• Anonym (Jag)

    Chefen pratar bakom ryggen

    Halloj. Sitter med en fundering som jag hoppas att jag får input på.

    Jag har jobbat som ny inom min bransch denna sommar och har lite olika chefer. Min närmsta chef skyr mig som pesten trots att jag har försökt att komma bra överens med henne. Hon undviker mig i allra högsta grad. Jag har som många andra nya inom en bransch gjort några misstag, inte kostsamma eller livsavgörande. Jag fick för ett tag sen veta att jag inte skulle få vara kvar efter sommaren trots att jag har gjort ett hårt jobb enligt mig och mina kollegor.

    Detta fick jag veta av en annan chef. Jag har frågat varför men har aldrig fått något vettigt svar, bara hört att det inte finns något som tyder på att jag skulle vara dålig på mitt arbete. Men, folk som började samtidigt eller efter mig får besked på löpande band att dom får stanna. Bara någon till som fått samma svar som mig.

    Nu har jag fått veta av en kollega att min närmsta chef pratar bakom ryggen på mig till kollegorna. Min kollega visste saker och diskussioner jag och min chef haft, men som inte jag har talat om för någon. Så den enda källan är min chef. Jag kokade inombords när jag fick höra detta.

    Jag är en rätt känslig människa och gillar ej konflikter och avskyr att höra negativa saker om mig på grund av att jag redan trycker ner mig själv tillräckligt. Min chef har aldrig tagit mig åt sidan för att diskutera vad hon tycker och tänker, inte ens om händelsen som hon pratade med mina två kollegor om, chefen var inte ens inblandad i det. Nu står jag i kvalet om jag bara helt enkelt ska stiga fram till chefen och säga hur otroligt besviken jag är på hennes agerande denna tid. Vad har jag att förlora, hon är ingen jag anger som referens. Eller ska jag maila när anställningen är slut, eller ska jag föra diskussionen med högre chefer. Eller bara låta det vara och leva vidare med mitt liv?

  • Svar på tråden Chefen pratar bakom ryggen
  • Anonym (Aj)

    Jag har varit i liknande situation, eller ja; jag har haft en riktigt dålig chef. Jag sa upp mig (bytte jobb) men innan jag hanm göra det hamnade jag och min närmsta kollega i i en herre-jösses-konflikt med vår chef.

    Jag pratade mycket med HR under denna period, och det tycker jag att du också ska göra. Det finns inget att vinna på att ta diskussionen med chefen, speciellt inte när denna är så oproffsig som din chef. Hon kommer inte fatta ändå. Personen ska inte vara chef och HR bör göra något åt det. För din egen skull finns det inte något att vinna på någon variant, referenserna är väl rätt körda ändå, men du kan ju hjälpa dina kollegor att bli av med en usel chef.

  • Anonym (Jag)

    Tack för svar! Jag har hört snack på jobbet och jag har aldrig hört något positivt om denna chef. Det är dessvärre dom högre upp som håller chefen hårt om ryggen. Hur hon har fått chefstjänst är för mig ett under.

  • Anonym (Aj)
    Anonym (Jag) skrev 2018-09-15 16:11:16 följande:

    Tack för svar! Jag har hört snack på jobbet och jag har aldrig hört något positivt om denna chef. Det är dessvärre dom högre upp som håller chefen hårt om ryggen. Hur hon har fått chefstjänst är för mig ett under.


    Antagligen levererar hon bra resultat (kortsiktigt) och det brukar räcka långt. Men det kan också vara så att klagomål och negativa grejer inte når cheferna. Därför är det viktigt att inte vara rädd för att prata med HR.
Svar på tråden Chefen pratar bakom ryggen