• TheDarkLord

    Copyright på Youtube - vem har rätt?

    Hej. Kanske finns det någon jurist eller kunnig inom ämnet som kan hjälpa mig.

    I söndags 16/9 gick Berlin Marathon där kenyanen Eliud Kipchoge satte nytt världsrekord på 2:01:39. I Sverige hänvisades man att köpa en prenumeration på FloTrack och kolla där. De sände i flera andra länder också. Dock fanns det flera tyska nyhetssidor med rättigheter som också sände loppet, och på en sån kollade jag.

    Jag spelade in loppet på min dator och lade upp filmen på Youtube så fler skulle kunna se. Det tog dock mindre än ett dygn innan FloTracks youtubekanal hittade videon och anmälde den för att ha brutit mot upphovsrätten och videon försvann. Det är inte sidan som jag kollade på som har anmält videon alltså. Vad jag undrar är alltså:

    Har de rätt att ta bort en video som inte innehåller något material som tillhör dem?

    Har de ensamrätt på Berlin Marathon, trots att flera andra webbplatser sände loppet?

    Vem har gjort fel i det här fallet?

    Jag undrar eftersom jag inte kan hitta något tydligt svar när jag letar. Tack!

  • Svar på tråden Copyright på Youtube - vem har rätt?
  • Aniiee

    FloTrack har förmodligen copyright OM nyhetskanalen hade ett avtal med dem att sända deras inspelning (inte helt ovanligt att det är en som spelar in och andra köper/avtalar om rättigheten att sända). Gjorde nyhetskanalen en egen inspelning och sände så är det deras copyright. Det det definitivt inte är är DIN copyright så du ska bara tiga och acceptera. Eller gå runt copyrighten. Up to you.


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
Svar på tråden Copyright på Youtube - vem har rätt?