• Bok

    Hur ”skämmer man bort” dagens barn?

    Jag träffar ganska ofta gudbarn och syskonbarn, ibland för att vara barnvakt, ibland för det är kul att göra saker med dem. Det skulle vara kul att någon gång göra något ?särskilt roligt? med dem, men ?dagens barn? får uppleva så mycket att jag har svårt att komma på vad jag kan hitta på som skulle vara särskilt roligt för dem. Gå på bio, gå på teater, gå på café och fika, ja till och med besök på tivoli känns som vardagsmat för dem.

    Det är inte det att de inte uppskattar det, men det märks att det inte är något de tycker är något ?extra?. (Egentligen är ju tiden jag lägger ner viktigast, och det uppskattas verkligen av föräldrarna, men barnen gör det inte ännu.)


    Några föräldrar som har förslag på vad man kan göra som känns ?särskilt? för dem, eller ska jag bara acceptera att ?dagens barn? får så mycket att det inte går att motsvara deras förväntningar om vad som är ?wow? på en normal lön/budget?


    (Ja, jag är medveten om att det finns gott om barn som verkligen skulle uppskatta sådant jag skrev om, men för den ?medelklass? jag känner är sådant tydligen vardagsmat. Tyvärr.)

  • Svar på tråden Hur ”skämmer man bort” dagens barn?
  • MallaL

    Det beror ju lite på hur gamla barnen är, är de i lekåldern så gå till en lekplats/skog/park med matsäck och LEK med barnen, var med dem i deras fantasier (inte sitta med mobilen).

    Många föräldrar tar barn på aktiviteter men är inte så närvarande själva.

  • Anonym (Bortskämdaungar)

    Dagens barn är redan så sjukt bortskämda så det går inte skämma bort dom.

  • Bok

    Tack för tips! De är nu 6-11, och vi går ofta i skogen och liknande (och leker mycket, jag avskyr min mobil ) - det är kul. Svårare att få ihop på vinterhalvåret bara när det blir mörkt tidigare (inte alltid det passar att ses på helgen).

    Spelar spel gör vi också, så "vardagsaktiviteter" är det inget problem med, det är mer att det hade varit kul att göra något som verkligen får deras ögon att lysa... (Och jag är säker på att de kommer att uppskatta den tid jag lägger ner när de blir äldre!) Men ja, tyvärr är jag benägen att hålla med om att dagens medelklassbarn är väldigt bortskämda och har svårt att uppskatta saker...

    (? i originalinlägget skulle vara " förresten, vet inte vad som hände där.)

  • Fjäril kär

    Gå på något evenemang. Jag tycker barn överlag får för lite av den varan.

    Det finns mängder av tv-evenemang som går att få biljetter till och gå som publik. Titta på varje tv-kanals hemsida och se vad som finns, både nu och kommande.

    Titta på sportarenorna omkring er, det finns kattutställning, hundutställning, teaterpjäser, trollkarlar, hockey, barnartister , etc

    Kolla de stora arenorna, melodifestivalen, Disney on ice, dansare, artister, speedway, monster truck, osv

    Kolla olika sorters mässor , ibland är det leksaksmässor, seriemässor, star wars-mässor, cosplay osv

    Museum brukar funka. Går att åka till olika ställen/städer och utforska

    Dagsutflykt med buss åt olika håll, många bussbolag erbjuder allt möjligt i eventväg.

    Dagskryssningar till åland, räkbåtar, 24-timmars kryssning

  • Anonym (ooo)
    Bok skrev 2018-09-18 10:26:07 följande:

    Tack för tips! De är nu 6-11, och vi går ofta i skogen och liknande (och leker mycket, jag avskyr min mobil ) - det är kul. Svårare att få ihop på vinterhalvåret bara när det blir mörkt tidigare (inte alltid det passar att ses på helgen).

    Spelar spel gör vi också, så "vardagsaktiviteter" är det inget problem med, det är mer att det hade varit kul att göra något som verkligen får deras ögon att lysa... (Och jag är säker på att de kommer att uppskatta den tid jag lägger ner när de blir äldre!) Men ja, tyvärr är jag benägen att hålla med om att dagens medelklassbarn är väldigt bortskämda och har svårt att uppskatta saker...

    (? i originalinlägget skulle vara " förresten, vet inte vad som hände där.)


    Bowling har funkat för alla våra, oavsett ålder och ambitionsnivå. Enkelt att bara boka en timme, ganska lagom och man blir ju inte direkt trött av det. Inga problem att spela ihop heller även om man är olika bra, man får tävla mot sig själv. Yngre barn kan ha grindar på banan så att de inte misslyckas för mycket :) 
  • Bok

    Tack för fler bra tips! En del av dem känns rätt dyra dock, och en del av dem inbjuder till att använda ännu mer pengar - t ex ett besök på ett museum kan vara kul, i en stund, men det känns som att man då också "måste" använda pengar på fika, eller att köpa något i museishopen... Och mässor etc - då vill de nog köpa grejer också...

    Evenemang har jag försökt satsa på (främst teater, som de inte får annars direkt).

    Kanske är det mig själv och min lilla (inget stort problem!) besvikelse över att det liksom inte är "tillräckligt" att vi gör något tillsammans, känns som att de vill ha mer ändå (mer köpa hem saker, mer äta kaka, mer upplevelse "prova en gång till"...) Men jag skall verkligen hålla utkik efter "engångshändelser", typ TV-inspelning var ju ett jättebra tips, det händer ju inte så ofta. (Står dock inte ut med Melodifestivalen, värsta trams jag vet )

  • Fritidsmamman

    Tid, tid, TID!

    Dagens barn- och unga får aldrig tid med sina föräldrar. De kompenseras med stora hus, resor och materiella ting - elektroniska barnvakter, etc.

    Dagens barn och unga behöver mer TID med sina vuxna.

    Så ge de tid! Ut i skogen och plocka svamp, ha packning på vardagsrumsgolvet, läs böcker, lek på golvet/i leksaksaffären, baka och laga mat tillsammans, osv, osv, osv.

  • Fritidsmamman
    Fritidsmamman skrev 2018-09-18 11:43:29 följande:

    Tid, tid, TID!

    Dagens barn- och unga får aldrig tid med sina föräldrar. De kompenseras med stora hus, resor och materiella ting - elektroniska barnvakter, etc.

    Dagens barn och unga behöver mer TID med sina vuxna.

    Så ge de tid! Ut i skogen och plocka svamp, ha packning på vardagsrumsgolvet, läs böcker, lek på golvet/i leksaksaffären, baka och laga mat tillsammans, osv, osv, osv.


    Packning = PICKNICK ;P
  • Anonym (Lika)

    Som så många andra skrivit. TID. Nu är mina barn större (11 o 13) och det de minns med mest glädje/värme är typ spelkvällarna, egen komponerade spökrundor eller när vi tälta. Dubai, Thailand och USA är förvisso också kul men mer ?vardagsmat? än enkla grejer. Så ut på en höstpicknick, gör en skattkarta, baka, pyssla, måla med gott samvete. Det där att det ska tindra i barnens ögon blir mest en dyrköpt läxa. Hur fint/dyrt/avancerade grejerna än är så kan barn gnälla, klaga, ha en dålig dag. Gå på konsert eller gör avancerade saker när barnen längtar och trånar efter det annars blir det också vardagsmat

Svar på tråden Hur ”skämmer man bort” dagens barn?