• ivrigajag

    Adhd och ångest

    Jag har nyligen fått min ADHD diagnos efter många år av kaos och depressioner hit och dit.

    Har ännu inte blivit föreslagen någon medicin så vet ej vad jag kommer få. Tips?

    Hur som helst anledningen med tråden, förutom allt som jävlas för mig med adhdn så är det på senaste åren ångest och oron som emellanåt nästan förgör mig, katastroftankar osv..

    Ni som har adhd och haft intensiv ångest med den, hur blev det efter diagnos och medicin? Kan jag känna något hopp ??

  • Svar på tråden Adhd och ångest
  • VarförInteJag

    Jag fick min ADHD diagnos när jag var 16 och började ganska snabbt med Concerta. Jag är extremt nöjd med den medicinen! Utan den kan jag inte koncentrera mig och är extremt trött. Men man ska ju vara noga med att ta den samma tid varje dag också. Jag har ett larm på mobilen för att påminna mig.
    Nu tar jag dock både Concerta och Ritalin olika tider på dagen.  
    Jag har också levt med depression, ångest etc. Har massa andra mediciner utöver Concertan men jag tycket att Concertan hjälpte en del med min ångest. Jag minns hur jag började lägga till små saker i vardagen som kunde göra en glad. Ett exempel var att en lite flicka pekade på min väska och sa till sin mamma att den var fin. Innan hade jag inte brytt mig men det ändrades faktiskt.   
    Så Concerta rekommenderar jag starkt OCH om du känner att du har ångest så borde du också träffa en psykolog, det är aldrig fel att prata med en professionell. Jag hade aldrig klarat mig utan det. 

  • klonazepam84

    håller med, 
    cooncerta är gudomliiigt, 
    äter även zopiklon, och klonazepam, 
    sen 10 år tillbaka, 
    och fick oxascand, 25mg som ska ge en bättre insoming 
    tsm med zopiklonet, pga biverkningen av centralstimulantia insomning svårigheter.

    må vara klassade och potent bensodiazepin och även den svagaste
    starkaste klonazepam,för spänningar,( har inte epilepsi)   och den svaga, oxazepam ,

    fiinns ju elvanse , pga concerta har en stor missbruks potential, 
    vilket man ej kan missbruka med elvanse, även det ADHD medicin,.

  • VarförInteJag
    klonazepam84 skrev 2018-09-21 23:12:43 följande:

    håller med, 
    cooncerta är gudomliiigt, 
    äter även zopiklon, och klonazepam, 
    sen 10 år tillbaka, 
    och fick oxascand, 25mg som ska ge en bättre insoming 
    tsm med zopiklonet, pga biverkningen av centralstimulantia insomning svårigheter.

    må vara klassade och potent bensodiazepin och även den svagaste
    starkaste klonazepam,för spänningar,( har inte epilepsi)   och den svaga, oxazepam ,

    fiinns ju elvanse , pga concerta har en stor missbruks potential, 
    vilket man ej kan missbruka med elvanse, även det ADHD medicin,.


    Fick du Oxascand som insomnings tablett? Jag hade den som en vid behov lugnande när jag hade ångest/panikattacker men den fungerade inte läge. 
  • Richi3

    Det måste alltid finnas hopp, det är det sista som ska ge upp.. Hur, vet jag inte, jag kan ej svara på om omständigheterna kring hur det ska gå till att nå det där.. Men jag lever, det också med bokstavskombinationer jag med, har barn, inget jobb, allt är lite av misär.. men jag lever i alla fall och det är huvudsaken. Jag har fått dra ner på kraven duktigt i mitt liv då det en gång i tiden såg väldigt mycket annorlunda ut för mig, jag hade kort o gott allt annat ordnat för mig själv och hade det bra och ett mycket bättre liv och levde lite av ett s.k. Kunga-liv tidigare. Men.. så fungerar livet antar jag och har fått lära mig som sagt. Life is full of lots of ups and downs? och det är Okej. Lycka till.

Svar på tråden Adhd och ångest