• Anonym (Sova mycket)

    Sova mycket

    Är det normalt att inte vara utvilad efter att ha sovit 12 tim? Inatt sov jag nämligen 12 tim.

    Jag jobbar bara vissa dagar i vecka och natten innan sover jag bara 7-8 tim. De dagar jag sedan inte ska upp och jobba sover jag allt från 10-15 timmar. Dock sover jag sommest de första typ 1-2 dagarna av ledigheten. Jag är ledig som längst 3 dagar i streck. Dock blir jag aldrig utvilad av mindre än 10-12 timmars sömn och så har det varit i hela mitt liv typ.

    Jag är en man på mellan 25-35 år och är fullt frisk.

    Är detta normalt och vad göra åt saken?

  • Svar på tråden Sova mycket
  • Kjell2
    Anonym (Sova mycket) skrev 2018-09-18 12:47:04 följande:

    Är det normalt att inte vara utvilad efter att ha sovit 12 tim? Inatt sov jag nämligen 12 tim.

    Jag jobbar bara vissa dagar i vecka och natten innan sover jag bara 7-8 tim. De dagar jag sedan inte ska upp och jobba sover jag allt från 10-15 timmar. Dock sover jag sommest de första typ 1-2 dagarna av ledigheten. Jag är ledig som längst 3 dagar i streck. Dock blir jag aldrig utvilad av mindre än 10-12 timmars sömn och så har det varit i hela mitt liv typ.

    Jag är en man på mellan 25-35 år och är fullt frisk.

    Är detta normalt och vad göra åt saken?


    Det är inte normalt. Kontakta din vårdcentral.


  • Anonym (Sova mycket)
    Kjell2 skrev 2018-09-18 12:48:51 följande:

    Det är inte normalt. Kontakta din vårdcentral.


    Ja men dom har redan kollat mig för olika sjukdomar utan att hitta något fel.
  • Kjell2
    Anonym (Sova mycket) skrev 2018-09-18 12:53:38 följande:
    Ja men dom har redan kollat mig för olika sjukdomar utan att hitta något fel.
    Då får du väl lära dig leva med det


  • Kjell2

    Äter du någon medicin?

    Du kan experimentera lite med din kost, sovtider, träning, övriga aktivteter och se om någon förändring påverkar.

  • Anonym (Sova mycket)
    Kjell2 skrev 2018-09-18 12:57:33 följande:

    Äter du någon medicin?

    Du kan experimentera lite med din kost, sovtider, träning, övriga aktivteter och se om någon förändring påverkar.


    Nej inga mediciner. Mindre än 10-12 timmar kommer jag aldrig att klara mig på i längden. Att sedan hinna få 12 timmars sömn varje dag när man jobbar är nästan en omöjlighet. Att då få för lite sömn de dagar jag ska jobba leder ju till behov av längre sömn dagarna efter. Därav att jag kan sova mer än 12 timmar de lediga dagarna.
  • Kjell2
    Anonym (Sova mycket) skrev 2018-09-18 13:03:46 följande:
    Nej inga mediciner. Mindre än 10-12 timmar kommer jag aldrig att klara mig på i längden. Att sedan hinna få 12 timmars sömn varje dag när man jobbar är nästan en omöjlighet. Att då få för lite sömn de dagar jag ska jobba leder ju till behov av längre sömn dagarna efter. Därav att jag kan sova mer än 12 timmar de lediga dagarna.
    Då får du väl lära dig leva med detta.

    Hittar inte sjukvården något fel på dig lär du har svårt att få någon form av sjukskrivning, vård eller ersättning för nedsatt arbetsförmåga.


  • Anonym (Sova mycket)

    Ingen mer som har något svar eller känner igen sig?

  • Kjell2
    Anonym (Sova mycket) skrev 2018-09-18 13:28:29 följande:

    Ingen mer som har något svar eller känner igen sig?


    Anonym (Sova mycket) skrev 2018-09-18 13:28:29 följande:

    Ingen mer som har något svar eller känner igen sig?


    Vad är det för svar du söker?

    Att det är normalt? Nej, det är det inte!

    Ska någon sitta här och ställa en dignos på dig när sjukvården har friskförklarat dig?

    Vill du ha tips och råd? I så fall på vad och tänker du ta till dig av råden?



  • Fia 28

    Tja förut kunde jag nog sova hur länge som jag bara fick, men nu när jag fått barn så blir ju antalet timmar sömn betydligt färre. Även om jag behöver få sova ut ibland, så vänjer man sej faktiskt!

  • Anonym (Lo)
    Anonym (Sova mycket) skrev 2018-09-18 13:03:46 följande:

    Nej inga mediciner. Mindre än 10-12 timmar kommer jag aldrig att klara mig på i längden. Att sedan hinna få 12 timmars sömn varje dag när man jobbar är nästan en omöjlighet. Att då få för lite sömn de dagar jag ska jobba leder ju till behov av längre sömn dagarna efter. Därav att jag kan sova mer än 12 timmar de lediga dagarna.


    känns som att du har hakat upp dig på sömn och vad du har för behov. Är du fullt frisk så klarar du dig förmodligen på mindre sömn, det är inte farligt att vara trött. Fm har din kropp men framförallt hjärna skapat sig denna ovana och då behöver man om man vill bli av med den vänja sig av med det beteendet precis som det gäller vad som i livet. Är det inget problem för dig att sova mycket så sov på. Jag har också ett stort sömnbehov men har en skada i botten som lett till det. Jag tycker att det är försämrad livskvalité o sova bort tiden soch det får att pressa kroppen rätt mycket utan att det är farligt bara man ser till att återhämta sig ibland.
Svar på tråden Sova mycket