• Anonym (Ångest)

    Säga upp sig eller ta tjänstledigt?!!

    Jag ska ev börja på en utbildning I Oktober, blivit antagen men jätteosäker på om jag ska börja... vill egentligen inte jobba som det men för sent att söka annat förens nästa höst, och sökt jobb i 1 år utan att hitta. Och mår skit på mitt nuvarande jobb. Så.. jag kanske ska hoppa på denna trots att jag vet att det är lite dumt... Problemet är att jag inte sagt något till min arbetsgivare än, blev antagen idag så visste inte om jag kommit med eller inte..

    Nu är frågan... Om jag nu bestämmer mig för att hoppa på den. Ska jag säga upp mig eller fråga om tjänstledigt? Jag vill ju inte jobba där igen och utbildningen är till ett bristyrke. Dock kanske det är större chans att få sluta om två veckor om jag frågar om tjänstledigt? Annars kanske jag måste vara kvar hela uppsägningstiden. Och då kan jag ju inte börja på utbildningen.... Hur hade ni gjort??

  • Svar på tråden Säga upp sig eller ta tjänstledigt?!!
  • brallison

    Fråga om tjänsteledighet - sluta kan du alltid göra, men då finns små chanser att komma tillbaka i fall om du väljer att hoppa av utbildningen.

  • Anonym (Madde)

    Gör som DU vill angående utbildningen. Du mår skit på ditt nuvarande jobb säger du, så att påbörja utbildningen kan ju vara en chans att komma bort från det. Att du har en månads uppsägningstid är inte särskilt relevant. Du meddelar att du har kommit in på en utbildning och tyvärr inte kan jobba längre än till 30 sep, punkt slut. Tjänstledigt skulle du nog säkert ändå inte få ta och jag vet inte varför du skulle vilja heller.

    Dock är ju frågan om du har motivation till utbildningen om det är något du inte kan tänka dig jobba som. Det kanske du också måste fråga dig själv innan du börjar.

  • Deceree1

    Jag hade inte sagt upp jobbet. Om du inte trivs så är det ju jättebra att komma därifrån men det är ändå tryggt att veta att jobbet finns kvar när du är färdigutbildad. Jag hade utbildat mig färdigt och känt efter då ist. Du kan ju säga upp dig då ist om du inte vill va kvar. Det är svårt att få jobb så därför är det tryggt att veta vad du har.

  • Anonym (Åsikt)

    Man kan alltid begära tjänstledighet för studier men för att få den måste man ansöka 6 månaden innan. Du kan ju få det ändå men det är upp till arbetsgivaren att bestämma. 

  • Anonym (Åsikt)

    Man kan alltid begära tjänstledighet för studier men för att få den måste man ansöka 6 månaden innan. Du kan ju få det ändå men det är upp till arbetsgivaren att bestämma.

  • Anonym (Liw)
    Anonym (Madde) skrev 2018-09-18 10:45:36 följande:

     Att du har en månads uppsägningstid är inte särskilt relevant. Du meddelar att du har kommit in på en utbildning och tyvärr inte kan jobba längre än till 30 sep, punkt slut.


    Skojar du? Det kan bli dyrt för ts om hon kör med arbetsvägran under uppsägningstiden. Det finns inget "punkt slut" när man avslutar underskrivna avtal, det man skrivit under gäller, om inte arbetsgivaren är snäll och låter en gå tidigare.
  • Anonym (mumin)
    Anonym (Åsikt) skrev 2018-09-18 11:31:29 följande:

    Man kan alltid begära tjänstledighet för studier men för att få den måste man ansöka 6 månaden innan. Du kan ju få det ändå men det är upp till arbetsgivaren att bestämma.


    Dessutom tror jag att utbildningen måste leda till ett yrke i samma bransch.

    Själv fick jag en reservplats på universitetet. Arbetsgivaren nekade med så kort varsel men gick med på det efter att facket förhandlat åt mig. Gick aldrig tillbaka till det jobbet men tyckte det var en ekonomisk trygghet under studietiden. Kunde bla köpa en ny bostad eftersom jag hade en anställning i botten.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Madde) skrev 2018-09-18 10:45:36 följande:

    Gör som DU vill angående utbildningen. Du mår skit på ditt nuvarande jobb säger du, så att påbörja utbildningen kan ju vara en chans att komma bort från det. Att du har en månads uppsägningstid är inte särskilt relevant. Du meddelar att du har kommit in på en utbildning och tyvärr inte kan jobba längre än till 30 sep, punkt slut. Tjänstledigt skulle du nog säkert ändå inte få ta och jag vet inte varför du skulle vilja heller.

    Dock är ju frågan om du har motivation till utbildningen om det är något du inte kan tänka dig jobba som. Det kanske du också måste fråga dig själv innan du börjar.


    Jag har studerat utan motivation tidigare så tror inte att det blir ett problem. Ingår mycket praktik också, det är en yrkesutbildning. Men hade såklart känts roligare om det var något som intresserade mig. Hade inte en tanke på tjänstledigt för men sedan sa något att det är dumt att säga upp sig. 


    Jag kan tänka mig att jobba med det ett tag, men får ångest av att tänka att det är mitt "för alltid" jobb. Vill gärna göra något som intresserar mig och som känns givande. Min dröm hade varit att jobba med djur eller barn som har det svårt på något sätt. Eller fotograf/journalist.Den här utbildningen är mer åt industri hållet. 


    Om jag börjar är jag ganska säker på att jag inte skulle hoppa av, om det inte är helt hemskt. Men det är svårt att slå min nuvarande situation. Mår verkligen skit och känner bara att jag vill komma därifrån... samtidigt som det såklart inte känns jättekul att ta lån och plugga något som en inte tycker känns vidare roligt. Utbildningen är dock bara 1 år. Så jag kan ju gå fler utbildningar efteråt. Och en utbildning är ju sällan helt bortkastad. Om det så bara får en att må lite bättre. Jag vet inte om det är jättedumt att tänka så men...


    Nu är jag mest inne på att gå utbilningen i alla fall. Det är bara det lilla problemet att den börjar så snart, kan ju inte börja om jag inte får gå tidigare. Men jag får väl fråga och hoppas på det bästa. 

  • Anonym (Ångest)

    Funderat på hur det blir om jag inte går klart hela utbildningen. Tänker om jag söker en utbildning till nästa höst och kommer in på den. Då kommer jag antligen inte vara helt klar med denna, jag kanske har 1-3 månader kvar i så fall. Får man problem med CSN om man inte går klart en utbildning?

  • Anonym (Liw)
    Anonym (Ångest) skrev 2018-09-18 13:03:54 följande:

    Funderat på hur det blir om jag inte går klart hela utbildningen. Tänker om jag söker en utbildning till nästa höst och kommer in på den. Då kommer jag antligen inte vara helt klar med denna, jag kanske har 1-3 månader kvar i så fall. Får man problem med CSN om man inte går klart en utbildning?


    Inte så länge du avslutar och blir godkänd på alla påbörjade kurser.
Svar på tråden Säga upp sig eller ta tjänstledigt?!!