• Satsa

    Stoooora utgifter tankar om det!

    Behöver era tankar och funderingar!

    Skild med två killar, 12 & 14,5. Växelvis boende. Vi delar vardagliga kostnader inklusive barnens fritidsintressen. 

    Jag bor långt från släkt så det blir en resa varje år till släkten plus diverse semestrande och upplevelser/nöjen kring det. För en hel del tusenlappar förstås. Mitt val/mina intressen tillsammans med barnen. 

    Barnens pappa reser inte, är hemma och i stugan och har ett stort friluftsintresse. Han är också intresserad av diverse motorfordon. Hans val/hans intressen tillsammans med barnen. Han vill att vi ska dela på utgifter som hjälmar, skyddsutrustning, bränsle, inköp av motorfordon till barnen (när de har nått rätt ålder pratar vi om nu), körkort senare.

    Jag ser det som värdefullt både att barnen får resa med mig OCH att de får lära sig hantera fordon och vara ute tillsammans med sin pappa. 

    Körkort och hjälm känns som kostnader som båda ska stå för. 

    Men är det självklart att jag ensam ska stå för mina och barnens semesterkostnader bl.a. för att de ska få träffa sina kusiner och göra saker tillsammans OCH samtidigt dela de övriga kostnader som har med motorfordonen att göra, som pappan gillar att göra med barnen och som nästan bara kommer att göras när de är hos pappan?
    Det är inga små pengar det handlar om. Var går gränsen? Ska man hjälpas åt med "materiella" kostnader men inte upplevelser? 

    Synpunkter?


     

  • Svar på tråden Stoooora utgifter tankar om det!
  • äldreochklokare

    Du har dina utgifter, han har sina. Jag kan inte alls se varför du ska dela på hans?
    Som du skriver; ni har gjort val av intressen och de kostar det de kostar. Har man inte råd får man dra ner på det, och inte säga att ens ex ska betala på dem. 

    Körkort osv, är en helt annan sak. 

  • Plattfoten

    Jag tycker det beror på vems ide det var med motorfordonen, och om det var något ni kom överens om tillsammans. Eller om det är pappans intresse som han lever ut genom barnen.

    Jag skulle aldrig betala ett sådant dyrt intresse. Särskilt om all åkning sker hos den andre föräldern. En annan sak om ert barn tjatat och drömt om detta och du tillsammans med exmaken pratade igenom det och beslutade om att barnet skulle få börja med intresset. Och att ni båda skulle vara delaktiga.

  • mso
    Plattfoten skrev 2018-09-19 20:07:01 följande:

    Jag tycker det beror på vems ide det var med motorfordonen, och om det var något ni kom överens om tillsammans. Eller om det är pappans intresse som han lever ut genom barnen.

    Jag skulle aldrig betala ett sådant dyrt intresse. Särskilt om all åkning sker hos den andre föräldern. En annan sak om ert barn tjatat och drömt om detta och du tillsammans med exmaken pratade igenom det och beslutade om att barnet skulle få börja med intresset. Och att ni båda skulle vara delaktiga.


    Håller nog med här. Om det däremot var något som började innan ni separerade, så kan det vara rätt att fortsätta betala...
Svar på tråden Stoooora utgifter tankar om det!