• Anonym (?)

    Pension. Vilken ålder?

    Vid vilken ålder måste man gå i Pension? Och vid vilken ålder brukar man gå i Pension?

  • Svar på tråden Pension. Vilken ålder?
  • Anonym (trött!)

    Egentligen borde man gå i pension när man inte orkar längre, men tidigast vid 62, och det vanliga ärvd 65. Du kan jobbar tills du stuper på jobbet, regeringen ökdr pensions åldern successivt. Helst vill de att du skall dö på jobbet, så du inte skall behöva häva någon pension alls.

  • Anonym (trött!)

    Egentligen borde man gå i pension när man inte orkar längre, men tidigast vid 62, och det vanliga ärvd 65. Du kan jobbar tills du stuper på jobbet, regeringen ökdr pensions åldern successivt. Helst vill de att du skall dö på jobbet, så du inte skall behöva häva någon pension alls.

  • sextiotalist

    65 är den "officiella" pensionsåldern. Men en del fortsätter några år till (vår äldsta är över 70 där jag arbetar och på ett annat ställe så var det en anställd som var närmare 80.


    Några kollegor har valt att gå vid 62, själv funderar jag på deltid från 62 och arbeta tills jag är 67

  • Anonym (H)

    Min svärfar är 70 år och han jobbar än.. Han är egen företagare men har helt enkelt inte råd att gå i pension. Han lär jobba tills han stupar, tyvärr.. :/

  • Anonym (J)

    Du får jobba så länge du och din arbetsgivare är överens om att du ska fortsätta. Är du över 67 har arbetsgivaren rätt att sätta stopp om den vill.

  • Anonym (?)
    sextiotalist skrev 2018-09-14 15:18:08 följande:

    65 är den "officiella" pensionsåldern. Men en del fortsätter några år till (vår äldsta är över 70 där jag arbetar och på ett annat ställe så var det en anställd som var närmare 80.

    Några kollegor har valt att gå vid 62, själv funderar jag på deltid från 62 och arbeta tills jag är 67


    Vad jobbar du med?
  • Anonym (A)
    Anonym (trött!) skrev 2018-09-14 15:12:03 följande:
    Egentligen borde man gå i pension när man inte orkar längre, men tidigast vid 62, och det vanliga ärvd 65. Du kan jobbar tills du stuper på jobbet, regeringen ökdr pensions åldern successivt. Helst vill de att du skall dö på jobbet, så du inte skall behöva häva någon pension alls.
    Tycker jag med.
  • Anonym (?)

    Är det månaden man fyller 65 eller året som man fyller 65 som man brukar gå i Pension?

  • Anonym (trött!)

    Månaden. Så snart du har fylld 65. Är du trött?

  • sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2018-09-14 17:27:36 följande:

    Vad jobbar du med?


    Konsult, anställd
  • Virriga Vera
    Anonym (trött!) skrev 2018-09-14 15:12:04 följande:

    Egentligen borde man gå i pension när man inte orkar längre, men tidigast vid 62, och det vanliga ärvd 65. Du kan jobbar tills du stuper på jobbet, regeringen ökdr pensions åldern successivt. Helst vill de att du skall dö på jobbet, så du inte skall behöva häva någon pension alls.



    Du kan gå i pension redan vid 61 om du vill. Men då får du bara den allmänna pensionen.
  • Anonym (trött!)
    Anonym (trött!) skrev 2018-09-15 07:46:52 följande:

    Månaden. Så snart du har fylld 65. Är du trött?


    Om man jobbar inom staten, kommun eller privat, är det inte olika förmåner där?
  • sextiotalist
    Virriga Vera skrev 2018-09-15 08:15:26 följande:

    Du kan gå i pension redan vid 61 om du vill. Men då får du bara den allmänna pensionen.


    Höjt till 62
  • sextiotalist
    Anonym (trött!) skrev 2018-09-15 08:39:56 följande:

    Om man jobbar inom staten, kommun eller privat, är det inte olika förmåner där?


    Kollektivavtalen kan se lite olika ut, men de där glassiga förmånerna är på väg att fasas ut.

    Vi har precis fått möjlighet till flexpension (Almega), andra anställda på andra företag har haft den förmånen länge
  • Anonym (trött!)

    Hoppas bara at de inte tar bort "panta mera", för då är det nog kört för mig, som har jobbat lågavlönade i alla år, och är sliten som en trasa.

Svar på tråden Pension. Vilken ålder?