:24 följande:

    Så kan man se beteendet som kolik?

    Pip använder vi men så mycket gaser som hon har skulle den behövas sitta i hela tiden! Hon är liksom ledsen snart igen pga gaser..


    ja asså det står ju att om det ska räknas som kolik så ska barnet skrika oavbrutet i över 3 timmar och går ej att trösta så jag anser att min son inte har kolik utan bara magproblem eftersom han lugnar sig så fort jag ammar. Men problemet e att om jag ammar hela tiden så blir det värre i slutändan då han suger in luft när han ammar. Svårt det där!
  • Olivera

    Hej, vill tipsa om att läsa om High need babies , googla det och se om ni känner igen er (finns lite info på svenska också, isf kallas det oftast Plusbarn)

    Det är supertungt, men verkar det som HNB (high need babies) så finns det stödgrupper på tex Facebook som r jättebra!

  • Epem

    Tack olivera ska kolla upp!

    Börjar nu misstänka refluxproblem.. många liknande symtom som vid magknip tydligen... kolik är det ju inte då eftersom man kan trösta henne med olika sätt. Att va allmänt gnällig o kinkig står nog för nått annat. Svårt när man är ny som förälder, alla tentakler ute på minsta lilla men saknar erfarenheten.

  • SI12344

    Vi hade en ganska krävande nyfödd. Han skrek om jag inte ammade, skrek sig genom alla blöjbyten i två månader, kaskadkräktes en period så jag inte vågade lämna hemmet. Och denna mage! Magknip halva nätterna, trodde aldrig mer jag skulle få sova. Vi bar honom i sjal nästan konstant i tre månader för han skulle vara nöjd, sen blev dagarna bättre och tillsist också magontet på nätterna. Jag tror han har lite besvär med reflux, och han vaknar fortfarande mycket på nätterna men annars är han numera go och glad om än intensiv och kräver mycket stimulans.

    De blir större, och sjal/sele är perfekt för krävande bebisar.

  • bippan

    Min 8 veckors bebis har varit precis likadan som du beskriver din bebis. Provat allt möjligt men inget hjälpte och det var sjukt jobbigt. Så fick jag tipset att sluta ge d-dropparna jag fått från bvc. Sen dess (Har bara gått 5 dagar men) har han varit helt annorlunda. Bara glad och nöjd och inget magknip. Sover bra och gnäller/gråter/skriker mycket mindre, bara när han är hungrig typ.

    Ska få vattenbaserade d-droppar imorgon och prova det istället

    Hoppas det löser sig för dig, det är mycket påfrestande att se sin älskling ledsen och ha ont

  • babybook
    Låter som mild kolik men kan såklart vara nåt annat. Jag går igenom liknande och har i princip provat allt men inget har funkat. Till slut gav jag upp eftersom det går över av sig själv efter några månader och fokuserar i stället på hur man kan ta sig igenom det utan att gå under. Mina bästa tips: köp en pilatesboll och sitt på den och guppa medan du håller bebisen eller har den i sele/bärsjal. Du kan kolla på TV medan du sitter där och om du har bebisen i bärsjalen har du händerna fria för mobil eller dator. 
    Köp hörselskydd, såna som industriarbetare har, bra att ha för att ta udden av det värsta skriket.  
    Det viktigaste, glöm inte att det går över! Det är en fas på några månader (förhoppningvis inte mer än 3 mån) som VÄLDIGT många går igenom. Du är mitt i den västa perioden nu vilket är 6-7 veckor. 
  • Epem

    Tack hörni för peppen och tips! Det blir på nått sätt lättare att hantera när man hör att man inte är själv och att ni som gått igenom det säger att det går över hehe. Man vet ju det redan men det känns bättre ändå! Har märkt att det blir bättre med humöret om hon får äta o sova lite mer upprätt, har ordnat besök hos både bvc o läk nästa vecka ang refluxsymtomen. Vi tog även bort laktulos helt nu och gaserna verkar bättre. Nu väntar vi bara på att hon ska bajsa eftersom det har varit hennes största problem...

  • Snufflan

    Hur gick det för er TS? Min son är lika.. Börjar bli desperat vill bara han ska må bra. Han är 11 veckor.

  • Nostalgity
    Kellie13 skrev 2018-09-13 19:53:28 följande:

    Halloj! Jag vet hur jobbigt du har det! Min son är 2 månader snart och han börjar skrika konstant från kl 17 och fortsätter fram tills han somnar kl 22 (han är endast tyst om jag ammar hela tiden eller att sambon dansar med honom) Vilket tar kål på både honom och mig snart! Vet fan inte vad man ska göra! Inget verkar fungera!! Vi har oxå provat magdroppar och olja! Man känner sig maktlös!!


    Läste vad dy skrev och var tvungen att svara... Vår son var också sådan men har blivit bättre nu. Skrikit o varit otröstligt på kvällen.... Har du läst om det som kallas kvällsoro?

    Bebisars nervsystem är så outvecklat att alla intryck bearbetas under kvällen innan de somnar, och är det för mycket så kan dom inte hantera det och skriker. Finns jättebra info om detta när du googlar!

    Vi testade detta rent teoretiskt några gånger och märkte skillnad. Jag var hemma med honom, lugn och ro... Inga nya människor, inga nya miljöer (när vi var ute och gjorde saker så var vi noga med att ha honom i sin vagn, bara ha honom uppe korta stunder och då tätt intill våran kropp med ansiktet mot oss i tysta miljöer), inga plötsliga intryck etc. kvällarna dämpad belysning, tyst tv och bara ha honom nära innan sovdags VS. när vi bar honom runt på köpcentret, han var i famnen hos mostrarna.... Varit mycket i affären, ärenden etc.

    Han var som dag och natt på kvällarna!
  • Kellie13
    Nostalgity skrev 2018-12-03 23:41:07 följande:
    Läste vad dy skrev och var tvungen att svara... Vår son var också sådan men har blivit bättre nu. Skrikit o varit otröstligt på kvällen.... Har du läst om det som kallas kvällsoro?

    Bebisars nervsystem är så outvecklat att alla intryck bearbetas under kvällen innan de somnar, och är det för mycket så kan dom inte hantera det och skriker. Finns jättebra info om detta när du googlar!

    Vi testade detta rent teoretiskt några gånger och märkte skillnad. Jag var hemma med honom, lugn och ro... Inga nya människor, inga nya miljöer (när vi var ute och gjorde saker så var vi noga med att ha honom i sin vagn, bara ha honom uppe korta stunder och då tätt intill våran kropp med ansiktet mot oss i tysta miljöer), inga plötsliga intryck etc. kvällarna dämpad belysning, tyst tv och bara ha honom nära innan sovdags VS. när vi bar honom runt på köpcentret, han var i famnen hos mostrarna.... Varit mycket i affären, ärenden etc.

    Han var som dag och natt på kvällarna!
    ok fast i detta fall berodde det nog på magen för dom säger ju att det går över efter 3-4 månader o nu e han 4 månader o har inte det problemet längre. Tack o lov! hehe
Svar på tråden Kolik? Magknip? Annat?