• rosarosett123

    förkylning gravid?

    `Jag blev riktigt kraftigt förkyld nu, är de mer vanligt under graviditeten hur har ni haft det?

  • Svar på tråden förkylning gravid?
  • linnis83

    Man får sämre immunförsvar när man är gravid för att kroppen inte ska stöta bort fostret.

    Sist jag var gravid fick jag minst tre hemska förkylningar nästan direkt efter varann, hann just så pass bli frisk innan nästa kom. Men då hade jag ett förskolebarn hemma, det gör ju inte direkt saken bättre... :)

  • Fia 28

    Tre graviditeter och tre förkylningar. Så ja, för mej så bryter det alltid ut en förkylning i början av graviditeten. Sjukt störande när man int får ta in nå som lindrar. 

  • grönaärtan

    förra graviditet var jag förkyld säkert 5-6 ggr och då menar jag dunderförkyld...

    nu har det gått lite bättre men det kommer säkert.. det är bara stå ut, inte så mycket man kan ta..:(

  • MsM84

    De första månaderna under mina graviditeter har jag haft väldigt dåligt immunförsvar och blivit sjuk väldigt mycket mer än jag vanligtvis blir. Vet inte om immunförsvaret blivit bättre sen eller om det bara är säsongen som minskat sjukdomar (båda grav börjat under vintern, blivit bättre nån gång under våren).

  • NiMi12
    Fia 28 skrev 2018-09-18 07:49:59 följande:

    Tre graviditeter och tre förkylningar. Så ja, för mej så bryter det alltid ut en förkylning i början av graviditeten. Sjukt störande när man int får ta in nå som lindrar. 


    Vaddå inte får ta något som lindrar?
    Du får använda både nässpray och Alvedon när du är gravid och sjuk.

    Jag är dunderförkyld och i vecka 6, utan nässpray hade jag inte klarat av dagarna eftersom jag inte hade kunnat sova på nätterna.

    Ser större hälsorisker i att inte sova än att använda Alvedon och nässpray.
  • grönaärtan
    NiMi12 skrev 2018-10-03 13:48:36 följande:
    Vaddå inte får ta något som lindrar?
    Du får använda både nässpray och Alvedon när du är gravid och sjuk.

    Jag är dunderförkyld och i vecka 6, utan nässpray hade jag inte klarat av dagarna eftersom jag inte hade kunnat sova på nätterna.

    Ser större hälsorisker i att inte sova än att använda Alvedon och nässpray.
    fast vissa BM säger faktiskt att man inte får ta nässprej...? Jag har använt under min första graviditet hela tiden kunde inte andas och nu under andra använder jag den också då jag är förkyld ofta men min kollega (v32 nu) sa igår att hon blev tillsagd att hon inte får ta nässprej och gick med förkylning i veckor stackare...
  • NiMi12
    grönaärtan skrev 2018-10-03 13:54:31 följande:
    fast vissa BM säger faktiskt att man inte får ta nässprej...? Jag har använt under min första graviditet hela tiden kunde inte andas och nu under andra använder jag den också då jag är förkyld ofta men min kollega (v32 nu) sa igår att hon blev tillsagd att hon inte får ta nässprej och gick med förkylning i veckor stackare...
    Jag var inne på 1177 och läste och där står det ok.
  • grönaärtan
    NiMi12 skrev 2018-10-03 14:33:19 följande:
    Jag var inne på 1177 och läste och där står det ok.
    jo jag blev jätte förvånad med när jag hörde att vissa BM säger man inte ska använda nässprej... jättedumt. jag lever på den haha
  • Fia 28
    NiMi12 skrev 2018-10-03 13:48:36 följande:
    Vaddå inte får ta något som lindrar?
    Du får använda både nässpray och Alvedon när du är gravid och sjuk.

    Jag är dunderförkyld och i vecka 6, utan nässpray hade jag inte klarat av dagarna eftersom jag inte hade kunnat sova på nätterna.

    Ser större hälsorisker i att inte sova än att använda Alvedon och nässpray.
    Alvedon hjälper inte ett skit mot flunssa. Jag vill ta burana, echinaforce, finrexin, duact, hostmedicin och likande.

    Nässpray använder jag även om det inte rekommenderas.
Svar på tråden förkylning gravid?