• ungförälder

    Hjälp ang mammaledighet

    Jag har en dotter som nu är 11 månader. Min tanke har hela tiden varit att skola in henne på förskolan nu i januari, men jag har den senaste månaden börjat få kalla fötter och ångest inför förskolestarten.

    Jag har ensam vårdnad och massa dagar kvar, så jag funderar på att skola in henne i augusti istället. Då kommer hon att vara 1 år och 10 månader ungefär. Jag ska plugga och har ingen SGI att skydda.

    Hur hade ni gjort om ni var i min sits? Hur har ni gjort med er ledighet? Finns det någon nackdel med att vara hemma med ett barn så länge?

  • Svar på tråden Hjälp ang mammaledighet
  • Fia 28

    Min pojke började dagis vid 1,5 år nu i augusti. Det var riktigt passligt för oss. Nu har han kommit in i den åldern att han kräver mera underhållning för att vara nöjd och värsta mammigheten har släppt, så det var helt perfekt tidpunkt. 

  • Iowhannah

    Vår son skolades in när han var ett år och tio månader. Så här i efterhand kan jag tycka att det var för tidigt men vi hade inte tillräckligt med dagar kvar och vi har jobb som gör att han går korta dagar, vilket känns jättebra. Med dottern kommer vi vänta tills hon är åtminstone två år, kanske längre, innan vi skolar in.

    Jag ser bara fördelar med att inte skola in tidigt. Själv började jag förskola vid tre års ålder och har sannerligen inte lidit av det.

  • Anonym (Vänta)

    Hade jag haft möjlighet så hade jag väntat med att skola in.

Svar på tråden Hjälp ang mammaledighet