• Ensamstående

    Cysta eller äggblåsa?

    Var inne på gyn akuten för 3 veckor sen för ont i vänster äggledare och då kunde dom se en cysta på 3.3 mm och skulle komma tillbaka om 6 veckor för att se att den har försvunnit. Var inne nu i fredags för att jag har forfarande molande värk fast den har blivit som mensvärk istället och då kunde han inte se någon cysta utan han trodde hon hade sett en äggblåsa och att den nu är borta och han kunde också se att slemhinnorna var tjockare så han gissa på att min mens skulle komma vilken dag som helst men nu fick jag ett positivt gravtest i lördags men har fortfarande molande värk till och från. Kan äggblåsor se ut som cyster? Någon som har vart mer om något liknade? När har jag då haft ägglossning? Varför har jag fortfarande molande värk?

  • Svar på tråden Cysta eller äggblåsa?
  • EpicNurse

    Allt låter helt normalt. Det går sällan att skilja en ägglossningscysta från en vanlig ägglossningsblåsa på ultraljud. Det är mest storleken som skiljer eftersom cystan kan bli större. Blåsan försvinner direkt vid ägglossning men cystan kan vara kvar tills man haft mens. Blir man gravid återbildas den för att förse fostret med näring och upprätthålla hormonproduktion innan moderkakan bildats.

    När man är tidigt gravid har man ofta mensvärk.

    När skulle du haft mens? Två veckor innan dess hade du förmodligen ägglossning.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Ensamstående

    Hur långt gången är jag då för mensen har inte varit regelbunden utan hade mens 7/8 men måste ha haft ägglossning 1/9?

  • grönaärtan

    var inne i juli med samma sak... blev gravid och 2 veckor efter hade jag sådant ont på ena sidan och på vul såg dem en cysta.. efter 2 veckor var jag tillbaka, cystan borta, bebisen kvar..men jag hade ont ett par veckor till.. nu (v16 imorgon) känner jag inte så mycket av det

Svar på tråden Cysta eller äggblåsa?