• Anonym (Anonymts)

    Sambo vill plugga hur göra med ekonomi?

    Hej

    Jag och min sambo har gemensam ekonomi.

    Han har ett barn

    Vi äger en bostadsrätt

    Vi tjänar hyfsat lika, jag lite mer

    Nu vill han plugga i två år, jättebra tycker jag!

    Men hur gör vi med ekonomin?

    Inkomsterna minskar med ca 10000 per månad under de 2 åren. Efter det blir det som tidigare.

    Vi klarar oss utan de pengarna men kommer inte kunna spara, resa, renovera eller annat.

    jag känner mig lite sniken eftersom det innebär att jag inte kommer kommer kunna bygga upp något eget sparande heller.

    Han har ca 300 000 sparat, tycker ni att han bör använda dessa?

    På det stora hela skulle jag bidra med ca 150 000 extra.

    Vet inte om jag blandar äpplen och päron nu men när vi flyttade ihop så betalade han hela kontantinsatsen, jag fick då en skuld på 100 000 till honom.

    ska dessa två saker hållas helt åtskilda?

    Vill gärna ha input på hur ni tänker, tack :)

  • Svar på tråden Sambo vill plugga hur göra med ekonomi?
  • Anonym (asdf)

    Jag tycker att pengar som pengar. Har man gemensam ekonomi så delar man på både inkomster och förmögenhet. Annars blir det ju jättekonstigt om den ena betalar mer även om den andra sitter på en massa kapital. Att sponsra någon som är rik..

    Tycker att ni antingen separerar på er ekonomi helt eller ser på alla era pengar som era, både inkomster och förmögenhet (minus lån). Det är vad jag tycker.

  • Anonym (..)

    Jag tycker att ni får bestämma er. Antingen har ni separat ekonomi och därmed separata sparanden, separate "lån" till varandra för kontantinsats etc. Och isåfall får ni ju räkna ut vad vardera part ska betala för hushållets utgifter för bostadslån, lägenhetsavgift, mat, el etc. Och så får var och en lösa sin del. Ska ni åka på resa så får var och en betala sin del, eller så får den med mer pengar åka själv eller bjuda. 


    Eller så har ni gemensamekonomi vilket innebär att ni tillsammans har köpt en lägenhet, ni tillsammans har ett sparkapital på 300 tusen och tillsammans ska diskutera om ni vill använda er av sparkapitalet till att dryga ut ekonomin medan en part går ned i inkomst. Och inkomsten som kommer in går till hela hushållet och eventuella nöjen. 


    Vilken lösning som är bäst för er får ni diskutera fram. Men att ha någon hybrid där ni typ låtsas ha gemensamekonomi men ändå vill ha "egna pengar" på annat håll etc det kommer bara uppstå bråk och käbbel.

  • Anonym (ymu)

    Skriv av din skuld till honom mot att du betalar mer de två åren han pluggar?

  • LFF

    Om ni har gemensam ekonomi så är ju alla pengar bådas pengar.

    Eller så har ni delad/separerad ekonomi men sparar gemensamt till vissa saker som tex resor etc.

    Ja, om han pluggar så får ni dra ner på utgifterna lite under en period. Antingen betalar ni procentuellt efter inkomst (plus att han betalar lite extra när hans barn är där) eller så delar ni 50/50 på kostnaderna vilket leder till att han får det mer knapert och du får behålla mer.

    Vad tycker han är en bra lösning på problemet med ekonomin medan han pluggar?

  • Almina

    Hur ser eran ekonomiska uppgörelse ut idag? Du säger att ni har gemensam ekonomi, men pratar samtidigt om egna sparanden och lån till varandra.

  • Anonym (lisa)

    Antingen har man ekonomin gemensam eller separat. Det är inte ok att bara ha det när man tjänar mest på det. Vad är din sambos argument till att din inkomst är lika mycket hans men att hans sparpengar bara är hans egna? 

  • Anonym (-)
    Anonym (lisa) skrev 2018-09-19 14:39:09 följande:

    Antingen har man ekonomin gemensam eller separat. Det är inte ok att bara ha det när man tjänar mest på det. Vad är din sambos argument till att din inkomst är lika mycket hans men att hans sparpengar bara är hans egna? 


    Detta
  • Anonym (G)
    Anonym (ymu) skrev 2018-09-19 13:39:07 följande:
    Skriv av din skuld till honom mot att du betalar mer de två åren han pluggar?
    Håller med
  • Anonym (Anonymts)
    Anonym (ymu) skrev 2018-09-19 13:39:07 följande:

    Skriv av din skuld till honom mot att du betalar mer de två åren han pluggar?


    Ja, jag ska föreslå det för honom. Tycker det blir rättvist.

    Jag tycker absolut att man kan ha eget sparande och ha gemensam ekonomi. Även om de flesta här tycker annorlunda. Hans sparande är sen innan han och jag träffades.

    Vi har gemensam ekonomi genom att alla inkomster går in på ett konto och alla utgifter och gemensamt sparande går därifrån.

    Det kanske är skillnad om man levt många år ihop och har gemensamma barn ihop, jag vet inte.

    Men jag har ingen lust att leva tight för att han ska kunna bibehålla sitt egna privata sparande..
  • Anonym (.)

    Man får prata igenom vad som känns mest rättvist för er. Man kan resonera på olika sätt, hans utbildning ökar väl hans lön i framtiden, hur hanterar ni den löneökningen är väl också en parameter i det hela.

    Vi delade på inkomster o utgifter när vi blev ihop, däremot tidigare sparande hade vi separat. Efter en massa år tillsammans så slutade vi hålla reda på det där tidigare sprandet, det kändes inte relevant längre och bar inte så mycket pengar heller (200 000kr).

    När hon pluggade så betalade jag massor, när jag pluggade så fick hon betala mer.

Svar på tråden Sambo vill plugga hur göra med ekonomi?