• Anonym (hejj)

    Ska jag ta sockerpiller vid blödning?

    Hej! Vet inte om det är rätt tråd men började med ppiller för ca 1,5-2 mån sedan och hade små blödningar hela tiden (knappt blödningar var mer som bruna flytningar). men tänkte att det förmodligen är en biverkning så jag hoppade över sockerpillerna på första kartan och allt fortsatte som vanligt tills 1-2 veckor in på kartan där jag fick mens. och den har fortsatt och nu har jag 1 vanligt piller kvar innan sockerpillerna kommer igen, så jag undrar om jag ska äta det sista pillret och sedan börja ta sockerpiller eller om jag ska hoppa över dem pch börja på en ny karta istället?

    Haft mens i mer än 1 vecka nu och det har varierat hur mycket som kommit, men nu blir det mindre och mindre .Så tänker att om jag tar sockerpillerna kommer jag få mens igen eller om jag inte tar dom tar mensen ?inte slut?? nån som vet? :) Tack!

  • Svar på tråden Ska jag ta sockerpiller vid blödning?
  • Anonym (Piller)

    Sockerpillerna gör inget med mensen, som jag uppfattat det är de mer i kartan för att man ska ha koll på när man inte ska ta ppillerna och ha sin mens. Men det du förklarar om blödningarna och det så låter det väldigt konstigt. Jag tycker du ska kolla upp det med din barnmorska/läkare och se vad de säger. 
    Jag har hormonspiral som jag tycker är mycket bättre än ppiller btw, bara ett tips :)

  • Anonym (hejj)

    Hmmm ja okej, har tid bokad i november men får nog ringa dit och boka om för orkar inte blöda hela tiden! Åh, har tänkt på spiral men hört att man kan få mens även då i flera månader i början, men det kanske beror på person till person.. tack för svaret :)

  • Anonym (Yesbox)

    Ja det ska du! Min flickvän frågade och det är minst lika viktigt att äta dom som de riktiga pillrerna!

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Piller) skrev 2018-09-20 22:20:11 följande:
    Sockerpillerna gör inget med mensen, som jag uppfattat det är de mer i kartan för att man ska ha koll på när man inte ska ta ppillerna och ha sin mens. Men det du förklarar om blödningarna och det så låter det väldigt konstigt. Jag tycker du ska kolla upp det med din barnmorska/läkare och se vad de säger. 
    Jag har hormonspiral som jag tycker är mycket bättre än ppiller btw, bara ett tips :)
    Håller med
  • Anonym (hejj)

    Tack för svaren, ska fråga barnmorskan om det och kanske byta ppiller? Eller har nån dåliga/bra erfarenheter av spiral eller pstav? :) vill gärna ha så lite mens som möjligt hahah..

  • Anonym (Piller)
    Anonym (hejj) skrev 2018-09-21 19:35:44 följande:

    Tack för svaren, ska fråga barnmorskan om det och kanske byta ppiller? Eller har nån dåliga/bra erfarenheter av spiral eller pstav? :) vill gärna ha så lite mens som möjligt hahah..


    Spiral är bättre på många sätt, bla att det är mindre risk att man får cancer till skillnad från ppiller. Jag valde spiral för jag har massa cancer i släkten och eftersom ppiller har så mycket östrogen så var spiralen ett bättre alternativ för mig. Jag hade problem med spiralen i början, hade småblödningar varje dag i nästan ett år men sedan hade jag inte en enda blödning i ca 2 år och i år har jag haft mens 3 ggr men bara några droppar. Jag får inte pms när jag väl har mens heller vilket jag hade stort problem med innan.
    Känner många med pstav och de har fått dålig hy och humörsvängningar. Nu är det inte så för alla men de jag känner har fått de biverkningarna. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Yesbox) skrev 2018-09-21 01:18:42 följande:

    Ja det ska du! Min flickvän frågade och det är minst lika viktigt att äta dom som de riktiga pillrerna!


    Haha nej.. Det är endast socker.. SOCKERpiller. Dom finns bara för att man ska hålla koll på vilken dag man är på så man inte tappar bort sig. 
  • Anonym (hejj)

    som jag förstår det är sockerpillerna till för att man ska ta det när mensen ska komma, för de inte innehåller hormoner vilket gör att mensen kommer eller är jag heeelt ute och cyklar haha? därför blir jag lite rädd för jag fick mens mitt i kartan när jag åt vanliga ppiller.. har försökt googla runt men hittar inte så mycket, någon som haft eller hört om något sånt här? :)

  • Anonym (?)
    Anonym (hejj) skrev 2018-09-22 17:04:23 följande:

    som jag förstår det är sockerpillerna till för att man ska ta det när mensen ska komma, för de inte innehåller hormoner vilket gör att mensen kommer eller är jag heeelt ute och cyklar haha? därför blir jag lite rädd för jag fick mens mitt i kartan när jag åt vanliga ppiller.. har försökt googla runt men hittar inte så mycket, någon som haft eller hört om något sånt här? :)


    Jag har ätit p-piller i några år och sockerpillrena är endast gjorda för att du inte ska tappa bort dig på kartan. Du behöver inte ta pillrena, det är endast socker. Mensen kommer ändå fastän du inte trycker i dig sockerpillrena. 
  • AnnaZL

    När du äter p-piller får du inte mens, eftersom du inte har ägglissning. Istället får du en konstgjort framkallad blödning. Mitt råd är att använda annan metod, tex spiral, för att undvika biverkningarna, som kan vara grova, speciellt efter ett tag.

Svar på tråden Ska jag ta sockerpiller vid blödning?